Eiro fokusā

Palielinās to cilvēku skaits, kas pēc darba ārvalstīs atgriežas Latvijā

Eiro fokusā

Kurzemes uzņēmējus interesē iespēja apgūt interneta veikalu izveidi

AS "Sadales tīkls" saviem klientiem piedāvā jaunu datu pakalpojumu

«Sadales tīkls» vairāk nekā 75% klientu uzstādījis viedos elektrības skaitītājus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Valsts AS "Sadales tīkls" līdz šim vairāk nekā 75% klientu ir uzstādījis viedos elektrības skaitītājus, kas ļauj ik stundu sekot savam elektroenerģijas patēriņam. Mērķis ir lielajiem uzņēmumiem un pašvaldībām kļūt energoefektīvākiem un samazināt izmaksas.

AS "Sadales tīkls'' datu platformas vadītājs Tomass Liepnieks stāstīja – ja līdz šim uzņēmumi ar lielu elektroenerģijas patēriņu – 10 megavati un vairāk – un pašvaldības ar lielu objektu skaitu elektroenerģijas patēriņam varēja sekot klientu portālā, tad šobrīd sistēmas savā starpā jau sazinās automātiski un, pateicoties viedajiem skaitītājiem, nosūta datus par patēriņu reizi stundā.

"Tā kā viedie skaitītāji šobrīd ir uzstādīti jau vairāk nekā 75% mūsu klientu, uzskaitot gandrīz 90% no visa Latvijas patēriņa, tad attiecīgi mums paveras plašākas iespējas – kādus datus mēs saņemam, kādus varam nodot tālāk. Pašvaldībās ir ļoti liels nekustamo īpašumu portfelis, sākot no peldbaseiniem un kultūras iestādēm, beidzot ar dzīvokļiem, sociālajiem objektiem un citiem. Šajā gadījumā ir iespēja saņemt informāciju vienkopus, ir iespēja vizualizēt šos datus, ir iespēja dažādi lietot.

Pašvaldībām ir iecienīts virziens – skatīties, kā patēriņš seko līdzi budžetam, vai tērējam vairāk vai mazāk, kāds ir patēriņš – vai pēkšņi kļūst lielāks, vai ir nobīdes no normas, lai var operatīvi reaģēt.

Šie dati ir pieejami katru dienu par katru stundu un dod iespēju analizēt datos balstītus lēmumus," teica Liepnieks.

Liepājas pilsētas pašvaldības izpilddirektora vietnieks Mārtiņš Tidens stāstīja, ka Liepājas pašvaldības iestādes gadā maksā 1 miljonu eiro par elektroenerģiju un 1 miljonu eiro par siltumu, tāpēc jau otro gadu pašvaldība izmanto iespēju sekot elektroenerģijas patēriņam ik stundu 70 ēkās.

"To visu var aplūkot grafikā, kur var redzēt pārsniegumu konkrētā dienā, un saņemam paziņojumu par to, ja konkrētajā dienā ir pārsniegts.

Un to var redzēt arī naudas izteiksmē – cik esam pazaudējuši naudu konkrētajā brīdī. Visbiežāk nostrādā cilvēka faktors – aizmirst izslēgt sildītāju, printeri vai datoru, vai citas iekārtas, to visu redzam grafiski.

Cenšamies to visu ievērot. Katrā ēkā esam izveidojuši bonusu sistēmu. Ja katra māja izpilda to plānu, bet tas nav viegli – jāseko līdz, tad ēkai tiek aprēķināts bonuss naudas izteiksmē un to naudu var novirzīt energoefektivitātes uzlabošanai – gan siltuma, gan elektroenerģijas un līdz 15% var tikt novirzīti personāla prēmēšanai. Tas ir patīkams motivators," klāstīja Tidens.

Vienlaikus Tidens no Liepājas pilsētas pašvaldības vērtēja, ka energoefektivitātes pasākumus uzsākt ir viegli, grūtāk šo efektu noturēt ilgtermiņā.

"Enerģija ir jātērē tieši tik, cik ir nepieciešams, ne vairāk un arī ne mazāk. Reizēm, ja tiek sasniegta zemākā patēriņa robeža, tad, lai tērētu vēl mazāk, nepieciešamas milzīgas investīcijas, kas var ari neatmaksāties. Tas ir jāsabalansē, jātērē tik, cik vajadzīgs – gan elektroenerģija, gan siltumenerģija. Mēs jau varam taupīt siltumu un sēdēt kažokā, bet diez vai tas paaugstinās darba ražīgumu un cilvēku veselību. Tāpēc lēmumiem jābūt izsvērtiem," teica Liepājas pilsētas pašvaldības pārstāvis.

AS "Sadales tīkls" datu platformas vadītājs stāstīja, ka galvenais jaunā pakalpojuma mērķis ir veicināt juridisko personu – lielo uzņēmumu un pašvaldību – energoefektivitāti.

"Šis pakalpojums ļaus uzņēmējiem labāk saprast, kur viņi tērē, ko viņi tērē, vai nav patēriņa anomālijas. Tas it sevišķi ir izteikts liela skaita objektu klientiem. Tā viennozīmīgi ir operativitāte, kas var efektivizēt procesus un kas rezultējas resursu ietaupījuma naudā vai laikā. Katram var būt dažādi mērķi, bet pārsvarā tiek ietaupīti līdzekļi," teica Liepnieks.

"Sadales tīkls" arī turpmāk strādās pie tā, lai ne tikai patēriņa, bet arī sprieguma kvalitātes un citus tehniskos datus varētu nogādāt klientiem ātri un saprotamā veidā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti