ĪSUMĀ:
- "Ryanair" darbinieki prasa atzīt arodbiedrības Spānijā, Itālijā, Portugālē un Beļģijā un vienlīdzīgus darba apstākļus visiem.
- Šajās valstīs vēlas, tikt nodarbināti pēc vietējiem nevis Īrijas likumiem.
- Aviokompānija uzskata, ka streikam nav pamata - samaksa esot adekvāta un darba apstākļi labi.
- Streika dēļ atcelti 600 reisi, arī lidojumi no Rīgas uz Barselonu.
Streika dēļ šobrīd ir atcelti 600 reisi, tostarp arī ceturtdien paredzētie lidojumi starp Rīgu un Barselonu abos virzienos,
liecina aviokompānijas mājaslapā pieejamā informācija.
Lidostas "Rīga" pārstāve Laura Karnīte norādīja, ka pagaidām no "Ryanair" nav saņemta informācija, ka no Rīgas būtu plānots atcelt citus reisus saistībā ar darbinieku streiku.
Lai gan prasības katrā no valstīm nedaudz atšķiras, Eiropas Transporta darbinieku federācijas runasvīrs Brinss Votkins pasvītro kopējās iezīmes.
“Kad mēs sapulcinām darbiniekus no dažādām Eiropas valstīm, mēs redzam, ka pastāv kopīgas problēmas ar to, kā “Ryanair” izturas pret saviem strādājošajiem. Ļaujiet man minēt dažus piemērus. Pirmkārt, darbiniekiem ir jāmaksā par ūdeni. Tātad viņiem ir jāpērk šis ūdens no aviokompānijas, kamēr viņi atrodas gaisā. Otrkārt, “Ryanair” nodarbina daudzus apkalpes locekļus caur aģentūrām - viņu darba nosacījumi ir sliktāki nekā štata darbiniekiem. Tostarp viņiem tiek maksāts tikai no brīža, kad lidmašīnas šasija ir atrāvusies no skrejceļa. Tātad par visu to laiku, ko viņi pavada, palīdzot pasažieriem iekāpt un izkāpt no lidmašīnas, kā arī gatavojoties izlidošanai, darbinieki nesaņem samaksu,” skaidro Votkins.
“Ryanair” apkalpes locekļi Spānijā, Itālijā, Portugālē un Beļģijā vēlas, lai viņi tiktu nodarbināti nevis pēc Īrijas darba likumiem, kā tas lielākoties ir pašlaik, bet gan pēc tās valsts likumiem, kurā viņi pārsvarā uzturas.
Tas padarītu skaidrāku to, kurā valstī par šiem darbiniekiem tiek maksāti nodokļi, kur viņiem pienākas sociālā aprūpe un pensija, kā arī ļautu, piemēram, aizņemties naudu bankā mājokļa iegādei.
“Aizvadītajā decembrī “Ryanair” nāca klajā ar milzīgu paziņojumu, ka viņi sāks atzīt arodbiedrības. Bet mēs redzam, ka progress ir bijis ārkārtīgi lēns. Viņi ir atzinuši arodbiedrības pāris valstīs, kur viņi strādā, bet atzīšana ir tikai pirmais solis ceļā uz oficiālām sarunām par darba apstākļu uzlabošanu. Vairumā Eiropas valstu “Ryanair” nav uzsācis nekādas formālas sarunas ar arodbiedrībām. Tas arī ir novedis pie šiem streikiem, jo “Ryanair” pēc būtības nav pildījis savu pagājušā gada solījumu,” saka Votkins.
Aviokompānijas vadība apgalvo, ka streikam neesot pamata. Paziņojumā medijiem “Ryanair” mārketinga vadītājs Kenijs Džeikobs ir pasvītrojis, ka uzņēmums jau tagad piedāvā konkurētspējīgu atalgojumu, dāsnas brīvdienas un apmaksātus slimības periodus. Turklāt kompānija nodrošinot darbavietas valstīs ar augstu jauniešu bezdarba līmeni. Tādēļ ar šo streiku netikšot panākts nekas cits kā tikai ģimenes brīvdienu plānu izjaukšana, piebilda Džeikobs.
“Ryanair” vadība tikko ir pieņēmusi lēmumu samazināt darbinieku skaitu Īrijā, pamatojot to ar nesenajiem pilotu streikiem, kas negatīvi ietekmējuši finanšu rādītājus.
Tomēr viens no lielākajiem “Ryanair” konkurentiem - aviokompānija “EasyJet” savā gada pārskatā norāda, ka viņi jau ir atzinuši 20 arodbiedrības, un darbinieki katrā valstī, kur šai aviokompānijai ir bāze, strādā pēc vietējiem likumiem. Neskatoties uz to, “EasyJet” tik un tā spēj būt labi pelnošs uzņēmums.