Rosina jaunajās degvielas uzpildes stacijās obligāti paredzēt elektroauto uzlādes punktu

Ekonomikas ministrijas (EM) paspārnē izstrādātajā Transporta enerģijas likumprojektā iecerēts noteikt, ka no jauna būvētajās un renovētajās degvielas uzpildes stacijās obligāti būs jānodrošina arī elektrotransportlīdzekļu uzlādes iespēja vai jānodrošina vismaz viens alternatīvās degvielas uzlādes vai uzpildes punkts.

ĪSUMĀ:

  • Rosina jaunajās degvielas uzpildes stacijās obligāti paredzēt elektroauto uzlādes punktu.
  • Satiksmes ministrija gaidīs priekšlikumus izmaiņām.
  • Komersantiem elektroauto uzlādes punkti būs jāievieš par savu naudu.
  • "Circle K Latvija" grib valsts atbalstu, ja elektroauto uzlādes punktus jau ievieš CSDD.
  • Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācijā aicina izstrādāt saprātīgu metodoloģiju.

Rosina jaunajās degvielas uzpildes stacijās obligāti paredzēt elektroauto uzlādes punktuLinda Zalāne

Likumprojekta izstrādē ar saviem ierosinājumiem piedalās arī Satiksmes ministrija, kas pauž, ka obligātā prasība degvielas uzpildes stacijās izveidot elektroauto uzlādes punktu ir kā pamudinājums, lai valsts roku rokā ar komersantiem attīstītu elektroauto uzlādes infrastruktūru, kas būtu savienota ar citām Eiropas valstīm.

Elektroauto uzlādes iespēja degvielas mazumtirgotājiem būs jānodrošina par saviem līdzekļiem. Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns sacīja, ka nevar gaidīt, kad tirgus pats attīstīsies un komersanti vēlēsies šādas uzlādes iespējas iekļaut līdzās tradicionālai degvielas uzpildei.

"Valsts līdzfinansējums vismaz pagaidām nav paredzēts. Šim biznesam ir jāattīstās, un šī ir jauno laiku nodeva. Likumprojekts ir izsludināts tā kā publikas līdzdalībai. Visticamāk, saņemsim no attiecīgām asociācijām priekšlikumus, ko viņi vēlētos. Kas būtu tie burkāni, lai viņi varētu ātrāk iesaistīties. Tad arī varēs lemt, kā visiem kopā to labāk izdarīt," stāstīja Vectirāns.

"Circle K Latvija" komunikācijas konsultante Ieva Stūre norādīja, ka uzņēmums atbalsta elektroauto infrastruktūras attīstību un arī plāno aizvien vairāk savās stacijās izveidot elektroauto uzlādes punktus. Taču bažas rada fakts, ka šāda prasība varētu būt obligāta.

"Ja valsts to uzliek par obligātu prasību un ņemot vērā, ka līdzīgs tīkls tiek attīstīts ar CSDD,

tad valstij vajadzētu nākt ar savu līdzfinansējumu, ja šāda prasība ir obligāta.

Citādāk tas būtu saprātīgi un godīgi atstāt to degvielas tirgotāju rokās, redzot kā attīstās pieprasījums. Šobrīd uzlādes punktu skaits iepretim elektroauto skaitam ir liels. Protams, elektroauto skaits pieaugs, un mēs esam gatavi tajā piedalīties, tiklīdz Latvijā būs vairāk elektroauto," stāstīja "Circle K Latvija" pārstāve.

Viņa norādīja, ka Eiropā lielie auto ražotāji sadarbībā ar degvielas uzpildes stacijām jau ir sākuši vērienīgu projektu. Iecerēts attīstīt ātro elektroauto uzlādes tīklu tā, lai attālums vienam no otra nebūtu lielāks par 150–200 kilometriem. Arī "Circle K Latvija" šajā projektā piedalīsies.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Elektromobilitātes vadības un koordinācijas daļas priekšnieks Pauls Beinarovičs pastāstīja, ka patlaban visā Latvijā ir 70 elektroauto uzlādes punkti, bet līdz 2021. gada beigām to skaits būs 139. Projekts tiek līdzfinansēts no Eiropas Savienības līdzekļiem, un tā izmaksas ir 8,5 miljoni eiro.

"Šobrīd pie 1000 elektromobiļiem uzlādes staciju skaits ne tikai esošais, bet arī plānotais būs vairāk nekā pietiekams. Ir paredzēts, ka līdz 2030. gadam Latvijā būs 18 tūkstoši elektromobiļu, tad uzlādes staciju skaits nebūs pietiekams.

Nākotnes vārdā ir jāveicina vēl papildu uzlādes staciju izveidošana," sacīja Beinarovičs.

Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācijas valdes loceklis Kristaps Stepanovs uzsvēra, ka elektroauto uzlādes vietu ierīkošanas izmaksas ir nelielas, salīdzinot ar tām investīcijām, kuras stacijas investē, attīstot savas degvielas uzpildes stacijas.

"Protams, ka elektrouzlādes tīkla attīstība nav atkarīga tikai no degvielas uzpildes stacijas īpašnieka, bet ir atkarīga no sadales tīkla vai augstsprieguma tīkla. Atkarībā no tā, kurš nodrošinās elektroenerģijas piegādi. Šīs izmaksas, protams, var variēt ļoti plašā diapazonā. Šeit nevajadzētu pieļaut jaunu tarifu vai jaunu komponenti, lai izveidotu pieslēgumu vietas. Nepieciešams izstrādāt saprātīgu metodoloģiju – kas ir nepieciešams un cik maksā šāda uzlādes vietas ierīkošana no elektroenerģijas piegādes sistēmas operatora puses. Tas būtu jautājums, ar ko ir jāsāk," norādīja Stepanovs.

Viņš prognozēja, ka nākotnē degvielas patēriņš samazināsies un elektroauto uzlādes vietas būs laba alternatīva degvielas stacijās. Tas būs kā standarta piedāvājums, nevis kaut kas īpašs. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti