Rīgas un Liepājas ostas: ES sankcijas Krievijas kuģiem mūs būtiski neietekmēs

Eiropas Savienības (ES) noteikto sankciju aizliegums Krievijas karoga kuģiem ienākt ES ostās neatstās būtisku ietekmi uz Rīgas un Liepājas ostām, atzina ostu pārstāvji.

Rīgas brīvostas pārvaldes Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Liene Ozola atzīmēja, ka Krievijas karoga kuģi nedz pēc pārvadāto kravu apmēra, nedz pēc to kopējā skaita Rīgas ostā nekad nav veidojuši būtisku daļu. Līdz ar to lēmums liegt ES ostās ienākt Krievijas karoga kuģiem Rīgas ostas darbību neietekmēs.

Viņa informēja, ka atbilstoši Rīgas brīvostas pārvaldes apkopotajiem datiem 2021. gadā Rīgas ostā zem Krievijas karoga ienāca 77 kuģi, kas ir nepilni 3% no kopējā gada laikā Rīgas ostā apkalpotajiem 2870 kuģiem. No minētajiem 77 Krievijas kuģiem 68 bija sauskravu kuģi, bet deviņi – tankkuģi.

Tāpat Ozola atzīmēja, ka arī iepriekšējos gados Krievijas kuģu īpatsvars Rīgas ostā bija līdzīgs. Viņa minēja, ka ar Krievijas karoga kuģiem ievestas dažādas beramkravas – lauksaimniecības kravas, šķembas un citas –, kā arī naftas produkti, bet izvestas ķīmiskās beramkravas, kūdra, kokmateriāli, linsēklas un citas kravas.

Pārsvarā ostā apkalpotie Krievijas karoga kuģi bijuši nelieli. Minētie kuģi apkalpo dažādas ostas Baltijas jūras un Ziemeļjūras reģionā – tā skaidroja Ozola.

Vienlaikus viņa norādīja, ka šī lēmuma ietekmē kravu pārvadātājiem būs jāizvēlas cita karoga jeb īpašnieku kuģi, un, iespējams, pieaugs šī segmenta kuģu frakta likmes, jo tirgū būs pieejams mazāks skaits kuģu, bet tas neattiecas specifiski tikai uz Rīgas ostu.

Arī Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārstāve Līga Ratniece-Kadeģe pavēstīja, ka Liepājas ostā līdz šim nav dominējuši kuģi ar Krievijas karogu, līdz ar to netiekot prognozēts, ka attiecīgais lēmums būtiski ietekmēs Liepājas ostas darbību un kravu apgrozījumu.

Ratniece-Kadeģe uzsvēra, ka Liepājas SEZ pārvalde ļoti rūpīgi ievēro un regulāri seko līdzi noteiktajām sankcijām un strādā atbilstoši Liepājas SEZ pārvaldes Sankciju risku pārvaldības kārtībai un rīkojumam "Kuģu un kuģošanas kompāniju/īpašnieku risku analīzes metodoloģija". Tas nozīmē, ka, saņemot informāciju par kuģa pieteikumu ienākt Liepājas ostā, tiek veikta ļoti rūpīga informācijas pārbaude par kuģi, operatoru un tā īpašnieku starptautiskajos sankciju sarakstos.

Pieņemtās jaunās ES sankcijas par liegumu Krievijas karoga kuģiem piekļūt ostām ir lēmums, kurš, tāpat kā citi, tiks ievērots, pauda Ratniece-Kadeģe.

Viņa arī informēja, ka 2022. gada pirmajā ceturksnī kravu apgrozījums Liepājas ostā bija 2,045 miljoni tonnu, kas ir būtiski vairāk nekā 2021. gada pirmajos trijos mēnešos. 

Tostarp Ratniece-Kadeģe uzsvēra, ka Liepājas osta no pagājušā gadsimta 90. gadiem ir rūpīgi strādājusi pie vietējo kravu piesaistes un sasaistes ar pilsētas industriju. Vairāk nekā 55% Liepājas ostā ir vietējas izcelsmes kravas.

KONTEKSTS:

Eiropas Savienība 8. aprīlī apstiprināja piekto sankciju paketi pret Krieviju. Tā paredz, ka Krievijas kuģiem ir aizliegts ienākt Eiropas Savienības dalībvalstu ostās. Arī šajā jomā ir daži izņēmumi attiecībā uz pārtikas, medikamentu, energoresursu un humānās palīdzības kravām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt