Pusdiena

Interese par čekas dokumentu publiskošanu rada raizes par interneta vietnes darbību

Pusdiena

No amata atkāpies ASV Aizsardzības ministrs Džeims Matiss

Ap 200 miljonu «Rīgas satiksmes» saistības pašlaik esot drošībā

«Rīgas satiksmei» ap 200 miljonu eiro saistības; valsts makam pagaidām draudu nav

Korupcijas skandālā ierautais pašvaldības uzņēmums "Rīgas satiksme" noteiktajā laikā ir informējis kapitāla daļu turētāju Rīgas domi par situāciju kompānijā un steidzami veicamajiem darbiem. Finanšu lietas pašlaik ir stabilas, taču notiekot aktīvas pārrunas ar kreditoriem, lai tie neatprasītu aizdoto naudu. "Rīgas satiksmes" saistības pašlaik ir ap 200 miljoniem eiro, un neviens aizdevējs vēl neesot prasījis naudu atdot. Arī Finanšu ministrija (FM) norāda, ka valsts maks tikmēr ir drošībā.

ĪSUMĀ:

  • Apturēti visi "Rīgas satiksmes" noslēgtie līgumi par autobusu, trolejbusu un zemās grīdas tramvaju piegādēm.
  • Apturēts arī "Skanstes" jeb tā sauktā kapu tramvaja projekts, kam apstādināts arī ES finansējums.
  • "Rīgas satiksmes" pagaidu valde vērtē projektu pamatotību, izmaksas un iepirkumu procedūras.
  • Pašlaik "Rīgas satiksmes" saistības ir ap 200 miljoniem eiro.
  • Kreditori esot bažīgi, bet ar viņiem notiek pārrunas un neviens naudu vēl neesot atprasījis.
  • Finanšu ministrijai pagaidām tiešu bažu nav saistībā ar iespējamo slogu valsts budžetam.

Vēl pirms Saeimas vēlēšanām Anrijs Matīss divatā ar Rīgas mēru Nilu Ušakovu ("Saskaņa") pozēja milzīgās reklāmās uz "Rīgas satiksmes" autobusiem, bet Saeimā netika. Tagad Matīsu Ušakovs ielicis kā "Rīgas satiksmes" glābēju jeb pagaidu valdes vadītāju.

Pēc piecu dienu darba galvenais viņa vēstījums Rīgas domei ir pārtraukt visus noslēgtos līgumus par autobusu, trolejbusu un zemās grīdas tramvaju piegādēm.

Tāpat apturēts "Skanstes" jeb tā sauktā kapu tramvaja projekts, kam Eiropas Savienības (ES) solīto 65 miljonu eiro finansējumu ceturtdien, 20.decembrī, apstādināja arī Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA).

"Šobrīd visi projekti, kas ir aktuāli, ir iesaldēti. Tāpēc, ka ir jāpārbauda konkrēto projektu pamatotība, izmaksas un iepirkuma procedūras. Līdz ar to jau iepriekš, pirms CFLA vakardienas paziņojuma, mēs paši bijām šo projektu iesaldējuši," saka Matīss.

Viņš skaidro, ka līgums ir tikai par Skanstes tramvaja līnijas projektēšanu, savukārt sliežu izbūve un tehnikas piegādes apturētas vēl pirms konkursiem. Matīss arī akcentē, ka līdzšinējos procesos saistībā ar 100 miljonus vērto kapu tramvaja projektu visur klāt bijusi gan Eiropas naudas devēja, gan sabiedrība par atklātību "Delna", kas šaubas nav izteikušas. Situāciju uzņēmumā kopumā Matīss sauc par stabilu.

"Šobrīd finanšu situācija ir stabila, pasažieriem nav, par ko uztraukties. Protams, jautājums ir par banku attieksmi, par banku attieksmi pret izsniegtajiem kredītiem, par banku attieksmi pret kredītiem, kas vēl nav izsniegti – vēl ir gaidīšanas režīmā. Tie, protams, visi ir apturēti. Tāpēc šobrīd ir ļoti būtiski pierādīt kredītiestādēm un kreditoriem vispār par to, ka uzņēmumā tiek veikti iekšējie procesi, lai izvairītos un novērstu iespējamās koruptīvās darbības," saka Matīss. 

Tomēr ar iekšējiem procesiem personāliju jautājumos Matīss steidzīgs pagaidām nav bijis – ir tikai atbrīvota visa iepirkumu komisija, kamēr galvenā juriste, finanšu un citi augsta līmeņa vadības cilvēki arvien ir amatos.

Viņu atbildību Matīss vēl vērtējot.

Pašlaik "Rīgas satiksmes" saistības ir ap 200 miljoniem eiro, kreditori esot bažīgi, bet neviens naudu vēl neesot atprasījis.

"Kreditori, protams, ir nobažījušies gan par korupcijas skandālu, gan par finansiālo stāvokli. Šobrīd es tiekos un runāju ar viņiem. (..) Lēmuma par kāda kredīta atprasīšanu šobrīd nav," akcentē Matīss.

Tiešu bažu saistībā ar iespējamo slogu valsts budžetam pagaidām nav FM. Galvaspilsēta no nodokļu maksātāju naudas gadā "Rīgas satiksmē" iegulda ap 130 miljoniem eiro, taču ar tiem tikai segtas domes uzsauktās atlaides rīdziniekiem.

"Ja Rīgas dome nav galvojusi, tas nozīmē to, ka nav nekādu saistību vai ietekmes uz valsts budžetu. Ja bankas tagad uzdos jautājumus un nekreditēs tālāk uzņēmumu, pirmais, kas par to atbild un kas tajā iesaistās, ir pats uzņēmums, jo tas ir ieķīlājis visu savu transportu, sliedes, infrastruktūru un tā tālāk. Otrais ir Rīgas dome. Ja Rīgas dome sāks galvot kaut ko vai uzņemties kādas saistības, tikai tad būs kaut kādas saistības uz kopējo deficītu, uz kopējo valsts budžetu," skaidro FM pārstāvis Aleksis Jarockis.

"Rīgas satiksmes" pagaidu valde uzskata, ka jāpalielina sabiedriskā transporta loma galvaspilsētā, paplašinot maršrutu tīklu uz tuvākajām Pierīgas pašvaldībām. Tāpat to saskaņošot ar pasažieru vilcienu un starppilsētu transporta sistēmu, attīstīs stāvparkus tramvaju galapunktos un veidos jaunas sabiedriskā transporta joslas.

KONTEKSTS:

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) novembrī sācis kriminālprocesu saistībā ar pašvaldības uzņēmuma “Rīga satiksme” iepirkumiem un  11. decembrī veicis vairāk nekā 30 kratīšanas, kā arī aizturētas sešas personas Latvijā un vēl divas Polijā. KNAB darbinieki 11.decembrī veica kratīšanu arī Rīgas pašvaldības uzņēmumā "Rīgas satiksme", kā arī Rīgas domē. Pieci no sešiem aizturētajiem šajā lietā ir apcietināti, viņu vidū arī "Škoda Transportation" komercdirektors Vladislavs Kozaks, uzņēmējs Māris Martinsons un „Rīgas satiksmes” amatpersona Igors Volkinšteins.

KNAB izmeklēšana saistīta ar Polijas un Čehijas uzņēmumu vienošanos ar Rīgas domes un pašvaldības transporta uzņēmuma pārstāvjiem par kukuļu nodošanu un personu piesaistīšanu naudas atmazgāšanai. Lietā figurē trīs iepirkumi un noslēgtie līgumi - par tramvaju, trolejbusu un autobusu piegādi.

Visi pieci pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" valdes locekļi 13.decembrī iesniedza atlūgumus; iecelta pagaidu valde. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti