«Rīgas satiksmē» kārtējais apšaubāmais daudzmiljonu eiro iepirkums

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Iepirkumu uzraudzības birojs aizliedzis Rīgas pašvaldības kapitālsabiedrībai «Rīgas satiksme» turpināt degvielas iepirkuma procedūru, jo tajā uzietas konkurences kropļošanas pazīmes. 

Uzņēmums konkursa prasības uzrakstījis tā, ka lielākā daļa tirgus dalībnieku tās nemaz nespēj izpildīt. Godīgā iepirkumā interese gan būtu liela, jo «Rīgas satiksme» degvielai ik mēnesi tērē vidēji vienu miljonu eiro, turklāt līgumu paredzēts slēgt uz pieciem gadiem. Tas garantētu 60 miljonu eiro darījumu.

Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta Akcīzes pārvaldes ziņām Rīgas domes uzņēmums «Rīgas satiksme» ir viens no lielākajiem degvielas patērētājiem mūsu valstī. Pēdējo trīs gadu laikā tikai trīs kompānijas ik gadu iepirkušas vismaz 12 miljonus litru degvielas.

Kārtējā konkursā «Rīgas satiksme» gribēja pirkt piecu veidu degvielu, turklāt pieprasīja, lai to visu piegādā viens sadarbības partneris.  

«Rīgas satiksmes» pārstāvis Viktors Zaķis Latvijas Radio skaidroja, ka uzņēmumam ir dažādi sabiedriskā transporta veidi, kuriem nepieciešama dažāda degviela – gan ziemas, gan vasara, jaunajiem autobusiem, kuri atbilst Eiropas Savienības prasībām, turklāt  nepieciešama speciāla degvielas piedeva.

Lai samazinātu administratīvos tēriņus un padarītu procesu vienkāršāku, uzņēmums nolēma izsludināt vienu iepirkumu, meklējot vienu piegādātāju, skaidroja Zaķis.

«Rīgas satiksmes» īpašās prasības tiešām varēja izpildīt tikai viens piegādātājs, jo uzņēmuma 60 miljonu eiro vērtajā konkursā viens arī pieteicās. «Rīgas satiksme» neatklāj, kura kompānija tā bijusi.

Savukārt degvielas tirgus līderis «Statoil» par konkursu vērsās pie iepirkumu uzraugiem, apstrīdot vairākus konkursa nolikuma punktus, kas pēc degvielas tirgotāja domām neveicina saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma noteikšanu un sašaurina potenciālo pretendentu loku.

Kompānijas «Statoil» pārdošanas vadītājs Māris Kalniņš skaidroja, ka konkursā saskatāma tirgus kropļošana. Piemēram, speciālās autobusu degvielas iekļaušana  vienā iepirkumā ar citiem degvielas veidiem neveicina saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma noteikšanu.  “Statoil” uzskata, ka iepirkums būtu jāsadala vairākās daļās, iekļaujot plašāku pretendentu loku.

Turklāt, neskatoties uz prasību piegādātājiem vienlaicīgi piegādāt piecus dažādus degvielas veidus, konkursa nolikumā cenu paredzēja vērtēt tikai diviem veidiem, neiekļaujot trīs atlikušo produktu cenas, stāstīja Kalniņš.

Tā kā Iepirkumu uzraudzības birojs atzinis, ka «Rīgas satiksmes» konkurss būtiski ierobežo konkurenci un aizliedzis iepirkumu turpināt, uzņēmums plāno izsludināt jaunu konkursu, bet nu jau vairākās daļās.

«Rīgas satiksme» ar īpašajiem daudzmiljonu pirkumiem pēdējā laikā sabiedrības uzmanības lokā nonākusi vairākkārt. Rīgas domes uzņēmums pircis nanotehnoloģisku ūdeni transporta mazgāšanai, bet riepu piegādes konkursā prasīja īpaši klusas riepas, kādas piegādāt var tikai viena kompānija.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti