Konteinervilciens Latvijā ieradās no Ķīnas pilsētas Jivu, šķērsojot Ķīnas - Krievijas robežu pie Zabaikaļskas Krievijā. Vilciens ir nobraucis vairāk nekā 11 000 kilometrus un atsevišķos posmos dienā braucis ap 1200 kilometriem dienā. Vilciens ved tekstilizstrādājumus, santehniku un sadzīves preces.
Ceļu no Zabaikaļskas, kur notika konteineru iekraušana, līdz Latvijas robežai vilciens nobrauca septiņās dienās.
42 vagonus garais konteinervilciens ir līdz šim redzamākais Latvijas un Ķīnas ekonomiskās sadarbības apliecinājums.
Amatpersonas jau sestdien biznesa forumā norādīja, ka tas nebūs tikai testa vilciens. Jau tuvākajos mēnešos gaidāmi vēl citi šādi.
“Rīgas un Latvijas ģeogrāfiskā atrašanās vieta ir ļoti svarīga. Tā ir ļoti tuvu Ziemeļeiropai. Izmantojot šo vietu un Latvijas dzelzceļu, mēs vēlamies nosegt Ziemeļeiropas tirgu, jo līdz šim mums ir bijuši partneri Rietumeiropā un tagad mēs vēlamies paplašināt šo segumu,” sacīja Žongs Čengs no “Ķīnas dzelzceļa”.
Ar paveikto apmierināta arī Ķīnas puse, kura jau plāno vismaz vienu šādu vilcienu mēnesī.
Projekta veiksmei tic arī Ķīnas puses piesaistītais loģistikas partneris, kas pirms vairākiem gadiem aizsāka konteinervilcienu kustību uz Spāniju. “Kad mēs sākām vilcienu kustību uz Madridi, es godīgi teikšu, pats pat šaubījos, vai to varēs pārvērst par regulāru līniju.
Ja runājam par Rīgu, tad es tam ticu pat vairāk, jo te potenciāls nav tikai Latvija, bet gan Baltijas un Skandināvijas tirgus,” sacīja “Inter Rail Holding” valdes priekšsēdētājs Hanss Reinhards.
Liela daļa šī vilciena maršruta šķērso Krieviju.
“Kad runa ir par savstarpējo izdevīgumu, politika aiziet otrā plānā. Šis ir vēsturisks projekts, kurā ieguldīts liels darbs. Ceru, ka tieši šādi projekti ļaus pārcirst to noslēgto apli, ko veido politiskās domstarpības,” pauda Krievijas kompānijas “TransContainer” loģistikas direktors Jurijs Sukmanovs.
Kaut interese par pārvadājumiem uz Latviju Ķīnā jau šobrīd vērtējama kā augsta, nākamais uzdevums būs panākt kravu plūsmu no Latvijas uz Ķīnu. Tas ļaus daudz vairāk samazināt pārvadājumu izmaksas un sekmīgāk konkurēt ar kuģu transportu.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) iepriekš atzina, ka Latvija mēģina piesaistīt ne tikai tranzīta kravas no Ķīnas, bet arī mēģina attīstīt citus kravu tranzīta maršrutus, piemēram, no Kazahstānas, cerot daļēji kompensēt Krievijas kravu samazinājumu.