Rietumu uzņēmumi cenšas zīmolos mazināt Krievijas agresiju Ukrainā slavinošā «Z» simbola dominanci

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Latīņu alfabēta pēdējais burts “Z” ļoti strauji kļuvis par Krievijas līdera Vladimira Putina sāktā kara Ukrainā simbolu. Kamēr Krievijā ir uzņēmumi, kuri speciāli cenšas „Z” burtu izcelt vai par mākslīgi iekļaut savā nosaukumā vai zīmolā, Rietumu pasaulē uzņēmumi tieši pretēji – meklē veidus un risinājumus kā „Z” burta dominanci zīmolā mazināt vai izskaust pavisam. Vai „Z” burta negatīvā nokrāsa būs uz palikšanu, un kā Latvijas uzņēmumi cenšas izvairīties no „Z” burta savos zīmolos?

Rietumu uzņēmumi cenšas zīmolos mazināt Krievijas agresiju Ukrainā slavinošā «Z» simbola dominanci
00:00 / 04:23
Lejuplādēt

Viens no zīmola uzdevumiem ir radīt pozitīvas emocijas par produktu, par pakalpojumu, par uzņēmumu, līdz ar to uzņēmumu rīcība, atsakoties no „Z” burta lietošanas zīmolā ir saprotama un apsveicama, norādīja reklāmas aģentūras “Nord DDB Riga” direktors Andris Rubīns.

„Kamēr tanki un bruņumašīnas rotātas ar „Z” burtu turpinās nogalināt nevainīgus cilvēkus, radot naidu un dusmas visā Rietumu pasaulē, tikmēr, protams, ir grūti iedomāties, ka logotips, kuru rotās „Z” burts, pat ja tas pēc dizaina ir citādi izvietots, bet tas ir ļoti dominējošs identitātē, es domāju, ka tas kā minimums nepalīdz radīt pozitīvas emocijas. Drīzāk tieši otrādi. Tāpēc ir ļoti saprotams, ka satraukums un jautājumi, kurus uzdod ļoti daudzi uzņēmumi Latvijā un pasaulē, kuriem šis „Z” burts nav tikai nosaukumā, bet, kurš zīmolā ir īpaši izcelts kā simbols, kā elements,” norādīja Rubīns.

Viņš pauda, ka ir grūti prognozēt kādas būs asociācijas ar „Z” burtu pēc dažiem mēnešiem vai gada, kad karadarbība Ukrainā, cerams, būs norimusi.

„Ko mēs redzam kontekstā ar Otro pasaules karu, ka viena no latviešu zīmēm, svētajiem rakstiem – uguns krusta zīme – joprojām, lai kā to laiku pa laikam kāds patriots necenstos „izvilkt”, asociācija ir tikai un vienīgi ar svastikas zīmi,” sacīja Rubīns.

Iespējams, „Z” burta reputācija uz visiem laikiem netiks sagrauta, tomēr Rubīns uzskata, ka tik ātri negatīvās emocijas par šo burtu Rietumu pasaulē nenorims. 

Savukārt zīmolu eksperts Krišjānis Papiņš ir pārliecināts, ka bēgšanu no „Z” burta izraisa masu psihoze un tam nebūs ilgtermiņa efekts. Viņš skaidroja: „Problēma ir tajā faktorā, ka uzņēmumi un personas Krievijā, kas atbalsta karu Ukrainā, ir sākuši „Z” burtu pastiprināti lietot un sākuši pārveidot reāli nosaukumus. Esmu dzirdējis, ka Rogozins savu uzvārdu tagad raksta ar latīņu “Z” burtu un uz visām „Roskosmoss” raķetēm tagad „Z” burtu līmē virsū. Krievijā tas ir populārs trends. „Z” burts šobrīd, protams, ir ļoti toksisks.”

Tikmēr Rietumu pasaulē uzņēmumi no „Z” burta savos zīmolos cenšas izvairīties. Piemēram, “Tele2” priekšapmaksas karte “Zelta zivtiņa” līdz šim pazīstama ar zīmolu “ZZ”, bet uzņēmums sācis izvairīties no šī saīsinājuma lietošanas, pastāstīja „Tele2” pārstāvis Oskars Fīrmanis.

„Un daudzos reklāmas materiālos pakāpeniski pārejam uz pilnu nosaukumu „Zelta zivtiņa” lietošanu. Piemēram, mums tikko sākās „Zelta zivtiņas” čempionāts, un, ja iepriekš mēs daudz lietojām saīsinājumu, saucot to par “ZZ čempionātu”, tad tagad mēs aktīvi lietojam pilno nosaukumu, saucot to par „Zelta zivtiņas” čempionātu,” sacīja Fīrmanis.

Savukārt smiltsērkšķu produktu zīmols “Zelt”, kura logotipā līdz šim bija izcelts „Z” burts, no tā pilnībā atteicies. Uzņēmuma saimniece Elīna Cēsniece stāstīja, ka sākotnēji zīmolā „Z” burtu sagrieza augšpēdus un tas pārvērtās par „N” burtu, bet pirms divām nedēļām uzņēmums nolēma „Z” savā zīmolā vairs neizcelt vispār un zīmolā lieto pilno nosaukumu „Zelt”.

„Varbūt laiks paies, bet tomēr šis simbols negatīvā gultnē paliks. Varbūt līdzīgi kā kārškrusts. Tā kā mūsu zīmols sper soļus arī eksportā un saprotam, ka arī Skandināvijā šī tēma ir aktuāla un nebūtu labi, ja mūsu zīmolā būtu milzīgs „Z” burts. Mēs esam palikuši pie lakoniska „Zelt” ar caurvītu zaru,” atzīmēja Cēsniece. 

Protams, zīmola identitātes maiņa uzņēmumam nozīmē ieguldījumus, bet šādu piemēru netrūkst. Piemēram, nekustamā īpašuma projekts "Z-Towers" nomainīja nosaukumu uz "Zunda Towers", “Samsung” ir atteicies no „Z” burta salokāmā viedtālruņa nosaukumos, atzīmēja Rubīns.

„Arī Cīrihes apdrošināšanas kompānija, kurai “Z” burts bija logotipā, tas vienkārši tika nocirsts no logotipa, atstājot visu pārējo. Lai faktiski nekādā veidā savu uzņēmumu nesaistītu ar tām šausmām un asinīm, ar kurām „Z” burts visā pasaulē ir aptraipīts,” pauda Rubīns.
Viņš prognozēja, ka uzņēmumu, kuri spers šādu soli, būs aizvien vairāk.

KONTEKSTS:

Krievijas iebrukums Ukrainā turpinās kopš 24. februāra. Sarunas līdz šim nav devušas rezultātu, un 12. martā Francijas prezidenta administrācijā paziņoja – pašlaik izskatās, ka Krievijas prezidents Vladimirs Putins neizrāda nekādu vēlēšanos izbeigt karu Ukrainā.

Krievijas rīcība izpelnījusies asu nosodījumu no demokrātiskās pasaules. Rietumvalstis noteikušas vairākas sankcijas gan pret Krieviju, gan pret Baltkrieviju, kas atbalsta Kremļa lēmumu uzbrukt Ukrainai. Tikmēr arvien vairāk ārvalstu uzņēmumi boikotē Krieviju un aptur savu darbību šajā valstī.

Teksta tiešraižu arhīvs par Krievijas uzbrukumu Ukrainai pieejams šeit.

Latvijā plānots aizliegt publiskos pasākumos izmantot militāru agresiju slavinošus simbolus. To paredz Saeimas ceturtdien, 24. martā, konceptuāli atbalstītie par steidzamiem atzītie grozījumi Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti