Revidenti norāda uz risku pārsniegt «Rail Baltica» projekta izmaksas un laika grafiku

Nepilnības projekta vadībā rada risku, ka "Rail Baltica" pārsniegs apstiprināto budžetu un ieviešanas laika grafiku, apvienotā revīzijā konstatēja Igaunijas, Latvijas un Lietuvas augstākās revīzijas iestādes. 

ĪSUMĀ:

  • "Rail Baltica" aktivitātes par pusotru gadu atpaliek no plāna, bet īstenošanas termiņš nav mainīts.
  • Vienā no līgumiem budžets pārsniegts par 59,3 miljoniem eiro. Baltijas valstīm nav plāna, kā nodrošināt trūkstošo naudu.
  • Nav efektīva mehānisma strīdu risināšanai, ja lēmējiem nesaskan viedokļi.
  • Baltijas valstīm nav ilgtermiņa plāna, ko darīt pēc sliežu uzbūvēšanas un kā to finansēt.
  • Revīzijā apkopoti ieteikumi, kā tikt galā ar identificētajiem riskiem.
  • "RB Rail" joprojām plāno pabeigt projektu laikā; sekos ieteikumiem.

Revīzijā norāda uz risku pārsniegt «Rail Baltica» projekta izmaksas un laika grafikuZane Mače

    Valsts kontrolē informēja par audita rezultātiem, norādot, ka līdz šim projekta īstenotājiem nav izdevies nodrošināt, ka aktivitātes, kas noteiktas Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta finansēšanas līgumos, tiek īstenotas atbilstoši apstiprinātajam laika grafikam un sākotnēji aplēstajam budžetam.

    "Rail Baltica" projekta aktivitāšu īstenošana par pusotru gadu atpaliek no sākotnēji finansēšanas līgumos noteiktā laika grafika.

    2019. gada jūnijā projekta ieviesējs, Baltijas valstu kopuzņēmums "RB Rail" aplēsa, ka projekta īstenošana varētu ieilgt līdz 2030. gada martam, ja iestāsies riski un nebūs pieejams nepieciešamais finansējums. Tomēr 2017. gadā izmaksu un ieguvumu analīzē aplēstais budžets un apstiprinātais projekta īstenošanas termiņš – 2026. gads – nav mainīti. Projekta finansēšanai līdz šim noslēgti četri finansēšanas līgumi, no kuriem viens ir saistošs tikai Lietuvai. Atbilstoši aplēsēm pirmā parakstītā finansēšanas līguma budžets tiks pārsniegts par 59,3 miljoniem eiro, savukārt otrajā finansēšanas līgumā līdzekļu izlietojums būs par 0,231 miljonu eiro mazāks nekā finansēšanas līgumā noteiktais. 

    Projekta ietvaros veiktā juridiskā analīze liecina, ka projekta īstenošanas struktūra nav pretrunā ar Baltijas valstu normatīvajiem aktiem un pārvaldības sistēmā nav konstatēts būtisks interešu konflikts. Tomēr analīzē arī atklājās, ka nav efektīva mehānisma, kā risināt strupceļa situācijas, kad ministrijas, kas ir "Rail Baltica" projekta labuma guvējas, nevar vienoties par kopīgu risinājumu. Baltijas valstīm ir bijuši atšķirīgi redzējumi par projektu pārvaldību, piemēram, pieņemot lēmumu par vislabāko risinājumu AS "RB Rail" finansēšanai vai par infrastruktūras pārvaldības modeli, kā dēļ ir ticis zaudēts laiks.

    Augstākās revīzijas iestādes arī konstatēja, ka, lai gan visas trīs Baltijas valstis vidēja termiņa budžeta plānošanā ir iekļāvušas "Rail Baltica" projektam nepieciešamos līdzekļus, neviena no tām nav sagatavojusi projekta finansēšanas ilgtermiņa plānu līdz projekta īstenošanas noslēgumam. Valstīm arī nav oficiāli apstiprinātu plānu projekta pašfinansējuma nodrošināšanai gadījumā, ja projekta īstenošanas izmaksas būs lielākas, nekā plānots, un/vai Eiropas Savienības līdzfinansējums būs mazāks, nekā plānots. 

    Revīzijā tika konstatēts, ka "RB Rail" ir izstrādātas un tiek pilnveidotas iepirkumu un līgumu vadības procedūras. "RB Rail" ir arī ieviesta kvalitātes kontroles sistēma, un pašlaik tiek izstrādāta riska vadības sistēma. 

    Valsts kontroles padomes locekle Inese Kalvāne Latvijas Radio

      Valsts kontroles padomes locekle Inese Kalvāne stāstīja, ka lēmumu pieņemšana projektā kavējas, jo tajos gadījumos, kad puses nevar vienoties savā starpā, nav skaidrs, kurš pieņem galīgo lēmumu. 

      Vēl viņa stāstīja, ka dalībniekiem jāatrod risinājums, kā, piemēram, tiks finansēts koordinators "RB Rail" nākotnē. Tāpat arī ir jāizlemj, kā tiks pārvaldīta dzelzceļa līnija pēc tās uzbūvēšanas.

      Kalvāne uzsvēra, ka ir skaidrs, kā tikt pie jaunām sliedēm, bet par citām lietām nākotnē - kā sliedes uzturēt, kādas kravas pa tām brauks - skaidrības nav.

      "Mēs aicinām vienoties par skaidriem lēmumu pieņemšanas noteikumiem "Rail Baltica" projektā visos projekta īstenošanas līmeņos un skaidriem izmaiņu un risku vadības plāniem, lai mazinātu projekta īstenošanas laika grafika un budžeta pārsniegšanas risku. Mēs uzskatām arī, ka ir nepieciešams plānot valsts budžeta finansējuma pieejamību projektam ilgtermiņā, ieskaitot gadījumus, kad projekta izmaksas pieaug vai Eiropas Savienības finansējums ir mazāks, nekā plānots. Revidējamās vienības kopumā piekrita sniegtajiem ieteikumiem.

      Tomēr revidējamo vienību sniegtās atbildes liecināja par atbildīgo ministriju nevēlēšanos plānot projekta finansējumu ilgtermiņā, tas ir, visam projektam kopumā līdz tā īstenošanas noslēgumam," norādīja Valsts kontrolē.

      Uzņēmumā "RB Rail" informēja, ka tas ņems vērā ieteikumus. "Mēs pilnībā uzticamies un respektējam vienotā audita rezultātus, kurus izstrādāja neatkarīgas audita institūcijas Igaunijā, Latvijā un Lietuvā. Mēs esam gatavi rīkoties un sākam īstenot nepieciešamos pasākumus, lai sasniegtu taustāmas izmaiņas kopuzņēmuma atbildības jomās, kas izceltas audita ziņojumā," norādīja uzņēmuma pagaidu izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna.

      "RB Rail" gan uzvēra, ka par spīti kavējumiem plāno pabeigt projektu līdz 2026. gadam, kā paredzēts. 

      "Mēs esam identificējuši galvenos priekšnoteikumus, kas nepieciešami šī mērķa sasniegšanai, ieskaitot uzlabotu lēmumu pieņemšanu projektēšanas un būvniecības posmā, kā arī savlaicīgu finansējuma pieejamību. Ja šie priekšnosacījumi tiek efektīvi izpildīti, "Rail Baltica" projektu ir iespējams īstenot noteiktajā termiņā," stāstīja Driksna.

      Uzņēmuma finanšu direktors Igns Degutis norādīja, ka 2021. gada visās valstīs tiks atjauninātas projekta izmaksas. "Tā kā "Rail Baltica" globālais projekts ir sasniedzis būvprojektēšanas fāzi, projekta attīstītāju rīcībā ir aizvien detalizētāka tehniskā informācija par plānoto darbu apmēriem, kā arī parādās jaunas projektā ieinteresēto organizāciju prasības un vajadzības. Balstoties uz šo jauno informāciju, "Rail Baltica" izmaksas visās valstīs tiks atjauninātas pēc būvprojekta pabeigšanas 2021. gadā un turpmākiem pētījumiem par prognozētajām pasažieru un kravu plūsmām. Tajā pašā laikā jāatzīst, ka ir arī daudz iespēju, kā samazināt projekta izmaksas, izmantojot kopīgus iepirkumus un viedus projektēšanas risinājumus," stāstīja Degutis.

      Runājot par auditā atzīmēto budžeta pieaugumu pirmajā CEF (Eiropas infrastruktūras savienošanas fonda) līdzfinansējuma līgumā, Degutis norādīja: "2019. gada 17. decembrī kopuzņēmums un Eiropas Komisija veica izmaiņas minētajā līdzfinansējuma līgumā un atjaunināja plānotās aktivitātes un to apjomu. Līdz ar šīm izmaiņām, CEF līdzfinansējuma līgumā paredzētās aktivitātes ir saskaņā ar noteikto budžetu un laika grafiku."  

      KONTEKSTS:

      "Rail Baltica" projekts ir vērienīgākais infrastruktūras projekts Baltijas valstu neatkarības vēsturē. 870 kilometru garā dzelzceļa līnija no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai pēc šī brīža aplēsēm izmaksās 5,79 miljardus eiro. "Rail Baltica" projektu apmēram 85% apmērā līdzfinansē Eiropas Savienība no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta līdzekļiem. Saskaņā ar finansēšanas līgumiem "Rail Baltica" projekta atbalsta saņēmēji ir dalībvalstu ministrijas, kas atbild par projekta īstenošanu, un visu trīs valstu kopuzņēmums"RB Rail".

      Kļūda rakstā?

      Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

      Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

      Ekonomika
      Ziņas
      Jaunākie
      Interesanti