Krustpunktā

Finanšu problēmas Latvijas Radio: kādas ir iespējas rast risinājumu

Krustpunktā

Žurnālisti par sabiedriskajiem medijiem, LU rektora vēlēšanu likumību un citiem notikumiem

Diskusija: Ko dod alkohola reklāmas un tirdzniecības ierobežojumi

Reklāmas asociācija: Jāvērtē līdz šim ieviesto alkohola tirdzniecības ierobežojumu ietekme

Pirms aizliegt visu alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā, radio un internetā, būtu jāvērtē līdz šim ieviesto reklāmas ierobežojumu ietekme. Šādu viedokli Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" informēja Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) vadītāja Baiba Liepiņa.

Pēc viņas teiktā, jaunajam reklāmas aizliegumam, kas paredz aizliegt visu alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā, radio un internetā, būs ļoti būtiska ietekme uz Latvijas medijiem. Saskaņā ar asociācijas aplēsēm tādējādi nozare varētu zaudēt līdz diviem miljoniem reklāmas ieņēmumu.

"Tā ir pietiekami liela nauda Latvijas medijiem un informatīvajai telpai," sprieda LRA vadītāja.

Pēc viņas sacītā, vispirms būtu jāizvērtē, kā strādā līdz šim ieviestie ierobežojumi alkohola tirdzniecībā. Šobrīd nav datu, vai 1998. gadā ieviestajam stiprā alkohola reklāmas aizliegumam TV un radio bijusi pozitīva vai negatīva ietekme uz alkohola patēriņu.

"Mums tomēr būtu svarīgi paskatīties, vai jau esošais regulējums ir kaut kādā mērā ietekmējis [alkohola patēriņu]," teica Liepiņa.  

Veselības ministrijas (VM) valsts sekretāre Daina Mūrmane-Umbraško norādīja, ka Pasaules Veselības organizācija uzsver divas lietas, lai ierobežotu alkohola patēriņu. Pirmā ir alkohola reklāmas ierobežošana un otrā - akcīzes nodokļa celšana. Tiesa, Saeima nupat gan lēmusi uz laiku samazināt akcīzes nodokli alkoholam.

Mūrmane-Umbraško norādīja, ka ministrijas izstrādātais plāns alkohola patēriņa ierobežošanai paredz ne tikai aizliegt visu alkoholisko dzērienu reklāmas televīzijā, radio un internetā.

Plānā ir gana daudz citu pasākumu, arī svarīgāku, tostarp vairot sabiedrības izpratni par alkohola lietošanas ietekmi uz cilvēka veselību.

VM pārstāve norādīja, ka ministrija vēl gatavojas sarunai ar nozari par sagatavoto plānu alkohola patēriņa ierobežošanai. Nozare nāks ar saviem argumentiem, VM – ar saviem. Nav izslēgts tas, ka VM kādos jautājumos piekāpsies nozarei vai arī vienosies, ka kaut kas tiks darīts vēlāk.

KONTEKTS:

VM jūlija sākumā publiskajai apspriešanai nodeva Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāna projektu 2020.-2022. gadam, kas tostarp paredz aizliegt visu alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā, radio un internetā. Pašlaik radio un TV aizliegta stipro alkoholisko dzērienu reklāma, bet atļauta alus un vīna reklāma, 

Plānā paredzēts aizliegt arī alkoholisko dzērienu pārdošanu degvielas uzpildes stacijās. Tāpat plānots noteikt reklāmas ierobežojumus dažādām alkoholisko dzērienu akcijām un atlaidēm, tostarp izpārdošanās.

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti