Eiro fokusā

Eiro fokusā: Itālija valsts parāds turpina pieaugt

Eiro fokusā

IKP izaugsmes bremzēšanās un uzņēmēju prognozes

Sabiedriskā transporta reģionālajiem pārvadājumiem jākļūst kvalitatīvākiem

Reģionālie pārvadātāji: Izsludinātais sabiedriskā transporta konkurss apdraud mazos pārvadātājus

Autotransporta direkcija jūlija vidū izsludināja konkursu par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionālajā autobusu maršrutu tīklā. Reģionālo pārvadātāju asociācija prognozē, ka konkursā Latvijas transporta tīklu sadalīs seši  lielie spēlētāji, bet mazie pārvadātāji būs apdraudēti.

Saskaņā ar konkursa prasībām pārvadātājiem būs jāspēj nodrošināt kvalitāte un pieejamība cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

Iepirkums paredzēts laika periodā no 2021. līdz 2030. gadam, prognozētā līguma cena 447 miljoni eiro.  

Reģionālo maršrutu tīkls sadalīts 16 lotēs jeb maršruta tīkla daļās,  kurās pārvadātāji var sniegt savus piedāvājumus. Konkursā vērtēs saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu, ņemot vērā cenu un tehnisko nodrošinājumu.

Autobusu parka vidējais vecums nevarēs būt lielāks par deviņiem gadiem.

Šobrīd pats vecākais autobuss, kas tiek izmantots, ir 30 gadus vecs.

Pasažieri sūdzas, ka autobusos ziemās ir auksti, savukārt vasarās karsti, braucot pa grants seguma ceļiem, autobusos ieplūst putekļi.

Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš skaidroja, ka galvenais mērķis - piedāvāt sabiedrisko transportu, kas būtu gan kvalitatīvs, gan ērts, drošs un moderns.

“Tas nozīmē, ka pamatmērķis ir veicināt cilvēku pārsēšanos no privātā transporta uz sabiedrisko transportu vai vismaz panākt to, ka cilvēki, kuriem ir privātais transports, ik pa laikam izmanto sabiedrisko transportu,” sacīja Godiņš.

Autobusiem jābūt pieejamiem cilvēkiem ar kustību traucējumiem, pakalpojumam jābūt drošam, autobusos jābūt videonovērošanai, kas fiksē autovadītāja veiktās darbības, proti, vai atbilstīgi tiek izsniegtas biļetes. Tāpat konkursā tiks vērtēta iespēja autobusos norēķināties ar kartēm.

Vienāda kvalitāte visos maršrutu tīklos - ir tas, ko nākamajos 10 gados no pasažieru pārvadātājiem sagaida Latgales pašvaldības,

atzina Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes priekšsēdētāja vietnieks Sergejs Maksimovs.

“Piemēram, šķietami nevajadzīga iespēja - velosipēdu turētājs. Bet, ja autobuss ir aprīkots ar velosipēda turētāju, tad lauku cilvēks, kuram līdz autoostai vai autobusu pieturai jāmēro gana liels attālums, var atbraukt ar velosipēdu, uzlikt šo velosipēdu uz autobusa un aizbraukt uz rajona vai novada centru, un tad tur jau pārvietoties ar savu velosipēdu. Šobrīd tas liekas kosmoss, bet šādas opcijas ir paredzētas,” norādīja Maksimovs.

Tāpat tiks ieviesta bezmaksas braukšana lauku teritorijās.

Šāda iespēja būs vietās, kur  iedzīvotāju skaits ir zemāks par četriem uz vienu kvadrātkilometru, maršrutos arī šobrīd pasažieru plūsma ir niecīga un valsts līdzmaksājums pārvadājuma nodrošināšanai jau tā veido 85%.

Visvairāk šādu bezmaksas maršrutu būs Latgalē un Vidzemē, atzina Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

“Orientējoši šādi maršruti varētu būt  18 – 20 – 22, mēs skatīsimies statistiku, 2020. gadā identificēsim konkrētus, kuri tie būs,” sacīja Godiņš.

Bezmaksas braukšanu Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes priekšsēdētāja vietnieks  Sergejs Maksimovs neuzsver kā būtiskāko, ko vēlas sagaidīt pēc konkursa, pats svarīgākais esot nodrošināt iedzīvotājiem pieejamību.

“Lai iedzīvotājs varētu nokļūt no savas dzīvesvietas uz darbu, uz skolu, uz ārstniecības iestādi un atpakaļ, jo nereti ir maršruti, pa ko vienreiz nedēļā atbrauc pirmdien uz slimnīcu un tikai nākamnedēļ var aizbraukt atpakaļ. Ir citas opcijas, kā autobuss uz pieprasījuma, kad nav nepieciešams autobuss katru dienu, bet var pieteikt un saņemt pakalpojumu,” pauda Maksimovs.

Prasības gan nespēs izpildīt visi pārvadātāji.

Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs norādīja, ka konkursa nosacījumi nav labvēlīgi mazajiem pārvadātājiem.

“Apstākļi ir radīti tā, ka Latviju var sadalīt pieci pārvadātāji, mana prognoze ir tāda, ka sadalīs seši pārvadātāji. Un jautājums, kāpēc tiem sešiem lielajiem pārvadātājiem ņemt kādu mazo blakus, ja viens pats spēj izpildīt prasības,” sacīja Kolužs.

“Mazie pārvadātāji ir apdraudēti, jo tas, ka var apvienoties, ka var pievienoties, īsti nestrādā, jo, ja lielie pārvadātāji nevēlēsies mazos paņemt blakus, viņi startēs vieni. Otrs - mazajiem pārvadātājiem nav finanšu resursu, lai cīkstētos ar lielajiem, bankas kredītus un līzingus nedos,” prognozēja Kolužs.

Pārvadātājus neapmierina arī tas, ka viņiem jāspēj piedāvāt un paredzēt izmaksu summa uz desmit gadiem.

“Konkursā ir jāstartē ar kaut kādu cenu, ko pārvadātājs var piedāvāt, bet pēc tam katru gadu būtu jāveic indeksācija, atkarībā no tā, kā mainās degvielas cena, algas, valsts nodokļu politika un tā tālāk,” norādīja Kolužs.

Kopumā valsts dotētā maršrutu tīkla apjoms būs 65 miljoni kilometru gadā,  vienam pārvadātājam būs iespēja apkalpošanā iegūt apjomu, kas nav lielāks par 15 miljoniem kilometru gadā.

Pretendenti savu piedāvājumu par pasažieru pārvadājumiem Autotransporta direkcijā var iesniegt vēl mēnesi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti