RD opozīcija mudina plašāk skaidrot dārgo trolejbusu iepirkumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Rīgas domes (RD) opozīcijas partijas "Vienotība" deputāti mudina plašāk skaidrot un diskutēt par pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" dārgo trolejbusu iepirkumu, tomēr kolēģi politiskās apvienības "Saskaņas centrs" un partijas "Gods kalpot Rīgai" veidotajā koalīcijā šo ierosinājumu pagaidām nav sadzirdējuši.

RD deputāts Olafs Pulks (V) uzskata, ka jautājums par tāda apjoma iepirkumu būtu jāskata RD Satiksmes un transporta lietu komitejā. Domnieks Pēteris Viņķelis rosinājis šo jautājumu iekļaut jau nākamajā komitejas sēdē, taču tas nav izdarīts. "Mums jau sen, četrus gadus, nav bijusi nopietna saruna par "Rīgas satiksmi". Kas tur slēpjams?" aģentūrai LETA sacīja deputāts. "Nav slikti, ja pilsēta var atjaunot trolejbusu parku, bet, ja vecos pārpirks Tallina, tad būs jautājums, kāpēc viņi ar tiem var braukt, bet mēs nē."

Opozīcijas deputāti uzskata - ja pašvaldības dotētā "Rīgas satiksme" grasās iegādāties 125 vai 163 trolejbusus par 131,8 miljoniem eiro (92,6 miljoniem latu), ir nepieciešams skaidrot, kāpēc viens trolejbuss rīdziniekiem izmaksās no 800 000 līdz pat miljonam eiro, kamēr citās Eiropas pilsētās šie transportlīdzekļi izmaksā pat uz pusi lētāk.

"Iepriekšējā pieredze liecina, ka sākumā atrunātie skaistie līguma punkti parasti piemirstas, un beigās samaksāsim pāri miljonam par vienu trolejbusu," uzskata Pulks. Jau ziņots, ka "Rīga satiksme" apgalvo, ka līgums noslēgts par 125 trolejbusu iegādi un kopējā līguma summa sasniegs 131,8 miljonus eiro tikai tad, ja tiks pieprasīti papildus 38 trolejbusi. Kurš un kā par to lems, tapšot zināms pēc pieciem gadiem, noslēdzoties līguma termiņam.

"Rīgas satiksme" iepriekš skaidrojusi, ka trolejbusu izmaksas saistītas ar to, ka tie ir pagarinātie, 18 metrus garie lielas ietilpības trolejbusi, kuriem turklāt ir specifiskas tehniskās prasības - videonovērošanas sistēmas, monitori, kondicionieri un citas iekārtas.

Taču Pulks uzskata, ka vispirms būtu nepieciešams noskaidrot, kāda veida trolejbusi Rīgā visvairāk nepieciešami. Viņš norāda, ka ne visos maršrutos ir vajadzīgi 18 metrus gari trolejbusi ar dīzeļģeneratoru, kas ļautu pagarināt maršrutu. Kā piemēru domnieks minēja 20.trolejbusa maršrutu, kas nav pārāk noslogots un ved uz Zaķusalu, kur nav ne vajadzības, ne iespēju maršrutu pagarināt. "Ja šāds pētījums ir veikts, būtu ļoti interesanti ar to iepazīties," sacīja domnieks.

Tāpat būtu jāizvērtē arī citas "ekstras", kas paredzētas jauno trolejbusu komplektācijā. Piemēram, Pulks neredz jēgu pasažieru skaitīšanas iekārtām, ja samērā precīza braucēju uzskaite jau tiek veikta ar e-talonu palīdzību. "Skaidrot lielās izmaksas ar prasībām tehniskajā specifikācijā ir kā piesegties ar vīģes lapu, jo arī to specifikāciju kāds ir domājis un rakstījis," uzsvēra Pulks.

Gan "Vienotības", gan nacionālās apvienības "Visu Latvijai!"-TB/LNNK deputāti ir neizpratnē, kur "Rīgas satiksme" ņems naudu šāda apjoma iepirkumam, jo nav skaidri zināms ne finansējuma avots, ne finansējuma piesaistes izmaksas, ne aizņēmuma termiņi. Domnieki norāda, ka "Rīgas satiksmei" tā arī nav izdevies atrast banku, kas piekristu kreditēt trolejbusu un autobusu iegādi. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens iepriekš skaidrojis, ka viena banka nevarot uzņemties tik lielas saistības, taču deputāti pauž bažas, ka tas saistīts ar uzņēmuma slikto finansiālo stāvokli. Pulks norāda, ka "Rīgas satiksme" jau trešo gadu pēc kārtas noslēdz ar zaudējumiem, turklāt uzņēmuma ilgtermiņa saistības jau tagad ir vismaz 180 miljoni latu.

Arī nacionālās apvienības deputāti ir neizpratnē par finansējuma piesaistīšanas iespējām, jo "Rīgas satiksmes" kredītsaistību apjoms jau tagad ir sasniedzis pieļaujamo maksimumu - 20% no apgrozījuma, aģentūrai LETA norādīja nacionālās apvienības līdere Rīgas domē Baiba Broka.

Nacionālās apvienības frakcijas deputāti ceturtdien nosūtījuši "Rīgas satiksmei" vēstuli ar lūgumu kādam no uzņēmuma valdes vai atbildīgajiem darbiniekiem ierasties domnieku frakcijā, deputāts Andris Pārups runājis arī ar "Rīgas satiksmes" pašreizējo valdes locekli deputātu Andri Bērziņu (GKR), taču neviens nav bijis gatavs piektdien sniegt sīkāku informāciju par šo iepirkumu.

Tomēr domniekiem izdevies panākt vienošanos, ka nākamnedēļ varētu tikt saskaņoti laiki, kad kāds no "Rīgas satiksmes" tomēr varētu ierasties un sniegt papildu informāciju par uzņēmumam nosūtītajiem jautājumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti