Pusdiena

Pusdiena 27.11.2016

Pusdiena

Pusdiena 28.11.2016

„Rail Baltica” Rīgas stacijas metu konkurss noslēdzas bez uzvarētāja

«Rail Baltica» Rīgas stacijas metu konkurss noslēdzas bez uzvarētāja

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Metu konkurss par „Rail Baltica” Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksas apbūves ieceri pirmdien, 28.novembrī, tika noslēgts bez uzvarētāja. Tā vietā žūrija izraudzījās divus otrās vietas ieguvējus – dāņu un vietējā arhitektu biroja piedāvājumus. 

Divu mēnešu laikā no abiem metiem tiks apkopotas labākās idejas.

Iecere paredz nojaukt lielāko daļu autoostas un blakus esošā tirdzniecības centra ēkas, dzelzceļa uzbēruma vietā veidot stiklotu apbūvi, bet Vecrīgas pusē iekārtot parku.

Vasarā izsludinātā metu konkursa mērķis bija iegūt piemērotāko ideju Rīgas centrālajam multimodālā sabiedriskā transporta mezglam un "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tiltam. Teritorija aizņem 14 hektārus, kuros atrodas pašreizējā Centrālā dzelzceļa stacija, uzbērums no Dzirnavu līdz Krasta ielai, kā arī plānotais "Rail Baltica" dzelzceļa tilts pāri Daugavai.

15 iesniegtos darbus vērtēja starptautiska 11 locekļu žūrija.

Tās priekšsēdētājs Kultūras ministrijas eksperts Jānis Dripe skaidroja, ka neviens no darbiem pilnībā neatbilda pasūtītāja vēlmēm un nevar atrisināt visus sarežģītus šī projektā uzdevumus.

Par līdzvērtīgiem uzvarētājiem tika atzīti metu konkursa noslēguma pasākumā nepārstāvētā dāņu arhitektu biroja „PLH Arkitekter” un vietējā biroja „Outofbox” darbi.

"Outofbox” arhitekts Pēteris Bajārs skaidroja, ka dzelzceļa stacijas risinājumā būtiskākais bijis novākt visus deviņdesmitajos gados tapušos uzslāņojumus, un birojs “izlīda arī ārpus izpētes teritorijas”, mēģinot sakārtot gadiem nerisinātas lietas un ienest svaigas idejas.

Šobrīd, lai nokļūtu uz vilcienu, ir jāiet cauri lielveikalam, kas nav slikti, bet iespējams kaut kur apmaldīties, tieši tāpat ar sabiedrisko transportu – ap staciju ir daudz pieturu, daudz virzienu, kas izvietoti nesakarīgi, un pat vietējiem iedzīvotājiem ir problēmas atrast vajadzīgo transportu, norādīja Bajārs.

Arhitekti piedāvāja saglabāt dienvidu un ziemeļu virzienu tā, lai kļūdīties vairs nebūtu iespējams.  

Arhitekts Bajārs uzsvēra – ja īstenotu viņu ieceri, iznākot no stacijas, vairs neapmaldītos ne pilsētas ciemiņi, ne vietējie iedzīvotāji.

Savukārt „Outofbox” piesaistītie partneri no biroja „RUUME arhitekti” zīmējuši autoostas un stacijas apkaimi, tajā skaitā jauno dzelzceļa tiltu. Tas būs minimālisma stilā, lai nekonkurētu ar ekspresīvo pašreizējo tiltu.

„Rail Baltica” vajadzībām būs jānojauc lielākā daļa pašreizējās autoostas ēkas, kā arī pilnībā tirdzniecības centrs „Titāniks”. 13. janvāra ielu sašaurinās no sešām uz četrām joslām, blakus Vecrīgai paredzot jaunu parku. Savukārt no Vecrīgas uz tirgu varēs tikt ne vairs pa apšaubāmu tuneli.  

“Mēs piedāvājam, ka visas Vecrīgas plūsmas caur četriem jauniem krustojumiem varēs nokļūt Centrāltirgū bez šķēršļiem, arī tirgus iegūs papildu apmeklētību”, bet uzbēruma vietā varētu izveidot galerijas vai komerctelpas,  kas aizsargātu Vecrīgu no vilcienu radītā trokšņa,  plānotās pārmaiņas ieskicēja arhitekte Liene Adumāne-Vāvere.

Projekta „Rail Baltica” īstenotājs uzņēmums „Eiropas Dzelzceļa līnijas” tuvākos pāris mēnešus diskutēs ar abiem otrās vietas ieguvējiem, lai rastu labāko risinājumu līdz būvprojekta konkursa sludināšanai.

Jau ziņots, ka ""Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tilta un  multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksa  metu konkursam pieteikušies 15 pretendenti. Žūrijas komisijā atzina, ka, ņemot vērā ieceres sarežģītību, tas ir ļoti atzīstams skaits.

Iepriekš izskanējis, ka projekta realizācijai Igaunija nacionālā līmenī izsludinātu konkursus par 142 miljoniem eiro, Lietuva – par 144 miljoniem, bet Latvija – par 246,6 miljoniem eiro. 

"Rail Baltica" projekts paredz Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs.

Ātrgaitas dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" būvniecības sagatavošanas darbus Latvijā un Igaunijā plānots uzsākt 2018.gadā, bet reāla dzelzceļa līnijas izbūve varētu sākties 2019.-2020.gadā.

Baltijas valstu dažādie viedokļi par "Rail Baltica" attīstību iezīmējās arī diskusijās par to, kā projektā notiks iepirkumi. Galu galā 7.septembrī Baltijas valstis un "RB Rail" panāca vienošanos, ka daļa iepirkumu notiks caur kopuzņēmumu jeb konsolidēti un daļa nacionālā līmenī.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti