«Rail Baltica» dzelzceļa tiltu un Centrālo staciju Rīgā būvēs «Besix ReRe Group»

Starptautiskajā iepirkuma konkursā par "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksa apbūves būvprojekta izstrādi un būvdarbiem uzvarējusi Latvijas un Beļģijas apvienība "Besix ReRe Group", informēja uzņēmumā "Eiropas dzelzceļa līnijas".

Apvienībā ir Beļģijas uzņēmums "Besix" un Latvijas - "Re Re Būve". Kopējā līguma summa ir 430,5 miljoni eiro. Būvprojekta izstrāde ilgs 21 mēnesi, bet būvdarbi Rīgā varētu sākties 2021. gada pavasarī un ilgt līdz 2026. gadam.

"Rail Baltica" projekta ieviesējs Latvijā "Eiropas Dzelzceļa līnijas" sākotnēji lēsa, ka projekta izmaksas būs tuvu 200 miljoniem eiro.

Uzņēmuma valdes loceklis Kaspars Vingris skaidro, ka tas balstījies uz pieņēmumu, ka "Rail Baltica" stacijā veidos vien divas sliedes un viena platforma blakus esošajiem sliežu ceļiem, bet ar laiku projekta mērogs krietni audzis.

Uzņēmuma "Eiropas Dzelzceļa līnijas" valdes loceklis Kaspars VingrisMāra Rozenberga
    "Nevaram runāt par sadārdzinājumu, bet par funkcionalitātes un darba apjoma pieaugumu pēc būtības. Šīs aplēses radās apmēram pirms četriem gadiem un balstījās uz pieņēmumu, ka "Rail Baltica" trasei jābūt novietotai Rīgā un Rīgas stacijā ieietu divas sliedes uz vienu platformu blakus jau esošajai stacijai. Projektam attīstoties, izstrādājot metu konkursu un konsultējoties ar ekspertiem, tika rasta nepieciešamība iekļaut daudz plašāku funkcionalitāti, lai risinājums atbilstu multimodālā transporta mezgla prasībām. Divu sliežu vietā ieguvām jau pilnībā pārbūvētas piecas platformas, 26 eskalatori, katrai platformai lifts, nojumes virs visām platformām, zem platformām – ērts savienojums ar abām stacijas pusēm, jauna uzgaidāmā telpa, kāda līdz šim Centrālajā stacijā nav bijusi. Tas ietver arī tiltu, kas ir ne tikai dzelzceļa tilts, bet nu jau arī tilts ar gājēju un velosipēdistu ceļu. Tas ir arī noraktais uzbērums tādā apjomā, lai savienotu Vecrīgu un Latgales priekšpilsētu. Un lai zem šīm platformām būtu ne tikai iespēja iziet cauri gājējiem, bet arī lai tiktu radīts pamats šim multimodālajam transporta mezglam.

     

    Tā ir jauna platība, tā teikt, pilsēta pilsētā. Tas nozīmē, ka būs iespēja radīt pieturvietas dažādiem transporta savienojumiem – mikroautobusiem, trolejbusiem, autobusiem un tā tālāk.

    Šai vietai ir jākļūst ļoti mājīgai – nevis tādai, no kuras cilvēki izvairās, bet grib atgriezties un izmantot šo transporta mezglu vēlreiz," skaidroja Vingris.

    Par "Rail Baltica" ieviešanu atbildīgais uzņēmums "Eiropas dzelzceļa līnijas" preses paziņojumā vēstīja, ka projekta laikā "Rīgas centrā tiks izveidots mūsdienīgs multimodāls satiksmes mezgls, kas palielinās mobilitāti, drošību, pieejamību, kā arī piešķirs Rīgai jaunus vaibstus, vizuāli un funkcionāli savienojot līdz šim ar dzelzceļa uzbērumu atdalītās pilsētas daļas, kā arī ar jaunu dzelzceļa tiltu ērti savienojot Daugavas abus krastus arī gājējiem un riteņbraucējiem".

    Noslēgtajā līgumā ir apvienotas prasības objekta projektēšanai un būvniecībai, un, to parakstot, konkursa uzvarētājs apņemas veikt pilnīgu būvprojekta izstrādi un saskaņošanu, kā arī būvdarbus, uzņemoties pilnu atbildību par projekta realizāciju.

    Šī projekta finansējumu 81 - 85% robežās nodrošina ES infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi.

    Eiropas Savienības (ES) atbalsta saņēmējs un projekta īstenotājs ir Satiksmes ministrija. Projekta īstenošana notiks kārtās.

    "Besix ReRe Group" projektēšanu un būvdarbus veiks, pamatojoties uz metu konkursā izvēlēto risinājumu. Tas ir arhitektu biroja „PLH Arkitekter” sadarbībā ar „COWI” (Dānija) izstrādātais  stacijas un tās apkārtnes attīstības projekta mets. Risinājums ietver:

    • 2,6 kilometru garu Eiropas sliežu platuma dzelzceļa posmu Rīgā no Lāčplēša ielas līdz Jelgavas ielai,
    • sešus jaunus dzelzceļa pārvadus pār Lāčplēša, Dzirnavu, Prāgas, Maskavas, Mūkusalas un Jelgavas ielu,
    • jaunu vienu kilometru garu tiltu pār Daugavu un mazo Daugavu.

    Izstrādātais projekts paredz esošā uzbēruma vietā posmā no autoostas līdz "Stockmann" universālveikalam un no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas līdz Elizabetes ielai izveidot estakādi, pa kuru turpmāk organizēt dzelzceļa satiksmi. "Uzbēruma norakšana ļaus vizuāli un funkcionāli savienot divas Rīgas pilsētas daļas:  Vecrīgu  ar Latgales priekšpilsētu, no Vecrīgas puses atverot skatu uz Rīgas Centrāltirgu. Gājēju ērtībām tiks izbūvēti gājēju ceļi zem platformām. Rīga tiks arī pie jaunas ielas: tiks savienota Elizabetes iela ar Timoteja ielu," vēstīja "Eiropas dzelzceļa līnijas".

    "Rail Baltica" projekta ieviesējs Latvijā – uzņēmums "Eiropas Dzelzceļa līnijas" 2017. gada  21. aprīlī izsludināja starptautisku publisku iepirkumu divās kārtās "Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksā apbūves būvprojekta izstrāde un būvdarbi" būvprojekta izstrādes, autoruzraudzības un būvdarbu veikšanas nodrošināšanai.

    Iepirkuma pirmajā kārtā kvalifikācijas pieteikumi tika saņemti no septiņām starptautiskām apvienībām, tai skaitā Latvijas lielākajiem būvuzņēmumiem. Iepirkuma otrajā kārtā, kura tika izsludināta 2018. gada augustā, sacensību  turpināja sešas starptautiskas apvienības.

    2018. gada 3. decembrī konkursa otrajai kārtai savus pieteikumus iesniedza divi pretendenti: personu apvienība "Besix ReRe Group" un personu apvienība "ITL Rail Baltica". "Besix ReRe Group" finanšu piedāvājuma cena (bez PVN) bija 430 538 203 eiro, bet personu apvienības „ITL Rail Baltica” – 545 454 000 eiro.

    "Besix ReRe Group" dalībniekiem ir ievērojama starptautiska pieredze dzelzceļa, publisku un privātu ēku un objektu projektēšanā un būvniecībā. Nozīmīgi darbi īstenoti Utrehtas dzelzceļa stacijas (vairāk nekā 23 000 kvadrātmetru) pārbūves projektā Holandē, kā arī Reģionālā Ekspreša tīkla realizācijā Briselē. Projektēti un uzbūvēti tilti, kā, piemēram, Al Mariah tilti (četri tilti ar kopējo garumu 1,4 kilometri) Abu Dabī, un citi komplicēti infrastruktūras objekti.

    "Eiropas Dzelzceļa līnijas" ir projekta "Rail Baltica" ieviesējs Latvijā. "Eiropas Dzelzceļa līnijas" veic projekta "Rail Baltica" realizēšanu Latvijā atbilstoši noslēgtajiem finansēšanas līgumiem starp INEA (Innovation and Networks Executive Agency), kas ir ES infrastruktūras savienošanas instrumenta izpildaģentūra, un "RB Rail", kas ir Igaunijas, Latvijas un Lietuvas  kopuzņēmums, kuru Baltijas valstis pilnvaro parakstīt finansēšanas līgumus un kas atbild par "Rail Baltica" projekta horizontālo, tas ir kopīgo, aktivitāšu īstenošanu. 

    1 komentārs
    Kremilek Rukis
    115 miljoni (vai ap 28%) starpība cenā. Oho! Tas nozīmē, ka pasūtītāja prasības ir uzrakstītas ļoti vāji un tad, kad aklāsies, ka piedāvājuma cenā nav ietverts šis, tas un vēl kaut kas, pavērsies plašs lauks papildus naudas prasīšanai.
    Pievienot komentāru
    Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti