Raidījums: Kāpēc valsts kompānijai «Reverta» vajadzīgi divi «ofšori»

"Parex" problemātisko aktīvu pārņēmējai, valstij piederošajai kompānijai "Reverta" vairāku gadu laikā bijusi virkne meitas kompāniju, un to sarakstā ir atrodamas arī divas ārzonās reģistrētas kompānijas jeb tā sauktie ofšori. To izpētījuši LTV7 raidījuma "Ļičnoje delo" žurnālisti, vēsta "Rus.lsm.lv".

Pēc 2008.gada valdības lēmuma iesaistīties tobrīd Latvijā otrās lielākās komercbankas "Parex" bankas glābšanā šī kredītiestāde tika sadalīta divās daļās. Pirmajā bija tā sauktie labie aktīvi, kas nonāca jaunizveidotās bankas "Citadele" pārziņā, bet tā sauktā sliktā daļa ar problemātiskajiem aktīviem nonāca "Reverta" pārziņā.

"Reverta" pārņēma "Parex" parādnieku nekustamos īpašumus, pārdeva tos un iegūtos ieņēmumus iemaksāja valsts budžetā.

Aktīvākā darba laikā kompānijai "Reverta" bija vairāk nekā 1500 nekustamo īpašumu. To pārvaldīšanai "Reverta" izveidoja meitas uzņēmumus – kad īpašumu pārdeva, meitas kompāniju slēdza.

Meitas kompāniju skaits pa gadiem atšķiras, taču šo kompāniju sarakstā ir atrodamas divas "aizdomīgas" firmas. Pirmais ir "ofšors" Britu Virdžīnu salās, kā arī Kiprā reģistrēts uzņēmums, ko "Ļičnoje delo" dēvē par "pusofšoru".

Ārzona ir teritorija, kur citās jurisdikcijās reāli strādājoši uzņēmēji drīkst reģistrēt uzņēmumus un nemaksā nodokļus vai šie nodokļi ir zemi. "Tur rezidentiem ir atļauts reģistrēt savu biznesu, taču nav ļauts nodarboties ar saimniecisko darbību. To ir ļoti daudz," norāda ekonomikas zinātņu doktore, "Baltic-course.com" izdevēja Olga Pavuka.

Pēc viņas teiktā, ārzonas ir izveidotas tā iemesla dēļ, lai uzņēmēji varētu likumīgā ceļā izvest savu kapitālu un apiet nodokļus.

"Reverta" nav privāta, bet valstij piederoša kompānija. Tajā raidījumam norādīja, ka Kiprā reģistrētā "Regalite Holdings Limited" nākusi mantojumā no "Parex".

Savukārt otru "ofšoru" – "Carnella Maritime Corp."– "Reverta" Britu Virdžīnu salās noreģistrējusi pati, lai būtu vieglāk pārņemt un pārdot bankā ieķīlāto kuģi.

Kuģi bieži vien tiek reģistrēti ārzonā, un tā ir ierasta prakse pasaulē jūras tieslietās, skaidroja "Revertas" prezidente Solvita Deglava. "Mēs pārdevām kuģi vairāku mēnešu laikā, nauda tika saņemta un ieskaitīta Valsts kasē. Pašlaik uzņēmumu gatavo likvidācijai."

Jautāta, kāpēc kuģis netika reģistrēts Latvijā, viņa norādīja, ka mūsu valstī ir sarežģīts kuģu reģistrācijas process. Kuģis pārdots, bet "ofšors" "Revertai" joprojām ir. Uzņēmumā skaidro – tas nav likvidēts tā iemesla dēļ, ja nākas pārņemt vēl kādu kuģi.

Ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens ("Vienotība"), jautāts, kāpēc valsts uzņēmumam "Reverta" ir divas ārzonās reģistrētas kompānijas, nosaka  – ar šo jautājumu jāvēršas Privatizācijas aģentūrā, kas ir atbildīgā valsts iestāde par "Parex" problemātisko aktīvu atgūšanu.

Savukārt, taujāts, vai valsts kompānijai var būt ofšori, ekonomikas ministrs nosaka: "Droši vien, ka nē."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti