PTAC soda «Bigbank» par bezatbildīgu kredītu reklāmu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sodīja „Bigbank” par kreditēšanas pakalpojumu reklāmu ar saukli „Tik vienkārši”, jo atzina šo reklāmu par profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi un piemēroja 2800 eiro sodu.

Lai gan reklāmā minēts brīdinājums „aizņemies atbildīgi, izvērtējot nepieciešamību aizņemties”, PTAC secinājis, ka reklāmas kopējais saturs un tās pasniegšanas veids, informācija un noformējums vērtējams kā bezatbildīgas aizņemšanās veicinošs un varēja negatīvi ietekmēt patērētāju ekonomisko rīcību.

Vērtēt „Bigbank” reklāmu PTAC sācis pērn jūnijā. Reklāmas sižetos tiek salīdzināta darbojošos personu „Mārtiņa –– „Bigbank” klienta” un „Kaspara – kaimiņa” ekonomiskā situācija, uzsverot atšķirības personāžu sadzīves precēs, tehnikā, transportlīdzekļos un tml.

PTAC konstatēja, ka reklāmas vizuālais atspoguļojums un pasniegšanas veids rada iespaidu, ka patērētājam nav nepieciešams apsvērt un izvērtēt konkrētā kredīta nepieciešamību. Kredītsaistību uzņemšanās tiek uzsvērta kā iespēja nodrošināt ērtākus dzīves apstākļus, mudinot uz nepārdomātu lēmumu pieņemšanu, lai arī pēc savas būtības kredītsaistības ir viens no rūpīgākajiem un detalizēti izvērtējamiem saistību veidiem, kas ietver visu iespējamo un paredzamo risku un atbildības izvērtējamu un analīzi.

Tāpat PTAC norāda, ka reklāmā atspoguļotās galvenā varoņa „Kaspara – kaimiņa” pozitīvās emocijas, saņemot kredītu no bankas, ļauj reklāmas iedarbības spēku padarīt vēl iespaidīgāku, jo tādējādi patērētāja atmiņā kredītsaistības asociējas ar ko vienkāršu, ērtu, pozitīvu, nevis ar ko tādu, kas prasa no patērētāja papildus izvērtēt kredītsaistību nopietnību un kredīta kā tāda nepieciešamību, kā arī izvērtēt spēju to atmaksāt. Patērētājam tiek radīts priekšstats, ka kredītsaistību uzņemšanās nav saistāma ar papildu riskiem un iespējamo atbildību par saistību neizpildes sekām.

Lai gan reklāmā iekļauts brīdinājums „aizņemies atbildīgi, izvērtējot nepieciešamību aizņemties”, minētais sauklis nenovērš sākotnēji patērētāja uztverē radušos priekšstatu par kredīta ātru un vienkāršu pieejamību un kredītsaistību uzņemšanās bezrūpību, secina patērētāju tiesību sargi.

Šogad janvārī PTAC nolēma „Bigbank” piemērot naudassods 2800 eiro apmērā, jo, izplatot reklāmu, uzņēmums ir īstenojusi negodīgu komercpraksi – profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi, veicinot patērētāju bezatbildīgu aizņemšanos (aicinot patērētāju saņemt kredītu nepārdomāti vai neizvērtējot tā nepieciešamību). „Bigbank” šo reklāmu vairs neizplata.

PTAC aicina reklāmas veidotājus un izplatītājus veidot patērētāju kreditēšanas reklāmu pārdomāti, ievērojot normatīvo aktu prasības.  

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti