PTAC: «Indexo atklātā pensiju fonda» reklāmas ir maldinošas; uzņēmums apņemas laboties

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Pēc Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicinājuma akciju sabiedrība “Indexo atklātais pensiju fonds” apņēmusies pārtraukt pensiju 3. līmeņa pakalpojumu reklāmu un turpmāk īstenot godīgu darījumu praksi, informēja PTAC.

PTAC pagājušā gada vasarā izvērtēja uzņēmuma komercpraksi saistībā ar pensiju 3. līmeņa pakalpojumu reklāmas izplatīšanu un secināja, ka uzņēmums īsteno maldinošu un profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi.

Atbilstoši reklāmā minētajam, uzņēmums veicis eksperimentu “Bērns vai banka” ar mērķi noskaidrot, kurš ir labāks palīgs pensiju 3. līmeņa uzkrājuma veidošanā. No reklāmas izriet, ka eksperimentā piedalījušies 15 bērni vecumā no 4 līdz 10 gadiem, kas, iejūtoties baņķieru ādā, izvēlējās dažādu uzņēmumu akcijas, kurās ieguldīt pensiju 3. līmeņa uzkrājumu. Zinot uzņēmumu sniegumu, uzņēmums aprēķinājis, cik bērni kā baņķieri būtu nopelnījuši pēdējo 10 gadu laikā un bērnu peļņu salīdzināja ar banku pensiju 3. līmeņu peļņu tādā pašā periodā.

Reklāmā atspoguļotie eksperimenta rezultāti liecina, ka banku jeb kredītiestāžu pensiju 3. līmeņa pakalpojumi sniedz salīdzinošu zemu ienesīgumu un to darbinieki – baņķieri ieguldījumus veic, izmantojot “minēšanas” pieeju. Turklāt banku ieturētās komisijas situāciju vēl krietni pasliktina.

PTAC konstatēja, ka, izplatot iepriekšminēto reklāmu, uzņēmums ir maldinājis patērētājus par konkurējošo pakalpojumu sniedzēju identitāti un to piedāvātajiem pakalpojumiem.

"Indexo" radīja iespaidu, ka jau ilgstoši (vismaz desmit gadu) darbojas attiecīgajā nozarē un guvis attiecīgu peļņu, piedāvājot pensiju 3. līmeņa ieguldījumus. Tomēr šādām darbībām tas licenci saņēma tikai 2021. gada 20. janvārī.

Tādēļ reklāma, kurā izmantots salīdzinājums par pensiju fondu ienesīguma rezultātiem un izmaksām, kā arī paziņojums, ka "Indexo" ir vienīgais zemu izmaksu indeksu ieguldīšanas eksperts Latvijā, patērētājam mazināja iespēju pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu. Līdz ar to PTAC secināja, ka uzņēmums ir īstenojis negodīgu komercpraksi un aicināja to iesniegt rakstveida apņemšanos.

Atsaucoties uz PTAC aicinājumu, uzņēmums iesniedza rakstveida apņemšanos, kurā atzīst izdarīto pārkāpumu, apņemas pārtraukt reklāmas izplatīšanu un turpmāk īstenot godīgu komercpraksi. 

Ņemot vērā, ka iedzīvotāju vidū arvien plašāk tiek izmantota iespēja brīvprātīgi veidot papildu uzkrājumu valsts garantētajai pensijai, pieņemot lēmumu par pievienošanos pensiju 3. līmenim, PTAC aicina iedzīvotājus pārliecināties par pensiju fonda profesionalitāti un uzticamību, iegūt informāciju par darbības rezultātiem, piemērojamām komisijas maksām un pensiju pārvaldīšanas metodi.

PTAC informēja, ka informācija par pensiju 3. līmeņa pakalpojumu sniedzējiem pieejama Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) mājaslapā, un vērš uzmanību, ka FKTK veic pensiju fonda licencēšanu un darbības uzraudzību un tai ir tiesības apturēt vai anulēt pensiju fondam izsniegto licenci, ja tā darbībā konstatēti pārkāpumi. 

Vienlaikus, lai gūtu pārliecību par potenciālā privātā pensiju fonda profesionalitāti, līdzšinējo pieredzi, tostarp iegūtu informāciju par pensiju pārvaldīšanas metodi un piemērotajām komisijas maksām, PTAC aicina veikt privātā pensiju fonda mājaslapas izpēti.

Lai salīdzinātu pensiju fondu piedāvāto pensiju plānu ienesīgumu, PTAC aicina pievērst uzmanību gan aktuālajiem datiem, gan arī pensiju plāna vēsturiskajiem rādītājiem kopš tā darbības sākuma – pensiju plānu ienesīgums ir mainīgs un pensiju plānu līdzšinējais ienesīgums negarantē šādu ienesīgumu nākotnē. Datu apkopojums par pensiju 3. līmeņa plāniem pieejams Finanšu nozares asociācijas mājaslapā vai portālā "www.manapensija.lv". 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti