PTAC aicina patērētājus būt piesardzīgiem attiecībā uz «Melnās piektdienas» piedāvājumiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina patērētājus nepakļauties dažādiem mārketinga trikiem un pat manipulācijām vai krāpšanai dažādās akcijās, piemēram, "Melnās piektdienas izpārdošana", "Zemo cenu maratons", "Atlaižu nakts", "Ziemassvētku atlaides" un tamlīdzīgās. Savukārt tirgotājus patērētāju tiesību sargs aicina būt godīgiem pret patērētājiem.

ĪSUMĀ:

  • 10 mēnešos puse saņemto sūdzību - par pirkumiem internetā un citos attālinātos veidos.
  • Lielākoties sūdzības par interneta pirkumiem ir par to, ka preci nepiegādā laikus vai vispār.
  • Īpaši pirmssvētku laikā apsolītos piegādes termiņus neievēro vai prece nesasniedz adresātu.
  • PTAC pret dažiem komersantiem sācis lietas; par iespējamiem krāpniekiem informē policiju.
  • PTAC bieži konsultē patērētājus par to, kā risināt to vai citu problēmu.
  • PTAC padomi pirms iepirkšanās, izvēloties preci un veicot pasūtījumu.

PTAC paziņojumā medijiem norādījis, ka joprojām aktuāls ir jautājums, vai iepirkšanās internetā sagādās priecīgu saviļņojumu vai tomēr vilšanos. Distances tirdzniecībā preču pārdevēji un pakalpojumu sniedzēji ir atbildīgi par normatīvo aktu prasību izpildi, tomēr nenoliedzami būtiska iepirkšanās procesā ir arī pašu patērētāju kritiska, pārdomāta un vērīga rīcība.

Laikā, kad patērētāji joprojām turpina regulāri iepirkties tiešsaistē, veidojas jauni internetveikali, jaunas tirdzniecības platformas un uzdarbojas arī krāpnieki.

PTAC novērojis, ka pusē jeb 437 no 892  šā gada desmit mēnešos saņemtajiem iesniegumiem par precēm ir sūdzības tieši par pirkumiem internetā un citos attālinātos veidos (pa tālruni, katalogā),

un lielākajā daļā iesniegumu aprakstīta atsevišķu pārdevēju negodprātīga rīcība, piedāvājot un pārdodot interneta vietnēs preces, kuru piegāde netiek nodrošināta apsolītajā termiņā vai arī preces netiek piegādātas vispār, un ir vilcināšanās ar naudas atmaksu. 

PTAC ir aicinājis novērst konstatētos pārkāpumus, kā arī pret dažiem komersantiem PTAC ir uzsācis administratīvo lietu un par iespējamiem krāpnieciskiem nodarījumiem to darbībā informējis arī Valsts policiju.

Ir saņemtas sūdzības arī  par gadījumiem, kad patērētāji, saņemtās preces mājās izpakojot, atklāj tām mehāniskus bojājumus, piemēram, sasists televizora ekrāns, salauztas mēbeļu detaļas u.c. Patērētājiem nākas risināt arī citas domstarpības gan ar pārdevējiem, gan piegādātājiem. Bieži, it īpaši pirmssvētku laikā, patērētājiem apsolītie piegādes termiņi netiek ievēroti vai pasūtītās preces pat nenonāk līdz adresātam.

PTAC saņem sūdzības un telefoniski un elektroniski bieži konsultē patērētājus par to, kā risināt to vai citu problēmu, kas radusies pēc iepirkšanās tiešsaistē. Tādēļ PTAC komersantiem atkārtoti norāda par pienākumu interneta vietnē sniegt patiesu  informāciju par  distances līguma noteikumiem, tai skaitā informāciju par tirgotāju, preci un tās cenu, par pasūtījuma apmaksas kārtību, piegādes noteikumiem un aktuāliem termiņiem, par saziņas iespējām saistībā ar patērētāja veiktajiem pasūtījumiem un par atteikuma tiesībām.

Patērētāju sargs atzīmēja, ka tikpat svarīgi ir pildīt patērētājam apsolīto un piegādāt preci noteiktajā termiņā, bet, ja objektīvu iemeslu dēļ tomēr situācija ir mainījusies, PTAC aicina ikvienu pārdevēju nevilcinoties sazināties ar pasūtījuma veicēju un risināt jautājumu par preces piegādi atbilstoši patērētāja interesēm un noslēgtajam līgumam. Vienlaikus ir svarīgi nodrošināt aktīvu komunikāciju ar pircējiem.

PTAC patērētājiem iesaka uzmanīgi iepazīties ne tikai ar sniegto informāciju, bet arī iepirkties pārdomāti un droši, tādēļ aicina ņemt vērā vairākus padomus. 

Pirms iepirkšanās

  • Savlaicīgi izveido tiešām nepieciešamo iepirkumu/lietu sarakstu! Tev būs jāmaksā par preces atpakaļ nosūtīšanu atteikuma tiesību gadījumā (ļoti reti pārdevēji piedāvā bezmaksas atgriešanu), lieki tiks noslogoti tirgotāji un piegādātāji, kā arī, neapdomīgi rīkojoties, vari zaudēt naudu.
  • Salīdzini cenas un informāciju par preci vairākos avotos, lai iegūtu pilnīgāku priekšstatu par vēlamo preci un cenu amplitūdu!
  • Rūpīgi izvērtē piedāvājumus sociālajos tīklos un interneta vietnēs, it īpaši, ja cenai ir noteikta liela atlaide vai arī cena ir nesamērīgi maza!
  • Pirms iepirkšanās interneta platformās, uzzini pēc iespējas vairāk par pārdevēju! Platforma ir kā tirdzniecības centrs tiešsaistē, kur preces pārdod dažādi komersanti, arī ārvalstu, tāpēc esi uzmanīgs!
  • Īpaši kritiski izvērtē reklāmas sociālajos tīklos un e-pastā par iespēju ierobežotā laika periodā iegādāties preci kādā interneta vietnē, piedāvājot dažādus labumus – lielas atlaides, dāvanas vai citus bonusus (var tikt noslēgts abonēšanas/ilgtermiņa līgums, dāvanas nav iespējams saņemt, jo, piemēram, akcija neattiecas uz konkrēto/ Baltijas reģionu, to šobrīd to vēl tehniski nevar nodrošināt utt., krāpnieki preci vispār nepiegādās).
  • Netici piedāvājumiem sociālajos tīklos un par zīmolu preču tirdzniecību par zemām cenām! Ražotāji zīmolu preces netirgo sociālajos tīklos, un tās nemēdz būt lētas.
  • Pajautā radiem un draugiem atsauksmes par viņu iecienītākajiem internetveikaliem/tirgotājiem, zīmoliem un ražotājiem!
  • Iepazīsties arī ar citām atsauksmēm – pārliecinies, ka komersants nav iekļauts PTAC aizdomīgo vietņu sarakstā vai "melnajā" sarakstā vai kā citādi guvis negatīvus reitingus!
  • Izveido atsevišķu norēķinu kontu tikai pirkumiem dažādās interneta vietnēs (īpaši ārvalstu) un pārskaiti tajā nepieciešamo summu! Par šāda konta izveides iespējām jautā savam maksājumu pakalpojuma sniedzējam, tā pasargāsi pamatkontā esošos līdzekļus no krāpnieku darbībām.

Izvēloties preci

  • Izdari pārdomātu, izsvērtu un tikai uz informāciju balstītu izvēli!
  • Novērtē interneta vietnes noformējumu un drošības simbolus (http:// vai atslēdziņas simbols)!
  • Rēķinies ar to, ka uz darījumiem starp divām fiziskām personām neattiecas patērētāja tiesības – ne 14 dienu atteikuma tiesības, ne strīdu risināšana par preces nepiegādi vai tās neatbilstības novēršanu divu gadu laikā.
  • Pievērs īpašu uzmanību informācijai par pārdevēju – uzņēmuma nosaukumam, adresei un citiem saziņas līdzekļiem ("Lursoft.lv" var pārbaudīt arī informāciju par Latvijā reģistrēta uzņēmuma maksātnespēju vai saimnieciskās darbības apturēšanu).
  • Uzmanīgi izlasi preces aprakstu – nepaļaujies tikai uz fotogrāfijas vai reklāmas radīto pirmo iespaidu! Izmēru atbilstību noskaidro ne tikai apģērbiem!
  • Pievērs uzmanību elektropreču energomarķējumā iekļautajai informācijai, lai ietaupītu ilgtermiņā!
  • Izvērtē, cik reāli ir solītie preču piegādes termiņi, un šaubu gadījumā noteikti sazinies ar pārdevēju!
  • Izpēti preču piegādes veidus un to izmaksas (tai skaitā nodokļus) un izvēlies sev izdevīgāko!
  • Pārliecinies par atteikuma tiesību izmantošanas iespējām tavai izvēlētajai precei!

Komplektējot pirkumu grozu un veicot pasūtījumu

  • Esi vērīgs, seko līdzi informācijai displejā, īpaši sākotnēji norādītās cenas vai piegādes termiņa izmaiņām (piemēram, atkarībā no preču pieejamības noliktavā) vai citām papildu maksām (piemēram, atkarībā no piegādes valsts vai izvēlētā maksājuma veida)!
  • Izmanto tikai drošus preču apmaksas veidus, piemēram, maksā ar norēķinu karti vai kredītkarti, tad tev ir iespēja izmantot naudas atgūšanas procedūru no maksājuma kartes izdevējiestādes (bankas).
  • Izvēlies pēcapmaksu, ja pārdevējs nav labi zināms!
  • Saglabā veiktā pasūtījuma informāciju ekrānšāviņos vai fotogrāfijās!

Atceries!

  • Informācija par pārdevēju noderēs neskaidrību un strīda gadījumā.
  • Pasūtījumu apstrāde un piegāde prasa laiku – jo tuvāk nāks svētki, jo ilgākas būs preču piegādes.
  • Pārdomāta iepirkšanās ļaus muļķīgi neiztērēt naudu un sagādās priecīgu saviļņojumu, saņemot gaidīto pasūtījumu.
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti