Preiļos neapmierināti ar slēgtiem autobusu reisiem; ar jauno pārvadājumu kārtību arī citas problēmas

1. jūlijs daudzviet Latvijā sācies ar jaunu kārtību sabiedriskajos autobusu pārvadājumos. Gan pasažieri, gan pārvadātāji uzskata, ka Autotransporta direkcija nepārdomāti atcēlusi vairākus reisus Jēkabpils, Preiļu un Līvānu pusē. Problēmas ir arī ar šoferu piesaisti.

Preiļos neapmierināti ar slēgtiem autobusu reisiem; ar jauno pārvadājumu kārtību arī citas problēmas
00:00 / 05:12
Lejuplādēt

Par 19 autobusu reisiem mazāk ar 1. jūliju kļuva "Jēkabpils autobusu parka" maršrutos  virzienā uz Pāpuļiem, Cukuriņiem vai Dunavu.

"Jā, ir atcelti reisi. Tad laikam ir jāmaina savs dienas režīms. Ar personīgo transportu cilvēki vairāk brauc. Es maz izmantoju sabiedrisko transportu," sacīja kāda vietējā iedzīvotāja.

Tikai nedaudz mazāks, bet arī iespaidīgs sarukums ir Preiļu autobusu parkā. Tas ir Autotransporta direkcijas uzstādījums, kas šajā gadījumā sakrita ar pārvadātāju nomaiņu. Proti, ar 1. jūliju, uzvarot konkursā, šajā apkaimē sabiedriskos pārvadājums 4 miljonu kilometru apjomā gada griezumā nodrošinās SIA "Tukuma auto".

"Tukuma auto" izpilddirektors Rolands Melderis atzina, ka saistības uzņēmums izpilda, reisi notiek, taču daudzi tiešām atcelti ar Autotransporta direkcijas rīkojumu.

"Protams, lielākā daļa neapmierinātības, kas nāk no iedzīvotāju puses, ir par samazinātajiem reisiem, kur autobuss brauc ar tā saucamajām slēgtajām durvīm. Kad ir tukšais reiss, un autobuss vienkārši pabrauc cilvēkam garām, un cilvēki nav informēti, ka tas reiss vairs neeksistē," stāstīja Melderis.

Preiļu autoostā dispečeru kabīnē, līdzīgi kā pārvadātāju virzienā, sūdzības no pasažieriem birst kā no pārpilnības raga.

"Es neskaitīju, bet nu bieži zvana. Gan zvana, gan atnāk un lamājas, kāpēc tā izdomāja un izdarīja. Par Silajāņiem sūdzas, ka atcelts reiss no rīta, un par reisiem no Viļāniem. Bet tas ir Autotransporta direkcijas lēmums, nerentabls reiss, jo bija tādi gadījumi, ka tiešām nebija to cilvēku uz tiem reisiem. Bet tagad visi brauc," pastāstīja autoostā.

Aivars ir autobusu šoferis ar divu desmitu gadu pieredzi, tagad no "Jēkabpils autobusu parka" pārgājis uz darbu "Tukuma auto". Viņš labi saprot tendences pārvadājumu jomā, bet ir neizpratnē, kāpēc tukšgaitas reisā jāatstāj pasažieris pieturā.

"Mēs jau braucam bez maršruta, un biļetes mēs nevaram drukāt. Šodien braucu uz Viļāniem pa tukšo, bez reisa. Cilvēki jau zina, ka mēs nestājam pieturās un neņemam cilvēkus. Kādam uz darbu vajag. Tur ir divas sievietes, viena no Galēniem, otra no Stabulniekiem, un ir cauri, viņas vairs uz darbu nevar tikt. Man jau nav problēmas sabremzēt un paņemt, un naudas arī jau nevajag, bet sāks pārbaudīt un teikt, ka es esmu vainīgs, ņemu naudu un haltūrēju," skaidroja šoferis.

"Tukuma auto" Preiļu nodaļas vadītājs Mortens Perševics arī ir kritisks šajā jautājumā: "Ļoti bieži bija situācijas, kad šoferis saka, ka tajā un tajā maršrutā es nobraucu viens pats. Un tā jau ir taisnība, ka pasažieru atsevišķās vietās pilnīgi un galīgi nebija. Un tas stāsts jau ir par to, ka ainu neviens kopā nesalika. Tajā brīdī, kad viņi redz, ka atsevišķajos posmos cilvēku nav, viņi to izmet ārā. Bet tas posms jau nesastāv tikai no tā viena posma. Tas brauciens sastāv no kaut kā garāka, un tas autobuss nevar pārlekt no viena posma uz otu.

Bet viņi vienkārši brutāli kaut ko izmet ārā, un tas process notiek tāds, kāds notiek. Ja viņi paši to nesaprata, tad varēja apspriest ar mums 

un mēs būtu ieteikuši kaut kādas versijas, kā būtu loģiskāk, bet tā tas nenotika diemžēl. Un tāda tā situācija šobrīd arī ir."

Īpaši aktuāls sabiedriskais transports cilvēkiem ir laikā, kad degviela kļūst dārgāka.  To ikdienā caur saviem pasažieriem redz arī autobusu šoferi.

"Pēdējā laikā, kā degvielai cenas palika dārgākas, cilvēki sāka vairāk braukt. Kovida laikā gan tukši braukājām, kad cilvēkus veikalā nelaida iekšā. Tagad ir diezgan normāli, dienā var 100 eiro iekasēt," norādīja šoferis.

Krietni bēdīgāk pašlaik klājas akciju sabiedrībai "Liepājas autobusu parks", kas šoferu trūkuma dēļ nevar nodrošināt daudz reisu.

Pie vainas tam ir šoferu trūkums, analizējot situāciju savā Preiļu filiālē, uzsvēra Mortens Perševics.

"Šie vadītāji, kuri šodien strādā, puse jau ir pirmspensijas vecumā, un otra puse jau ir pensionāri. Malku mēs vadājam par daudz lielāku samaksu, bet pašu dārgāko, kas ir uz šīs zemes – cilvēkus – mēs vadājam par smieklīgu naudu. Šie konkursi, kas notiek, tie notiek viena apsvēruma dēļ – uz šofera rēķina. Neviena cita firma jau nevar autobusu par velti nopirkt, degvielu nevar par velti nopirkt. Trešais lielais spēlētājs visā šajā konkursā ir alga. Uz tās rēķina visas šīs firmas savā starpā arī sacenšas. Un konkrēti "Jēkabpils autobusu parks" šo vietu zaudēja tikai tāpēc, ka mēs bijām nolēmuši bišķiņ vairāk saviem autovadītājiem maksāt," stāstīja Perševics.

KONTEKSTS:

No 1. jūlija, nomainot "Jēkabpils autobusa parku", sabiedriskā transporta pakalpojumus lotē "Jēkabpils, Preiļi, Līvāni" nodrošina "Tukuma auto", savukārt lotē "Ogre, Aizkraukle"- "Liepājas autobusu parks", kas jau saskāries ar grūtībām nodrošināt visus reisus un var zaudēt līgumu ar valsti.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt