Piedāvājums pārņemt lielās ostas pilnā valsts kontrolē, pārveidojot tās par valsts kapitālsabiedrībām, ir pirmais punkts satiksmes nozares darbu sarakstā, kas ir iekļauts nākamās valdības deklarācijas pagaidām neoficiālajā melnrakstā. Idejas autors - satiksmes ministra amata kandidāts un Jaunās konservatīvās partijas pārstāvis Tālis Linkaits – atsaucas uz kaimiņvalstu piemēru: Klaipēdā un Tallinā ostas ir valsts kapitālsabiedrības, kas daudz aktīvāk cīnoties par kravu piesaistīšanu. Mūsu valstī ostu pārvaldes princips atšķiras.
"Tas princips, kas ir iedibināts Latvijas ostās – puse uz pusi pārvalda gan valsts, gan pašvaldība -, bieži vien neļauj ostām funkcionēt un pieņemt lēmumus. Rīgas ostā ir daudz brīvas zemes, kas netiek piedāvāta investoriem. [Ostas] strādā pašvaldību valdošo partiju interesēs, ir dažādi reklāmas un mārketinga izdevumi," teica Linkaits. Viens no pirmajiem soļiem būtu ostu aktīvu atgriešana valsts īpašumā, bet nākamais - ostu kapitālsabiedrību pārvešana valsts īpašumā.
Linkaits uzsver, pie šī darba plānots strādāt pakāpeniski, izpētot juridiskos un īpašumtiesību aspektus. Satiksmes ministra kandidāts cer arī uz pašvaldību un ostu pārvalžu izpratni, risinot šo jautājumu.
Tikmēr Ostu asociācijas izpilddirektors Kārlis Leiškalns kategoriski iebilst pret plāniem nacionalizēt lielās ostas. "Es nesaprotu, ko viņi vēlas nacionalizēt? Zemi? Ostu? Viņus interesē ostu maksas, kuru varētu neieguldīt ostu uzturēšanā, bet sadalīt kā dividendes," teica Leiškalns. Arī politiskie partneri pagaidām nepauž atbalstu šim priekšlikumam. Skeptisks ir Nacionālās apvienības pārstāvis Kaspars Gerhards. "[Mums] ir bijusi diskusija. Pēdējo [deklarācijas] redakciju vēl redzēsim," atzinis Gerhards.
Nākamās valdības deklarācijas teksts vēl tiks saskaņots tuvāko dienu laikā, taču neoficiāli tiek lēsts, ka šādā formulējumā gala redakcijā šis priekšlikums neparādīsies.
Neapmierinātību ar satiksmes ministra amata kandidāta ierosinājumu iepriekš paudusi arī Liepāja.