Panorāma

ES un Baltkrievija – sankciju un atkušņu vēsture

Panorāma

E. Kalnmeieram apsūdzību pagaidām neceļ

Plāno apstrīdēt Ķekavas apvedceļa iepirkuma rezultātu

Plāno apstrīdēt Ķekavas apvedceļa iepirkuma rezultātu

Spāņu kompānija “Cointer” plāno apstrīdēt Ķekavas apvedceļa iepirkuma rezultātu. Uzņēmums uzskata, ka konkurss nav noritējis godīgi, un jautājumus radot otra pretendenta “Kekava ABT” piedāvājums. “Latvijas valsts ceļi” norāda, ka uzvarētāja piedāvājums bijis izdevīgāks.  

ĪSUMĀ:

  • Valdība atbalstīja Ķekavas apvedceļa būvēšanu Publiski privātās partnerības projektā.
  • Ilgtermiņā apvedceļš valstij varētu izmaksāt līdz 270 miljoniem eiro.
  • Iepirkumā uzvarēja “Kekava ABT”.
  • To kontrolē Luksemburgas  fonds, vietējie partneri ir “A.C.B.” un “Binders”.
  • Otrs pretendents, Spānijas “Cointer Consesiones” gatavo sūdzību.
  • Spāņiem nav pretenziju pret LV, SM iepirkumu komisiju.
  • Sūdzība ir par konkurentu piedāvājumu.
  • Kas tieši konkurentu piedāvājumā šķitis aizdomīgs, “Cointer” neatklāj.
  • LVC: “Kekava ABT” cena bija par 11% mazāka, un ātrāki būvniecības termiņi.  
  • LVC: visticamāk, sūdzības iesniegšana apvedceļa būvniecības termiņu neietekmēšot.

Šobrīd Ķekavas centrs ir arī sastāvdaļa no “Via Baltica” ceļa, kas iedzīvotājiem nozīmē sadzīvošanu ar pamatīgu satiksmes plūsmu. Turklāt ceļam līdz pat Rīgai ir tikai divas joslas, tāpēc pie galvaspilsētas robežas nereti veidojas sastrēgumi.

Lai to novērstu, šonedēļ valdība piekrita uzņemties saistības jauna apvedceļu ap Ķekavu būvniecībai.

Ķekavas apvedceļš ir pirmais projekts, ko “Latvijas valsts ceļi” īsteno kā publisko privāto partnerību. Tas nozīmē, ka būvnieks pats gādās naudu ceļa uzbūvēšanai, taču tad, kad ceļš būs pabeigts, valsts 20 gadus katru gadu būvniekam maksās līdz 13,5 miljoniem eiro, tādā veidā sedzot gan būvniecības, gan ikdienas uzturēšanas izmaksas.

Līdz ar to ilgtermiņā apvedceļš valstij varētu izmaksāt līdz 270 miljoniem eiro. Ar šādu piedāvājumu konkursā uzvarēja personu apvienība “Kekava ABT”. To kontrolē Luksemburgā reģistrēts fonds, taču kā vietējie partneri piesaistīti “A.C.B.” un “Binders”.

Otrs pretendents – Spānijas kompānija “Cointer Consesiones”, gan gatavo sūdzību.

“Šajā projektā ir vairāki aspekti, kuri, ņemot vērā mūsu starptautisko pieredzi, sākotnēji nešķiet līdz galam godīgi un, izmantojot likumā paredzētās tiesības, mēs lūgsim tos pārbaudīt Iepirkumu uzraudzības birojam. Bet vēlreiz uzsveram, ka mums nav pretenziju pret Satiksmes ministriju, valsts akciju sabiedrību “Latvijas valsts ceļi” un iepirkuma komisiju, mūsu jautājumi ir tieši saistīti ar mūsu konkurentu “Kekava ABT” piedāvājumu,”  norādīja Spānijas uzņēmums.

Kas tieši konkurentu piedāvājumā šķitis aizdomīgs, “Cointer” neatklāj.

“Latvijas valsts ceļi” norāda, ka 80% īpatsvars vērtējumā bijis cenai, un personu apvienības “Kekava ABT” piedāvājums bijis izdevīgāks.

“Cena bija par 11% mazāka, kas ir ievērojami, un arī viņi piedāvāja ātrākus termiņus būvniecībai,”  skaidroja LVC pārstāve Anna Kononova.

“Kā esam izlasījuši plašsaziņas līdzekļos, šim otram pretendentam nav pretenziju ne pret pasūtīju, ne Satiksmes ministriju. Līdz ar to ir grūti komentēt, kas tā ir par sūdzību, vai tā varētu ietekmēt projekta gaitu,”  atzina Kononova.

Viņa norādīja, ka, visticamāk, sūdzības iesniegšana apvedceļa būvniecības termiņu neietekmēšot. Turklāt līgums ar uzvarētāju tikšot slēgts tikai tad, kad “Kekava ABT” būs piesaistījusi finansējumu. Iepirkumā paredzēts, ka apvedceļam jābūt uzbūvētam 2023. gadā.

 

KONTEKSTS:

Šonedēļ Ministru kabinets atbalstīja Ķekavas apvedceļa būvniecību kā pirmo nozīmīgo industriālo PPP projektu Baltijā, kas tiks īstenots pēc “projektē-būvē-uzturi-finansē” modeļa. PPP iepirkums uzsākts 2018. gada decembrī, procedūra ietvēra kvalifikācijas un atlases kārtu. Atlases kārta noritēja trīs daļās: sākotnējo finanšu un tehnisko piedāvājumu iesniegšana, sarunas un labāko un galīgo piedāvājumu sagatavošana un iesniegšana.

Kopējais partnerības līguma termiņš ir līdz 23 gadiem. No tiem būvniecības periods ir ne vairāk kā trīs gadi (projektēšana un būvniecība). Savukārt pieejamības periods, kura laikā privātais partneris pilnā apmērā nodrošina izbūvētā ceļa ikdienas uzturēšanu un ceļa seguma atjaunošanu, ir ne vairāk kā 20 gadi.

LVC skaidroja, ka projektēšanas un būvniecības laikā valsts nemaksās neko. Visus ieguldījumus veiks privātais partneris. Kad būvniecība pilnā apmērā tiks pabeigta, tās kvalitāte būs atzīta par atbilstošu normatīvo aktu prasībām un infrastruktūra būs pieejama sabiedrībai lietošanai, valsts sāks maksāt privātajam partnerim pieejamības maksājumus, pakāpeniski 20 gadu garumā pilnībā norēķinoties par paveikto. Tas nozīmē, ka autobraucējiem Ķekavas apvedceļš būs pieejams bez maksas.

Pieejamības maksājums ir PPP līguma summa, par kuru puses vienojas, noslēdzot partnerības līgumu. PPP līgums paredz maksimālo iespējamo summu pieejamības maksājumu segšanai 13,32 miljonus (bez PVN).

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti