Pievienotā vērtība

Pelnīt ar atkritumiem: pieprasījums pēc zaļiem uzņēmumiem aug

Pievienotā vērtība

Eksports ir Latvijas ekonomikas mugurkauls: arvien jādomā par konkurētspējas uzlabošanu

Rīgas pievilcība investoru acīs

«Pievienotā vērtība»: Cik pievilcīgs investoriem ir Igaunijas «Elmo Rent»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Igaunijas uzņēmums "Elmo Rent" darbojas transportlīdzekļu koplietošanas jomā. Cik pievilcīgs tas varētu būt?

Baltijas biržas sarakstā "Elmo Rent" nonāca pirms nedaudz vairāk kā diviem mēnešiem, kad sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) cena par vienu akciju bija 5 eiro. Pirmajā dienā akcijas cena uzleca pat par 46%. Tas nozīmē, ja akcija tika iegādāta IPO laikā, tad pirmajā dienā jau varēja piefiksēt peļņu. Uzkrājumu un ieguldījumu eksperts Kaspars Peisenieks norādīja, ka pēc tam akciju cena ir kritusies. Šobrīd tā atrodas tikai 11% augstāk nekā sākotnējā publiskā piedāvājuma cena.

„Ja skatāmies uz finanšu rādītājiem, tad, pateicoties piesaistītajiem līdzekļiem, kas tika piesaistīti IPO procesa laikā, "Elmo Rent" ir spējis būtiski audzēt tās flotē esošo transportlīdzekļu skaitu. Pat par 100%. Tas arī vainagojies ievērojamā pārdošanas apjoma pieaugumā, taču, kā jau lielai daļai straujas izaugsmes uzņēmumu, tie strādā ar zaudējumiem. Un arī, ja mēs skatāmies uz šī gada pirmajiem sešiem mēnešiem, tad "Elmo Rent" ir strādājis ar zaudējumiem 185 000 eiro apmērā.

Tas ir salīdzinoši daudz pie 303 000 eiro apgrozījuma,” stāstīja Peisenieks.

Lai gan nevar noliegt, ka igauņu transporta koplietošanas uzņēmums "Elmo Rent" ir uz izaugsmes ceļa un ar lielām ambīcijām, tomēr pagaidām, pēc Peisenieka domām, vēl ir pāragri vērtēt tā cenas un apgrozījuma attiecību, jo uzņēmums biržā ir nesen. Uzņēmuma akcijas šobrīd pārsvarā tiek vērtētas, ņemot vērā nākotnes cerības un iespējamo potenciālu, nevis finanšu rādītājus. Un tomēr uzņēmums strādā „karstā” nišā, jo koplietošanas auto tirgus ir augošs visās Baltijas valstīs. Tas nozīmē, ka ne tikai pieprasījums ir ar augšupejošu tendenci, bet arī konkurentu kļūst vairāk.

Latvijas Radio Peiseniekam jautāja, vai ir vērts šobrīd iegādāties biržas jaunpienācēja "Elmo Rent" akcijas?

„Pirmie spēlētāji vēl varēja mēģināt strādāt ar augstākām cenām un izmantot pirmā spēlētāja priekšrocību, bet ar laiku visiem nāksies būt pēc iespējas efektīvākiem. Vēl pēc laika sāksies spēle par to, kurš ir gatavs strādāt ar mazāku peļņas maržu. Pēc tam jau galvenā spēle būs par to, cik lēts kapitāls kuram no spēlētājiem ir pieejams, lai ar lētu kapitālu sapirktu daudz transporta līdzekļu un tos spētu efektīvi izīrēt.

Kopumā man "Elmo Rent" akcijas nešķiet pievilcīgas ieguldīšanai.

Lai arī uzņēmums ir strauji augošs un darbojas stilīgā nozarē, pie tam ar videi draudzīgiem transporta līdzekļiem, konkurence nemitīgi pieaug. Tas, manuprāt, ilgtermiņā apgrūtinās ģenerēt pietiekami augstu peļņas līmeni. Un šajā gadījumā es savu kapitālu izvēlēšos novirzīt citām ieguldījumu iespējām,” atbildēja eksperts.

Nozares uzņēmumā "Car Guru" atzina, ka konkurence koplietošanas auto tirgū pieaug. "Car Guru" vadītājs Vladimirs Reskājs pastāstīja, ka uzņēmums pašlaik darbojas Latvijā, bet nākotnē cer darboties arī citviet Baltijā. Ja vērtē Igaunijas tirgu, tajā darbojas trīs koplietošanas auto operatori. "Elmo Rent" ir viens no mazākajiem un interesantākajiem spēlētājiem – savulaik šo uzņēmumu izveidoja Igaunijas valdība un pēc tam to pārņēma privāts uzņēmums. IPO veiksme, pēc Reskāja domām, bija negaidīta, bet tam ir izskaidrojums.

„Es domāju, ka tas primāri ir saistīts ar procesiem Igaunijā, kas saistīts ar otro pensijas līmeni, kad faktiski Igaunijas valdība ļāva iedzīvotājiem pašiem pārvaldīt savus līdzekļus. Cik man zināms, tad viņu IPO mērķis bija piesaistīt naudu, ar kuras palīdzību uzņēmums sāks būvēt to, ko mēs jau attītām trešo gadu, un to, kas citiem spēlētājiem jau sen ir. Es runāju par informācijas tehnoloģiju infrastruktūru.

Viņi malači, interesanti kaut ko eksperimentē ar to, ka viņi piedāvā Igaunijas iedzīvotājiem pievienot viņu platformai savu privāto mašīnu un tad pelnīt no tās mašīnas, kas tiks apgrozīta starp "Elmo Rent" lietotājiem,” stāstīja Reskājs.

Lai gan pagaidām "Elmo Rent" ir vienīgais auto koplietošanas uzņēmums, kas tiek kotēts Baltijas biržā, Reskājs prognozē, ka ne pēdējais. Jautājums ir tikai par laiku, kad to darīt. Nākotnē arī "Car Guru" tas būšot loģisks solis, kad uzņēmums būs izvērsis darbību arī ārpus Latvijas. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti