Pievienotā vērtība

Eksports ir Latvijas ekonomikas mugurkauls: arvien jādomā par konkurētspējas uzlabošanu

Pievienotā vērtība

Ilgtspēja un Eiropas zaļais kurss - jēdzieni, ar kuriem būs jārēķinās arvien vairāk

Pandēmija maina pircēju paradumus: retāk izvēlas Latvijas preces un ekoloģiskos produktus

«Pievienotā vērtība»: Cik pievilcīga investoriem ir Igaunijas «Ekspress Grupp»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Mediju grupa "Ekspress Grupp" ir līderis ne vien savā mītnes zemē Igaunijā, bet arī citās Baltijas valstīs. Grupā ietilpst vairāk nekā 10 uzņēmumu, kas darbojas dažādās jomās. Latvijā, piemēram, strādā portāls "Delfi" un biļešu tirdzniecības platforma "Biļešu paradīze". Vai ir īstais brīdis iegādāties "Ekspress Grupp" akcijas?

""Ekspress Grupp", protams, ir viens no līderiem Baltijas līmenī. Arī Igaunijā, kas ir šī uzņēmuma izcelsmes zeme," mediju aģentūras "OMD Latvia" valdes loceklis Kārlis Zembergs teica, ka mediju grupa "Ekspress Grupp" savā ziņā izmanto vertikāli integrētu biznesa modeli, jo kompānija darbojas gan satura radīšanas, gan izplatīšanas jomā.

"Un darbojas gan drukātajos medijos, gan digitālajos medijos. Vairākās mediju kategorijās viņi ir līderos. Piemēram, numur viens portāls "Delfi". Viņiem ir numur 2, 3, 4 avīzes Igaunijā. Tāpat viņiem ir numur viens žurnāls Igaunijā. Tā varētu vēl turpināt šo topu. Ja mēs skatāmies uz skaitlisko daļu, tad grupas apgrozījums Baltijā ir 63 miljoni eiro. Ja mēs vērtējam kopējo Baltijas reklāmas tirgu, kas 2020. gadā bija mazliet virs 200 miljoniem eiro, tad "Ekspress Grupp" īpatsvars kopējā Baltijas reklāmas tirgū ir būtisks," vērtēja Zembergs.

Viņš uzsvēra, ka "Ekspress Grupp" ir finansiāli veiksmīga, strādā ar pelņu. Par spīti tam, ka pērn nozarei bija smags gads, "Ekspress Grupp" neto peļņa bija 2,5 miljoni eiro.

Eksperts minēja, ka šī uzņēmuma veiksmīgās darbības pamatā ir darbības diversifikācija.

"Apmēram pusi no pakalpojumiem un apgrozījuma veido digitālie pakalpojumi. Tas, protams, Covid-19 mājsēdes ietekmē ir bijis būtisks aspekts. Kur viņi darbojas veiksmīgāk, kā citi, ir abonēšanas bizness. Šeit es runāju ne tikai par avīžu un žurnālu abonēšanu, bet arī par digitālā satura abonēšanu. Protams, katrā no Baltijas valstīm šajā ziņā veiksmes stāsts ir atšķirīgs. Igaunijā, cik es saprotu, tas ir visveiksmīgākais, bet kopumā publiskajā telpā izskan: ja pagājušajā gadā viņiem bija lielais izrāviens, nedaudz virs 80 digitālo abonementu, tad šobrīd sasniedz jau 110 tūkstošus," teica eksperts.

Kopumā sasniegtās auditorijas apmērs visās trīs Baltijas valstīs ir ap trīs miljoniem cilvēku, un Zembergs prognozēja, ka digitālā abonementa segmenta palielināšanā izaugsmes iespējas vēl ir lielas.

Bet vai "Ekspress Grupp" akcijas šobrīd ir pievilcīgas ieguldīšanai? To skaidroja uzkrājumu un ieguldījumu eksperts Kaspars Peisenieks. 

"Ja skatāmies uz akcijas cenas vērtību, tad pēdējos piecos gados tā ir nokritusies par 19%. Tomēr kritums nav bijis tāds, ka tas būtu konstants un nepārtraukts. Zemākais punkts bija pagājušajā gada otrajā pusē, un kopš zemākā punkta akcijas cena ir pieaugusi par 77%.  Šis ir labs piemērs, kur mēs varam redzēt, ka vienas un tās pašas akcijas ieguldītājiem var būt ar krasi atšķirīgu pieredzi ieguldīšanai vienā un tajā pašā akcijā atkarībā no tā, par kādu cenu un kādā laikā akcija tika iegādāta," stāstīja Peisenieks.

Raksturojot finanšu rādītājus, Peisenieks tos nodēvēja kā amerikāņu kalniņus. 2012. gadā uzņēmums spēja sasniegt 60 miljonu eiro apgrozījumu, bet nākamajos gados apgrozījums gan traucies lejup pa kalnu, gan augšup.

2020. gadā tas bija par 5% lielāks nekā 2012. gadā. Uzņēmums vienmēr ir spējis strādāt ar peļņu.

Tomēr arī peļņas apjomu nav izdevies kāpināt šajā laikā. Cerību vieš šī gada pirmo sešu mēnešu peļņas rezultāti. 

"Ja skatāmies, vai šobrīd akcija ir dārga vai lēta, tad cenas un peļņas attiecība šobrīd ir 8,83. Tas ir aptuveni līdzīgos līmeņos, kā tas bijis vidēji uzņēmumam iepriekšējos desmit gados, līdz ar to relatīvi pret sevi tas nav ne dārgs, ne lēts, bet ir adekvāti novērtēts. Kopumā parasti šāda cenas un peļņas attiecība liecina par investoru vērtējumu un ticību uzņēmuma spējai augt vai tieši otrādi – nespējai augt. Augstāki ir šie rādītāji, ja tiek sagaidīta kāda izaugsme. Šajā gadījumā tā netiek gaidīta," sacīja Peisenieks.

"Ekspress Grupp" tāpat kā citiem pasaules medijiem izaicinājums ir "Google" un "Facebook", kas turpina "apēst" aizvien vairāk naudas no reklāmas ieņēmumiem, un tas arī atspoguļojas investoru novērtējumā par uzņēmuma vērtību. Ja uzņēmumam sekmīgi izdosies audzēt abonementu segmentu, audzēt reklāmas ieņēmumus un palielināt savu tirgus daļu, tad augs arī apgrozījums, un šo visu faktoru pozitīvā ietekme atspoguļosies arī akcijas cenā.

"Kopumā man "Ekspress Grupp" akcijas nešķiet pievilcīgas ieguldīšanai. Tās jau šobrīd ir adekvāti novērtētas. Tajā pašā laikā uzņēmums nav ilgstoši spējis uzrādīt vērā ņemamu izaugsmi," teica Peisenieks, atklājot, ka lūkosies pēc citām iespējām sava kapitāla izvietošanai biržā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti