Pēc skandāla ar TIR karnetes cenām sola daļēju kompensāciju; Latvijā oficiālu ziņu vēl nav

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Starptautiskajā autopārvadātāju apvienībā (International Road Transport Union (IRU)) ir atklāta shēma, kuras dēļ dalībnieki no dažādām valstīm pārmaksāja par apdrošināšanu. IRU prezidijs nolēma, ka dalībniekiem pārmaksu kompensēs, tiesa, tikai daļēji un ar nosacījumu neizvirzīt pretenzijas. Lietuvā tas jau izraisīja sašutumu, bet Latvijā oficiālās informācijas par šo lietu vēl nav.  

Latvijas asociācijas “Latvijas auto” vadītājs Valdis Trēziņš  Rus.lsm.lv pastāstīja, ka pagaidām asociācija nav saņēmusi nekādu oficiālo informāciju, tāpēc viņš nevarēja komentēt, vai asociācija varētu pieņemt daļējās kompensācijas piedāvājumu.

KONTEKSTS

Saskaņā ar 1975.gada starptautisko TIR konvenciju TIR karnetes  (starptautisks galvojumu apliecinošs dokuments tranzīta procedūras izpildei) cenā iekļauta arī apdrošināšana, kas nepieciešama kā kravas piegādes garantija. Pārvadātāji pērk TIR karnetes pie nozares asociācijām savās valstīs, savukārt asociācijas saņem tās no IRU.


Padrošināšanas cena esot bijusi paaugstināta, un daļu naudas IRU saņēma atpakaļ. Nu jau bijušais IRU departamenta vadītājs Mareks Reteļskis 20916.gadā vērsās Šveices prokuratūrā ar sūdzību par viņa vadītāju pieļautajiem pārkāpumiem. Pēc tam sekoja audits un prezidija lēmums izmaksāt kompensācijas autopārvadātājiem.  

Trēziņš sacīja, ka viņam pieejamā informācija liecina, ka starptautisko neatkarīgo auditoru pārbaudē pārkāpumi nav konstatēti. Savukārt Lietuvas asociācija ziņo, ka audits atklāja 90 miljonu eiro pārmaksu, bet kompensācijas cietušajām kompānijām būs mazāka.  

Trēziņš gan pauda, ka par kompensācijas summām skaidrības nav, un šobrīd arī no neoficiālās informācijas nav skaidrības, kāds pamatojums ir izvirzīt nosacījumus tām kompānijām, kuras piekristīs kompensācijām no IRU, un pieprasīt tām atteikties no pretenzijām un neizpaust informāciju.  

“Delfi.lt”, atsaucoties uz Lietuvas Autopārvadātāju asociāciju, vēstīja, ka pēc audita IRU nolēma piedāvāt visiem 138 organizācijas dalībniekiem izlīgumu.  Lietuvā vēstule ar šādu aicinājumu saņemta vēl 7.martā, pastāstīja asociācijas vadītājs Erlands Mikens. Priekšlikumu pagaidām izvērtē juristi, un par savu nostāju lietuviešu pārvadātāji lems kongresa 26.aprīlī. Latvijas asociācijas kongress plānots aprīļa vidū.  

“Delfi.lt” vēstīja, ka vēstulē visiem IRU biedriem piedāvāts izmaksāt kompensācijās kopumā 28 miljonus eiro, vēl 28 miljonus eiro plānots  novirzīt inovāciju un paplašināšanās fondā.

Pēc Trēziņa teiktā, šāda dokumenta Latvijas pārvadātāju rīcībā pagaidām nav. IRU biedru sanāksme Ženēvā plānota maija vidū, un viņš pieļauj, ka līdz laikam būs arī lielākā skaidrība šajā jautājumā. 

Pēc Trēziņa teiktā, kompensācijas izmaksās no IRU iekšējām rezervēm, un nacionālajām asociācijām nevajadzēs papildus kaut ko maksāt. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti