Eiro fokusā

Pieaug starptautisko sūtījumu skaits: Ar kādiem izaicinājumiem saskaras piegādātāji

Eiro fokusā

Autotirgotājos atgriežas optimisms; uz salonu pēc jauna auto jādodas ar iepirkumu groziņu

Martā par 0,3% augušas patēriņa cenas. Arī turpmāk gaidāms pieaugums

Patēriņa cenas martā Latvijā gada laikā palielinājušās par 0,3%

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

2021. gada martā, salīdzinot ar 2020. gada martu, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,3%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Pakalpojumiem cenas palielinājās par 0,9%, bet precēm samazinājās par 0,1%.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2021. gada martā, salīdzinot ar 2020. gada martu, bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā samazinājās par 0,6%. Būtiskākais cenu kritums gada laikā bija gaļai un gaļas izstrādājumiem (-3,4%), tai skaitā lētāka bija mājputnu gaļa (-7,9%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-1,6%), cūkgaļa (-2,8%), gaļas izstrādājumi (-2%). Lētāka bija arī maize (-3,4%), sviests (-6,6%), kartupeļi (-7,2%), augļu un dārzeņu sulas (-4,6%), kā arī kafija (-0,8%). Savukārt vidējais cenu līmenis pieauga miltiem un citiem graudaugiem (+10,2%), piena produktiem (+3,1%), augu eļļai (+9,3%), pienam (+2,0%), konditorejas izstrādājumiem (+1,2%), ievārījumam un medum (+4,0%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,8%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 2,8%, galvenokārt sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un alum. Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 0,1%.

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis samazinājās par 3,9%. Apaviem cenas samazinājās par 8%, bet apģērbiem – par 2,8%. 

Ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi bija par 2,5% lētāki, ko galvenokārt ietekmēja siltumenerģijas vidējā cenu līmeņa samazinājums par 8,3%. Lētāka bija arī mājokļa īres maksa, cietais kurināmais, elektroenerģija un dabasgāze. Savukārt dārgāki bija mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 2,4%. Gada laikā vidējais cenu līmenis kāpa zobārstniecības pakalpojumiem un ārstu speciālistu pakalpojumiem. Savukārt lētāki bija farmaceitiskie produkti, galvenokārt kompensējamie medikamenti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 3,3%, ko galvenokārt ietekmēja degvielas cenu pieaugums par 6,1%. Dīzeļdegvielas cenas palielinājās vidēji par 6,6%, benzīna – par 5,6%, bet auto gāzes – par 4,2%. Sadārdzinājās pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem, kā arī lietotās automašīnas. Cenas samazinājās pasažieru aviopārvadājumiem, ko turpināja būtiski ietekmēt Covid-19 ierobežojumi.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 2%. Būtiskākais cenu pieaugums bija ziediem, personālajiem datoriem, televīzijas abonēšanas maksai, kā arī laikrakstiem un žurnāliem. Savukārt lētāka bija barība mājdzīvniekiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājokļa mēbelēm, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, norādīja CSP. Savukārt cenu kritums bija autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 0,8%

2021. gada martā, salīdzinot ar 2021. gada februāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,8%. Precēm vidējais cenu līmenis palielinājās par 1% un pakalpojumiem par 0,3%. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam apģērbam un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis saglabājās nemainīgs. Akciju noslēgumu ietekmē būtiskākais cenu kāpums bija konditorejas izstrādājumiem (+2,1%), miltiem un citiem graudaugiem (+4,8%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+8.4%), ievārījumam un medum (+6,1%), šokolādei (+2,9%), mājputnu gaļai (+1,4%). Savukārt sezonālu faktoru ietekmē cenas samazinājās svaigiem augļiem 
(-3%), galvenokārt vīnogām un apelsīniem, kā arī svaigiem dārzeņiem (-2,3%), galvenokārt gurķiem. Lētāka bija kafija (-1,6%), maize (-1%), augļu un dārzeņu sulas (-3,1%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,5%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums no 2021. gada 1. marta. Cenu kāpums bija stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un alum.

Martam raksturīgo cenu kāpumu apģērbiem un apaviem ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis martā pieauga par 7,2%. Apģērbiem cenas palielinājās par 5,5%, bet apaviem – par 12,9%.Turpinoties ārkārtas situācijai, iegādāties apģērbus un apavus varēja tikai attālināti, izņemot atsevišķus veikalus, kuros atbilstoši noteikumiem bija atļauta visa sortimenta tirdzniecība.  

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 0,1%, ko galvenokārt ietekmēja cenu līmeņa kritums elektroenerģijai. Savukārt sadārdzinājās mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis pieauga par 1,8%. Degviela kļuva dārgāka par 3,4%, tai skaitā dīzeļdegviela – par 3,5%, benzīns – par 3,1% un auto gāze – par 5,1%. Cenas palielinājās arī pasažieru aviopārvadājumiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga vidēji par 0,8%. Cenas kāpa ziediem, kā arī barībai mājdzīvniekiem akciju noslēgumu ietekmē.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 0,6%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem. No 1. marta ir atļauta frizieru un manikīra, un pedikīra pakalpojumu sniegšana, ievērojot drošības nosacījumus. Cenu kāpums bija arī personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija neelektriskajiem virtuves piederumiem un priekšmetiem, savukārt cenu kritums bija farmaceitiskajiem produktiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti