Patērētāju aizstāvji publicē godīgas reklāmas principus infulenceriem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Satura veidotājiem jeb tā dēvētajiem influenceriem, kuri reklamē dažādus produktus, ir jāievēro prasības, kas attiecas uz preču un pakalpojumu reklamēšanu vai tai pielīdzināmu saziņu, norāda Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Tāpēc apkopoti principi, kas influenceriem jāievēro.

Sadarbība ar influenceriem tiek veidota dažādos veidos, no kuriem tipiskākie ir:

  • reklāmas devējs un satura veidotājs noslēdz līgumu, kas paredz atlīdzību par produktu reklamēšanu;
  • sūtot influenceriem produktus, to paraugus, dāvanas vai uzaicinot viņus piedalīties pasākumos, pretī sagaida, ka satura veidotājs publicēs informāciju par attiecīgo produktu, piesaistot patērētāju uzmanību.

Šie abi rīcības veidi ir saistāmi ar produktu tiešu vai netiešu reklamēšanu. Līdz ar to patērētāji ir jāinformē par šādas informācijas komerciālo raksturu, piemēram, izmantojot tēmturi jeb haštagu.

Attiecībā uz mārketingu sociālo tīklu vidē gan reklāmas devējiem, gan satura veidotajiem ir pienākums ievērot normatīvo aktu prasības. Viens no svarīgākajiem tiesību aktiem šajā jomā ir Negodīgas komercprakses aizlieguma likums. Vienlaikus jārēķinās ar Reklāmas likuma un citām reklāmas jomas speciālo tiesību aktu prasībām. Tai skaitā svarīgi ir ņemt vērā:

  • tabakas izstrādājumu un citu smēķēšanas produktu reklāmas aizliegumu;
  • alkoholisko dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • enerģijas dzērienu reklāmas prasības un ierobežojumus;
  • uztura bagātinātāju reklāmas prasības.

Īpaša uzmanība ir jāpievērš gadījumiem, kas saistīti ar bērniem adresētu reklāmu.

Tāpat, sniedzot apgalvojumus par produktu īpašībām, jāspēj pierādīt izmantoto apgalvojumu patiesību.

Reklāmas devējiem, kas mārketinga nolūkos izmanto infulenceru saziņu, ir pienākums sekot līdzi satura veidotāju rīcībai, nepieļaujot un savlaicīgi novēršot patērētāju tiesību pārkāpumus, tai skaitā maldinošu, agresīvu vai profesionālajai rūpībai neatbilstošu komercpraksi. Par konstatētajiem komercprakses vai reklāmas pārkāpumiem ir paredzēta administratīvā atbildība, tostarp soda naudas vai tiesisko pienākumu uzlikšana.

Infulenceriem, tiešā vai netiešā veidā reklamējot produktus, būtu jāievēro sekojoši principi:

  • jānodrošina iespēja noskaidrot reklāmas devēja vai izplatītāja identitāti;
  • sniegtajai informācijai ir jābūt patiesai un to ir jāspēj pierādīt;
  • jāsniedz skaidra un uzskatāma norāde par saziņas komerciālo raksturu, piemēram, izmantojot atsauces norādi: #reklāma, #apmaksāts, #sponsorēts, #apmaksātareklāma, #paidpartnership, #ad vai tml.;
  • jāinformē patērētāji par to, ka saistībā ar publicēto saturu ir saņemta atlīdzība, dāvana, paraugi vai saziņu motivējoši labumi;

 

  • bērniem tiešā veidā adresēta reklāma var tikt atzīta par negodīgu komercpraksi jebkuros apstākļos;
  • tabakas un elektronisko cigarešu reklāma nav atļauta;
  • alkoholisko dzērienu, enerģijas dzērienu un uztura bagātinātāju reklāmā jābūt brīdinājumam, kura saturu un pasniegšanas veidu nosaka normatīvie akti;
  • enerģijas dzērienu reklāmu aizliegts adresēt nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgas personas nedrīkst tikt izmantotas enerģijas dzērienu reklāmā;
  • Latvijā ir atļauts tirgot un piedāvāt pārdošanai tikai tādus uztura bagātinātājus, kas reģistrēti Pārtikas un veterinārajā dienestā (PVD);
  • uztura bagātinātāju reklāmā atļauts izmantot tikai tādus apgalvojumus un veselīguma norādes, kuras ir reģistrētas PVD Uztura bagātinātāju reģistrā;
  • patērētāju kreditēšanas pakalpojumu reklāma ir aizliegta.

PTAC aicina influencerus būt atbildīgiem pret ierakstiem, kuros tiek reklamētas vai citādi popularizētas preces un pakalpojumi, kā arī ņemt vērā, ka viņu publicētais var ietekmēt lielu skaitu patērētāju.

Neizliecieties par ekspertiem jomā, kurā tādi neesat – mudina PTAC.

KONTEKSTS:

LTV raidījums “Aizliegtais paņēmiens” vēstīja, ka daļa sociālo tīklu inlfuenceru maldina savus sekotājus, noklusējot, ka par produktu reklāmu ņemta nauda. Sekotāju skaits influenceriem nereti ir desmitiem tūkstoši. Bet ārpus likuma robežām tiek reklamēts pat alkohols.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti