Pieprasījums pēc pasta un kurjera pakalpojumiem ir krities, taču tas vēl aizvien ir krietni augstāks nekā pirmspandēmijas laikā.
Darba apjoms krities, bet aizvien ir augstā līmenī
Uzņēmuma "Omniva" vadītāja Latvijā Beāte Krauze-Čebotare skaidroja, ka darbu apjoms, salīdzinot ar pandēmijas smagāko punktu, ir krities par 20% līdz 30%, tomēr uzņēmumā ir pārliecība, ka pieprasījums pēc kurjeru pakalpojumiem vismaz tuvākajā laikā vairs nekritīsies līdz pirmspandēmijas līmenim, tādēļ ir vērts investēt.
Viņa sacīja: "Mēs tiešām redzam, ka pieprasījums arī tuvākajos gados viennozīmīgi pieaugs. Tas ir saistīts gan ar paradumu maiņu, gan ar to, ka Latvijā ļoti daudz jaunu interneta veikalu ienāk. Tieši tāpēc mēs arī šogad uzstādīsim vēl 92 jaunus pakomātus. Visi darbinieki, kas ir bijuši pieņemti Covid-19 laikā, viņi arī turpinās strādāt. Viennozīmīgi mēs redzam, ka šī biznesa niša attīstīsies un augs arī turpmāk."
Arī sūtījumu pārvadātāja SIA "DPD Latvija" valdes priekšsēdētājs Jānis Grants iezīmē līdzīgu ainu, ka darbu ir mazāk nekā pandēmijas pīķa punktā, taču vairāk nekā pirms pandēmijas, un dažu preču segmentu piegādes apjomi auguši pat četras reizes. Tajā pašā laikā privātpersonu pieprasījums pēc pakalpojumiem krities uzreiz pēc lielveikalu atvēršanas, taču pieprasījums audzis no uzņēmumu puses.
Grants pauda: "Cilvēki ir noilgojušies pēc fiziskas veikalu apmeklēšanas, un mēs to, protams, uzreiz redzam, jo samazinās tie apjomi, kad bizness sūta privātpersonām, bet lēnā garā savukārt tieši pieaug sūtījumi, kas ir no biznesa uz biznesu, piemēram, noliktava sūta uz, pieņemsim, savu veikalu. Veikali stāvēja tukši, atveram tos vaļā, un, protams, mums vajag tos piepildīt. Nu re, te arī rodas šie apjomi."
Grants arī skaidroja, ka privātpersonu sūtījumi kļuvuši izmēros lielāki. Piemēram, agrāk batutu ar kurjera pakalpojumu iegādājušies reti, taču pašlaik tā jau ir ierasta prece.
Dažos sūtījumu segmentos pandēmija paātrina lejupejošo tendenci
Valsts akciju sabiedrības "Latvijas pasts" valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns skaidroja, ka ir sūtījumu segmenti, kuri jau agrāk kļuvuši aizvien mazāk pieprasīti, taču pandēmijā šis process paātrinājies.
Viņš sacīja: "Pieprasījums ir noteikti lielāks kā agrāk, ja mēs skatāmies uz e-komercijas sūtījumiem. Protams, tāda sūtījumu plūsma, kā vienkāršās vēstules un ierakstītās vēstules, tur mēs pandēmijas rezultātā mēs joprojām redzam straujāku kritumu. Mums ir sūtījumu plūsmas, kur šis pieauguma temps ir straujāks, bet ir arī tādas, kur diemžēl jau iepriekš bija tendences samazināties, bet pandēmijas rezultātā šī tendence paātrinās."
Vilcāns, līdzīgi kā privātuzņēmēji, norāda, ka "Latvijas pasts" plāno investēt attīstībā, tostarp, nodrošinot plašāku pakomātu tīklu. Turklāt "Latvijas pasta" meitas uzņēmums sadarbībā ar pašu pastu šobrīd attīsta pakalpojumu, kas ļaus katrā mājsaimniecībā uzstādīt savu privāto pakomātu, lai pasūtījumi iedzīvotāju sasniegtu vēl tuvāk.