"Pasažieru vilciens” un spāņu kompānijas CAF pie mierizlīguma sarunu galda sēdās pirms četriem mēnešiem, lai vienotos par abpusēji pieņemamiem vilcienu iegādes iepirkuma nosacījumiem. Iepriekšējie pirms gada parakstītā līguma nosacījumi neapmierināja Latviju, jo neatbilda konkursa nolikumam un apdraudēja 100 miljonu latu kohēzijas fonda līdzfinansējuma saņemšanu.
Mediācijas sarunām Stokholmā vajadzēja noslēgties pagājušajā piektdienā, taču tās prasīts pagarināt. Tam „Pasažieru vilciens” neesot piekritis, un sarunas beigušās bez rezultāta. Nemierā ar šādu iznākumu Spānijas CAF vērsās tiesā. Iepriekš kompānijas pārstāvis, advokāts Ivo Klotiņš norādīja: „Ņemot vērā, ka meditācijas sarunas bija noliktas līdz 29.martam, PV atteicās tās pagarināt, tad CAF, lai aizsargātu savas intereses, vērsās tiesā ar prasības pieteikumu par līguma izpildi.”
Valdība iepriekš vairākas reizes pagarināja termiņu, līdz kuram ir jānoslēdz mediācijas process, un pagājušā piektdiena bija pēdējais datums. Šādi sarunu laika ierobežojumi noteikti, lai Latvija nekavētos un paspētu apgūt vilcienu iepirkumam rezervēto kohēzijas fonda līdzfinansējumu, kas tagad tiks pārdalīts citiem mērķiem.
"Pasažieru vilcienā” nerezultatīvo sarunu iznākumu skaidro ar abu pušu nespēju vienoties atsevišķos līguma punktos, gan neprecizējot, kuros tieši. „Pasažieru vilciena” vadītājs Artis Birkmanis atzina, ka kompānija iepriekš ir vērtējusi juridiskos riskus, ja mediācijas process beidzas bez rezultāta un ir gatava iespējamajiem tiesu darbiem.
„Mēs esam vērtējuši juridiskos riskus, ja gadījumā meditācija beidzas bez rezultāta, esam gatavi šos riskus minimizēt un, ja būs nepieciešams, arī tiesāties,” sacīja Birkmanis.
Pēc nerezultatīvā mediācijas procesa „Pasažieru vilciens” sāks darbu pie jauna vilcienu iepirkuma. Mēneša laikā kompānijā taps rīcības plāns ar risinājumiem, lai jauni vilcieni būtu pēc trim vai četriem gadiem. Tiesa, šis vilcienu iepirkums, visticamāk, būs mazāks, nekā iepriekš iecerētais ar spāņu CAF kohēzijas fonda līdzfinansētā projektā. Tajā bija plānots pirkt septiņus dīzeļvilcienus un 34 elektrovilcienus. Tam iepriekš rezervētos 100 miljonus latu Kohēzijas fonda līdzfinansējumu atvēlēs citiem dzelzceļa infrastruktūras projektiem, piemēram, dīzeļvilcienu modernizēšanai.
Otrdien mediācijas sarunu norisi plānots pārrunāt valdībā slēgtā sēdē.