Pasažieru pārvadātāji ceļ trauksmi par vairāk nekā 50% peļņas samazināšanu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Satiksmes ministrijas plānotie grozījumi noteikumos par kārtību, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus, paredz būtiski - vairāk nekā par 50% - samazināt peļņu par sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem, kas ir pretēji pasažieru interesēm, uzsver Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijā.

"Iespēja Latvijas iedzīvotājiem izmantot ērtu un pieejamu sabiedrisko transportu nodrošina ne tikai nokļūšanu uz darbu, ārstniecības, mācību vai pašvaldības iestādi, bet arī paļāvību, ka sabiedriskais transports regulāri kursē pēc zināma kustības saraksta. Tomēr Ministru kabineta, Satiksmes ministrijas un “Autotransporta direkcijas” rīcība liek domāt, ka uzņēmumiem, kuri nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus visā valsts teritorijā, jāturpina segt arvien augošās pārvadājumu izmaksas uz uzņēmumu attīstības rēķina," norādīts asociācijas paziņojumā medijiem.

Asociācijas pārstāvji ir sašutumā, ka tā vietā, lai meklētu ilgtermiņa risinājumu ilgstoši iztrūkstošajam finansējumam pasažieru pārvadājumiem, kas ir aptuveni 4 miljoni eiro gadā, institūcijas meklē iespējas, kā pēc iespējas mazāk samaksāt pārvadātājiem.

Uzņēmumi norāda uz risku, ka pasažieru autobusi ielās neizbrauks, ja to peļņa tiks samazināta uz pusi.

Asociācijā norāda, ka pārvadātāju uzņēmumu finansiālo stabilitāti tiešā veidā ietekmē izmaksu palielināšanās, kas saistīta ar degvielas akcīzes nodokļa kāpumu un tā rezultātā izraisītais degvielas cenas pieaugums, kā arī realizētā nodokļu politika, tai skaitā minimālās algas pacelšana, apdrošināšanas izmaksu pieaugums un citi sadārdzinājumi.

Tāpat, pēc asociācijas apkopotajiem datiem, sabiedriskā transporta pakalpojumu nozarē strādājošie uzņēmumi veido būtisku kopprodukta daļu un iemaksātās summas nodokļos Latvijas ekonomikā.

32 pasažieru pārvadātāju uzņēmumu ar autobusiem, kas reģistrēti Latvijā, 2016. gada apgrozījums veidoja vairāk nekā 270 miljonus eiro, kopējie maksājumi valsts budžetā pārsniedza 51 miljonu eiro, valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 30,5 miljonus eiro, iedzīvotāju ienākuma nodoklis – 17,1 miljonus eiro un degvielas akcīzes nodoklis – 11,7 miljonus eiro. Kopumā šie uzņēmumi nodarbina vairāk nekā 9100 darbinieku. Asociācijā skaidro, ka par 2017.gadu dati, visticamāk, būs līdzīgi. 

Asociācijā uzsver, ka pasažieru pārvadātāji nav labdarības organizācijas, bet gan komercuzņēmumi, kuri šobrīd ir spiesti konkurēt ar uzņēmumiem arī visā Eiropas Savienībā. Rosinātā peļņas samazināšanas viņiem radīšot problēmas arī pieteikties uz konkursu sabiedriskā transporta pakalpojumiem reģionālās nozīmes maršrutu tīklā ar autobusiem, kas tiks izsludināts 2019. gadā.

"Asociācija neatbalsta rosinātās izmaiņas noteikumos, kas būtiski samazina noteikto peļņu, ko gūst pārvadātājs, pildot valsts pasūtījumu, jo nav izvērtētas citas iespējas, kā nozari attīstīt ilgtermiņā, piemēram, sakārtojot tarifa jautājumus, kas atbilstu reālajai tirgus situācijai. Šādas izmaiņas nenovēršami pasliktinātu pasažieru pārvadājumu pieejamību un kvalitāti," uzsvēra asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.

Viņaprāt, šādi rosinātie grozījumi kārtējo reizi apliecina, ka tiesiskā paļāvība ir tikai institūciju tukša runāšana. Pakalpojuma līguma deviņu gadu periodā ir pieņemti trīs jauni noteikumi par pārvadājumu finansēšanu un vairākkārt ir veikti šo noteikumu grozījumi.

KONTEKSTS:

Iepriekš minētie grozījumi pašlaik ministrijā ir izstrādes stadijā. To pamatojums ir nodrošināt no valsts budžeta piešķirto līdzekļu ekonomiju sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā. Valsts garantētās peļņas nodrošināšanai paredzētais finansējums pārvadājumiem ar autobusu 2017.gadā bija 3 011 383 miljoni eiro. Noteikumiem stājoties spēkā. kompensāciju summa plānota 1 553 285 eiro apmērā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti