Eiro fokusā

Cik ilgi uzņēmumi un strādājošie saņems Covid atbalstu?

Eiro fokusā

Dabasgāzes un elektroenerģijas tarifi palielinās, jo pieaug ekonomiskā aktivitāte

Mākslas tirdzniecība pasaulē pandēmijas laikā

Pasaules mākslas tirgus pērn pandēmijas dēļ sarucis; strauji augusi tirdzniecība internetā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Covid-19 pandēmija ietekmējusi un vismaz daļēji mainījusi vairākas nozares. Viena no tām ir mākslas darbu tirdzniecība. Pērn mākslas darbu tirgus pandēmijas dēļ sarucis par vairāk nekā 20%, pārdošanas apjomi krituši. Tikmēr uzplaukumu piedzīvojusi mākslas darbu tirdzniecība internetā, no kuras gūtie ienākumi gan nav spējuši atsvērt negatīvo ietekmi. Eksperti, līdzīgi kā citām nozarēm, arī makslas darbu tirgū ātru atgriešanos normālā situācijā nesola.

"Art Basel" un kompānijas "UBS Art Market" kopīgi veiktajā ikgadējā globālajā mākslas tirgus analīzē secināts, ka 2020. gadā pasaules mākslas darbu un antikvāro priekšmetu pārdošanas apjomi samazinājās par 22% salīdzinājumā ar 2019. gadu. Vairāk nekā 350 lappušu garais ziņojums ir līdz šim visaptverošākā analīze par koronavīrusa pandēmijas ietekmi uz starptautisko mākslas darbu tirdzniecību.

Dīleru un izsoļu namu kopējais pārdošanas apjoms sasniedza 50,1 miljardu ASV dolāru. Tas ir zemākais līmenis kopš 2009. gada finanšu krīzes, tomēr pērn nav klājies tik smagi kā finanšu krīzes laikā.

Salīdzinājumam – visu laiku augstākais līmenis tika sasniegts 2014. gadā, kad pārdošanas apjomi sasniedza 68 miljardus ASV dolāru.

Mākslas gadatirgu atlikšana un galeriju slēgšana radīja situāciju, kurā mākslas dīleru pārdošanas apjomi 2020. gadā kopumā samazinājās par 20%, sasniedzot 29 miljardus ASV dolāru. Savukārt tirdzniecība publiskajās izsolēs, no kurām daudzas notika tikai tiešsaistes formātos, saruka par 30% – sasniedzot 17,6 miljardus ASV dolāru. Turpretim labāk klājās privātajos darījumos izsoļu namos. Šeit apjoms pieauga par 36%, sasniedzot 3 miljardus ASV dolāru.

"2020. gads ir bijis ļoti interesants gads mākslas tirgū un izaicinošs tiem uzņēmumiem, kas tajā darbojās. Nedomāju, ka pārdošanas apjomu samazināšanās kādam bija pārsteigums, un tas bija nenovēršami, ņemot vērā uzņēmumu aizvēršanos, pasākumu atcelšanu, nespēju ceļot un doties uz pasākumiem. Domāju, ka mākslas tirgū kritums bija nedaudz lielāks nekā citos mazumtirdzniecības nozarēs. Bet domāju, ka šādās krīzēs tas vienmēr būs ievainojams, jo tas ir kļuvis ļoti atkarīgs no pasākumiem un ceļošanas. Patiesībā biju pārsteigta, cik labi uzņēmumi spēja pārciest gadu un pavērst šo situāciju par labu. Piemēram, laikmetīgās mākslas galeriju pārdošanas apjomi 2020. gada vidū bija kritušies par 30%, bet tās vēlāk spēja veiksmīgi pievērsties pārdošanai tiešsaistē," sacīja ekonomiste un ziņojuma autore Klēra Makendrjū.

Viņa pieļāva, ka viens no iemesliem, kādēļ izdevies pagājušo gadu pārdzīvot bez smagas recesijas tirgū, bijis tas, ka pandēmijas laikā – pretēji finanšu krīzes laikam – pieaugusi turīgo cilvēku bagātība.

Virtuālā vide pandēmijas laikā piedzīvojusi uzplaukumu, un tas noticis arī mākslas darbu tirdzniecībā. Mākslas darbu tirdzniecības apjoms tiešsaistē pērn sasniedza vairāk nekā 12 miljardus ASV dolāru. Divreiz vairāk nekā  2019. gadā. Ceturtā daļa no visiem mākslas darbiem un senlietām 2020. gadā tika pārdota tiešsaistē. Tirdzniecība tiešsaistē tradicionālajām galerijām un izsoļu kompānijām ļāva pārdzīvot gadu.

Tiešsaistes mākslas tirgus "Etsy" apstiprināja tendenci, norādot, ka pērn par vairāk nekā 80% pieaugusi mājaslapā esošo mākslas darbu meklēšana. Tiesa, tiešsaistes tirdzniecība nebūt nav atsvērusi visus zaudējumus, kas gūti no reālajā dzīvē nepārdotajiem darbiem.

Tikmēr lietuviešu gleznotājs Tads Zaiciks britu laikrakstam "Daily Express" atzinis, ka galeriju pārcelšanās uz tiešsaistes vidi ļāvusi viņa darbu tirdzniecībai piedzīvot milzīgu kāpumu. Un daudzi no pircējiem darbus pērkot kā investīciju.

Analītiķis Devešs Mamtani skaidrojis, ka daudzi cilvēki pandēmijas laikā kā labu investīciju avotu saskatījuši tieši mākslas darbus. Viņš gan norādījis, ka investīcijas mākslā rada lielu risku, jo tam nepieciešamas specifiskas zināšanas, lai saprastu darbu nākotnes vērtību.

Ekonomiste Makendrjū skaidroja, ka nekādas lielas izmaiņas mākslas darbu tirgū netiek gaidītas arī šogad un normālas situācijas atgriešanās nav sagaidāma ļoti drīz.

"Daudzi uzņēmumi tiek atbalstīti ar dažāda veida mehānismiem, un tie kaut kad beigsies. Un šis būs sava veida pārejas perioda gads, kamēr lietas atgriezīsies normālās sliedēs, lai kā tas arī izskatītos. Es domāju, ka daudziem finansiāli ievainojamiem uzņēmumiem, arī tiem, kas varējuši vismaz daļēji atgūties, arī nākamie 12 līdz 24 mēneši joprojām būs grūti," sprieda ekonomiste.

"The Washington Post" vēsta, ka labi nopelnīt pērn izdevies tādiem izsoļu namiem kā "Christie’s" un "Sotheby’s". Pandēmijas dēļ šie izsoļu nami guva labumu no vairāku muzeju nedienām un to arvien vairāk pārdotajiem darbiem. "Christie’s" pārstāvji norādīja, ka šādas tirdzniecības apjoms pērn divkāršojies, sasniedzot 71 miljonu ASV dolāru, bet "Sotheby’s" izsoļu namam muzeju darījumi sasnieguši 63 miljonus dolāru. Vienlaikus šāda situācija gan radīja bažas, ka daudzi mākslas dārgumi nonāktu privātās rokās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti