Pārvadātājus cer pievilināt ar jauniem pasažieru komercpārvadājumu maršrutiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Jau drīzumā paredzēts radīt priekšnoteikumus, lai pārvadājumos ar autobusiem vairāk maršrutu nodotu brīvajā tirgū nevis par valsts dotācijām. Līdz šim šī sistēma sevi nav attaisnojusi un devusi salīdzinoši maz ieguvumu pasažieriem, jo realizēta tikai divos maršrutos.

Pārvadātājus cer pievilināt ar jauniem pažieru komercpārvadājumu maršrutiem
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Pasažieru pārvadājumus ar autobusiem ārpus valsts dotēto maršrutu tīkla ieviesa ar ieceri veicināt brīvu konkurenci šajā nozarē. Tomēr realitātē aizvien pēc komerciālajiem principiem pārvadājumus nodrošina tikai maršrutos uz Salaspili un Daugavpili.

Par nedotētiem maršrutiem no Rīgas uz Olaini, Jelgavu, Siguldu, Sloku, Jaunķemeriem intereses pārvadātājiem nav, un šos reisus pašlaik apmaksā valsts.

Šī situācija varētu mainīties, jo drīzumā valsts vairs neliks uz paša uzņēmuma rēķina pārvadāt tos pasažierus, kuriem noteiktas daļējas vai 100% atlaides par braucienu. Šo iespēju izmanto pat teju ceturtā daļa autobusu pasažieru. Attiecīgas likuma izmaiņas top, reaģējot uz Eiropas Savienības tiesas lēmumu pēc „Lux Express” vēršanās pret Igauniju, stāsta Autotransporta direkcijas vadītājs Kristians Godiņš.

„Tiesa savā spriedumā lēma: ja valsts nosaka šādu prasību, tad to arī finansē vai arī prasību pārvadāt ar atlaidēm nepiemēro. Arī Satiksmes ministrija izstrādās attiecīgus grozījumus normatīvajos aktos. Vēl neskriešu pa priekšu, lai pateiktu, kā tas notiks, vai valsts uzņemsies to kompensēt un kādā apjomā un kurām kategorijām,” saka Godiņš.

Autotransporta direkcija šobrīd rosina pārvadātājus izvērtēt, vai tiem būtu interese ārpus valsts dotācijām piedāvāt braucienus arī citos vēl nenosauktos virzienos, piemēram, no Rīgas uz Rēzekni, Valmieru vai Liepāju.

„Mums svarīgi saprast, cik regulārus pārvadājumus komersants gatavs nodrošināt. Lai nav situācijas, ka dotētajā maršrutā ir 14 vai 20 reisi dienā, bet uz komerciālajiem principiem pārvadātājs gatavs nodrošināt tikai četrus reisus. Mums šīs iespējas jāsalāgo ar pasažieru interesēm,” skaidro Godiņš.

Nezinot, kā valsts no komersantiem pārņems braucienu apmaksu tiem pasažieriem, kuriem pienākas atlaides, pārvadātāji nemetīsies brīvajā tirgū piedalīties reisos. Par to pārliecināts Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks.

„Tur arī vēl visādi brīnumi var tikt izstrādāti. Mums kā asociācijai nav pamata uzticēties kaut kādiem solījumiem. Kad redzēsim, kā būs izgrozīti normatīvie akti un kā tas viss tiek apmaksāts, tad būs arī zināms, kā atjaunojušās pasažieru plūsmas, tad uzņēmēji varēs rēķināt, vai komercpārvadājumu ieviešana citos maršrutos ir vai nav rentabla,” norāda Ošenieks.

Pašlaik brauciens ar autobusu uz Salaspili un Daugavpili izmaksā dārgāk nekā ar vilcienu, tomēr pasažieru loks nostabilizējies. Uzņēmuma „Galss Buss” viedokli par to, kā sokas pārvadājumi uz Salaspili, Latvijas Radio iegūt neizdevās. Savukārt „Daugavpils autobusu parka” komercdirektors Artjoms Vengrevičs stāsta, ka visai aktuāls ir jautājums, vai izmaksu pieauguma apstākļos varēs līdzšinējā apjomā turpināt pārvadājumus no Rīgas uz Daugavpili.

„Nevaram teikt, ka šie reisi uzņēmumam nes kaut kādu peļņu. Tas arī atkarīgs no sezonas. Mēs skatāmies uz priekšu, vai varēsim šo maršrutu apkalpot esošajā apjomā, vai tomēr nāksies kādus reisus slēgt. Tas vairāk kā sociālais jautājums nevis ienesīgums un peļņa,” uzsver Vengrevičs.

Autotransporta direkcija iepriekš atzinusi, ka pārvadātāju interese strādāt brīvajā tirgū nav tāda, kā sākotnēji cerēts. To lielā mērā ietekmējuši Covid pandēmijas laika ierobežojumi, taču šajā gadā par cerīgām tendencēm liecina arī pasažieru skaita palielināšanās par gandrīz trešdaļu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti