Panorāma

Vai tiesu reforma uzlabos uzticamību?

Panorāma

Verdi "Rigoleto" Latvijas Nacionālajā operā

Pārvadājumu nozarē paredz nākotni kompleksiem pakalpojumiem

Pārvadājumu nozarē paredz nākotni kompleksiem pakalpojumiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Ātrāk, ērtāk un lētāk – tas ir svarīgākais, kas nodrošinās konkurētspēju nākotnes kravu pārvadāšanas biznesā. Eksperti norāda, ka, pieaugot degvielas izmaksām un ceļu lietošanas maksai, auto kravas tiks pārvirzītas uz dzelzceļu. Kaut arī šīm tendencēm seko uzņēmumi Latvijā, eksperti norāda, ka tie arvien koncentrējas uz zemas pievienotās vērtības pakalpojumu sniegšanu.

Saspīlētās Rietumu un Krievijas politiskās attiecībās jau šobrīd ar bažām likušas raudzīties nākotnē kravu pārvadātājiem. Tiesa, šīs problēmas pēc desmit vai divdesmit gadiem var izrādīties tikai sīkums, paraugoties uz tām, ko rada jauno tehnoloģiju attīstība un izmaiņas demogrāfijā.

Pēc futorologa Tomasa Freja domām, saruks nepieciešamība pēc klasiskās ražošanas, bet pieaugot cilvēku dzīves ilgumam, saruks dažādu preču patēriņš. Tie ir tikai daži apstākļi, kas rada nākotnes izaicinājumus transporta biznesā.

Mums allaž būs vajadzīgs dzelzceļš, jo tas ir salīdzinoši lēts veids, kā pārvietot lielu daudzumu smagu kravu. Tai pašā laikā šajā nozarē palielināsies konkurence ar citiem pārvadājuma veidiem. Piemēram, bezpilotu mašīnām vai lidojošiem droniem. Šīs tehnoloģijas būs ātrākas un lētākas, turklāt to izmantošanā būs iesaistīti mazāk cilvēkresursi, kas  būtiski samazinās izmaksas. Tādējādi vairosies konkurence pārvadājumu industrijas vidū,” skaidro Da Vinči institūta izpilddirektors un futurologs Tomass Frejs.

Jau šobrīd klienti pieprasa preču piegādes no durvīm līdz durvīm. Līdz šim ar to tika galā autopārvadātāji, taču, sadārdzinoties izmaksām par auto ceļu lietošanu un degvielu, autokravas lielo attālumu veikšanai arvien vairāk tiks pārvirzītas uz dzelzceļu. Lai pielāgotos jaunajai situācijai, nepieciešams tai atbilstošs tiesiskais regulējums.

Runa ir par to, kā mēs esošo regulējumu varam uzlabot, lai radītu labākus nosacījumus transportlīdzekļu kustībai pa dzelzceļu, kā arī dzelzceļa pārvadājumu tirgus atvēršanai,” skaidro Eiropas Dzelzceļa un infrastruktūras kompāniju savienības izpilddirektors Libors Lohmans.

„No vienas puses, mums ir nepieciešama tehnoloģija, kas ļautu strādāt visā Eiropas teritorijā. Tas nozīmē, ka mēs runāsim par vienotas ES dzelzceļa zonas izveidi. No otras puses, tirgus atvēršana dzelzceļa pārvadājumos nozari virza uz izmaksu efektivitāti. Tādējādi jāsavieno šie abi aspekti. To mēs gaidām no jaunā regulējuma, ko sauc par ceturto dzelzceļa regulējuma paketi,” saka Lohmans.

Jaunajiem izaicinājumiem no pārvadājumu tehnoloģiju viedokļa gatavojas atbildēt arī "Latvijas dzelzceļš", modernizējot gan esošo infrastruktūru, gan attīstot multimodālos pārvadājumus, izmantojot savus meitas uzņēmumus. Tiesa, kompānija aizvien kā galveno tirgu redz pārvadājumus esošajā koridorā.

Tie būs Austrumi - Rietumi. Ja tie tādi nebūs, tad būs ļoti bēdīgi, jo alternatīva - maksimālais ir 15-20 miljoni  tonnu kravu var iet Dienvidu - Ziemeļu vai Ziemeļu - Dienvidu virzienā. Mēs vedam ap 55 miljoniem. Mēs to vēlamies saglabāt,” skaidro VAS „Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis.

Arī transporta eksperts Tālis Linkaits norāda, ka šobrīd šiem pārvadājumiem nav alternatīvas, turklāt daļa vainas jāuzņemas pašiem transporta biznesa nozarē strādājošajiem. „Latvija daudzās nozarēs, arī transportā, piedāvā zemas pievienotās vērtības risinājumu - tur, kur mēs varam izdarīt kaut ko lētāk, tur, kur mēs varam izdarīt kaut ko ātrāk, bet tur, kur ir izstrādātas augstas tehnoloģijas un maršruts. Tur, kur ir nepieciešamas ātra dokumentu noformēšana, šādi risinājumi nav mūsu stiprā puse,” atzīmē Linkaits.

Eksperts norāda, lai konkurētu pārvadājumu nozarē arī turpmāk, uzņēmējiem nepieciešams kas būtiskāks par tiesisko regulējumu vai tehniskajām iekārtām.  Šajā gadījumā tā ir izglītība, ar ko allaž bijušas problēmas.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti