Paraksta trešo «Rail Baltica» globālā projekta līdzfinansējuma līgumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Pagājušās nedēļas nogalē Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA), trīs Baltijas valstu kopuzņēmums “RB Rail” AS, Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju ministrija, Latvijas Satiksmes ministrija un Lietuvas Transporta un komunikāciju ministrija parakstīja Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) līdzfinansējuma līgumu “Rail” Baltica dzelzceļa līnijas infrastruktūras būvniecībai.

Kopējā līguma vērtība ir gandrīz 130 miljoni eiro no kuriem CEF ieguldījums sasniegs 110 miljonu eiro, kas ir 85% no visiem attiecināmajiem izdevumiem.

"Rail Baltica"

"Rail Baltica" ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas šobrīd aptver četras Eiropas Savienības valstis – Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, vairāk nekā 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. 

Projektā tika plānots līdz 2019. gadam pabeigt gatavošanos darbus, lai varētu sākt priekšdarbus dzelzceļa līnijas būvprojektēšani un zemju atsavināšanai, 2020. gadā – būvniecības procesu, bet 2026. gadā jau atklāt savienojumu Tallina-Rīga-Kauņa, bet 2030. gadā – savienojumu ar Varšavu.

"Rail Baltica" dzelzceļa līnijas apstiprinātā trase šķērsos Latvijas teritoriju 263 kilometru garumā un stiepsies cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Olaines, Mārupes, Bauskas novadu un Rīgas pilsētas pašvaldības teritoriju.

Galvenie trešā Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) līdzfinansējuma investēšanas mērķi ir būtisks progress būvniecības attīstībā Lietuvā, posmā Kauņa–Lietuvas/Latvijas robeža, ieskaitot pabeigtu tilta būvniecību pār Neres upi, dzelzceļa piebraucamo ceļu izbūvi visa posma garumā un būvniecības darbu uzsākšanu Igaunijā – dzelzceļa posmā Pērnava–Latvijas robeža.

Tāpat galveno mērķu sarakstā ir gan dzelzceļa posma būvprojektēšana no Upeslejām līdz Vangažu ritošā sastāva uzturēšanas bāzei Latvijā, pabeigta sākotnējo tehnisko risinājumu konsolidācija visai dzelzceļa līnijai, lai turpinātu būvprojektēšanas fāzi visiem projekta elementiem, gan izmaksu ziņā ekonomiski visizdevīgāko infrastruktūras komponenšu, izejvielu un resursu identificēšana konsolidētu iepirkumu ietvaros, tādējādi nodrošinot mēroga ekonomiju.

Mērķi ietver arī visaptverošu piegādātāju tirgus novērtējumu, lai noteiktu optimālu iepirkumu un ieviešanas stratēģiju, pamata sagatavošanu lēmumam par uzbūvētās infrastruktūras pārvaldītāju, kā arī Globālā projekta ieviešanas progresa veicināšanu, virzoties uz efektīvu projekta pārvaldības izveidi.

Finansējums paredzēts novērtējumu un pētījumu veikšanai, tehniskajai būvprojektēšanai, sākotnējiem tehniskiem risinājumiem, teritoriālajai plānošanai, būvdarbu veikšanai, infrastruktūras īpašnieka uzraudzības nodrošināšanai, projekta ieviešanas atbalsta pasākumu un publicitātes pasākumu īstenošanai.

Piešķirtais finansējums saskaņā ar pēdējo līdzfinansējuma līgumu sadalīts starp projekta labuma guvējām, trīs Baltijas valstu ministrijām, ieskaitot ieguldījumu “RB Rail” AS, attiecīgi  Igaunija saņem turpat 6 miljonus eiro, kur CEF līdzfinansējums sasniedz gandrīz 5,1 miljonu eiro, Latvija – aptuveni 8 miljonus eiro, no kuriem CEF finansējumam ir turpat 6,9 miljonus eiro, savukārt Lietuva – aptuveni 115,8 miljonus eiro, no kuriem CEF līdzfinansējums sasniedz turpat 98,4 miljoni eiro.

Līdz šim trīs Baltijas valstis un “RB Rail” AS saskaņā ar ES līdzfinansējuma instrumentu CEF saņēmušas divas dotācijas “Rail Baltica” dzelzceļa infrastruktūras būvniecībai. Kopš līdzfinansējuma līguma parakstīšanas šī gada 13. jūlijā, ES dotācijas kopējā vērtība projektam sasniedz gandrīz 824 miljonus eiro.

Kopējais CEF ieguldījums saskaņā ar trīs līdzfinansējuma līgumos paredzētajām projekta aktivitātēm, veido 85% no visām attiecināmajām izmaksām, sniedzot finansiālu atbalstu projekta īstenošanai turpat 683 miljonu eiro apmērā.

KONTEKSTS:

Latvija, Lietuva un Igaunija sagaida, ka “Rail Baltica” dzelzceļa līnija būs atklāta satiksmei 2026. gadā. Iecerēts, ka Eiropas platuma sliežu dzelzceļa projekts “Rail Baltica” savienos Tallinu ar Varšavu.

"Rail Baltica" dzelzceļa līnijas apstiprinātā trase šķērsos Latvijas teritoriju 263 kilometru garumā un stiepsies cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Olaines, Mārupes, Bauskas novadu un Rīgas pilsētas pašvaldības teritoriju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti