Par visiem pasta sūtījumiem no trešajām valstīm būs jāmaksā PVN

Patlaban par sūtījumiem, kas pasūtīti no trešajām valstīm, pievienotās vērtības nodoklis (PVN) jāmaksā, ja preces vērtība pārsniedz 22 eiro. Taču no nākamā gada jūlija PVN būs jāmaksā, sākot no pirmā centa. Ar jauno kārtību vēlas aizsargāt e-komercijas tirgu visās Eiropas Savienības (ES) valstīs. Sākotnēji bija paredzēts, ka jaunā kārtība stāsies spēkā jau 1. janvārī, bet Covid-19 krīze ieviesa savas korekcijas un tika nolemts sistēmu bloka valstīs ieviest vēlāk, nevis radīt haosu. Turklāt 1. janvāris dalībvalstu muitām būs jau saspringts "Brexit" dēļ.

ĪSUMĀ:

  • Patlaban PVN par sūtījumiem, kas iegādāti no trešajām valstīm, jāmaksā, ja preces vērtība pārsniedz 22 eiro.
  • No nākamā gada jūlija PVN būs jāmaksā par visām no trešajām valstīm pasūtītajām precēm.
  •  Ar jauno kārtību vēlas aizsargāt e-komercijas tirgu visās Eiropas Savienības valstīs.
  • Tiek prognozēts, ka sākotnēji sūtījumu apjoms no trešajām valstīm saruks.

Jaunā PVN kārtība sūtījumiem no trešajām valstīm tiks ieviesta, jo interneta tirdzniecība ar tām rada nevienlīdzīgu situāciju Eiropas tirgotājiem – nelielās vērtības preces tiek ievestas, nemaksājot PVN, un to kopējais apjoms ir milzīgs. Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas pārvaldes Muitošanas metodikas daļas vadītāja Irēna Knoka uzsvēra, ka  tas ES valstīm rada ieņēmumu zudumu. Jaunās kārtības ieviešana, protams, būs liels papildu darbs muitām, jo šādu sūtījumu apjoms ir liels un tos var apstrādāt tikai elektroniskā veidā. Bet, lai situāciju padarītu vieglāku, bloka valstīm noteikumos paredzēti divi vienkāršojumi.

Par visiem pasta sūtījumiem no trešajām valstīm būs jāmaksā PVNLinda Zalāne

"Viens  ir tā sauktā “import one stop shop” shēma, kad PVN varēs īpaši reģistrētiem tirgotājiem samaksāt jau pirkšanas brīdī. Otrs vienkāršojums ir speciāli pastiem un kurjerpastiem, kas veic piegādes. Viņi varēs nākamajā mēnesī pēc importa nomaksāt PVN budžetā, bet piegādes brīdī iekasēt no saņēmēja," skaidroja Knoka.

Viņa stāstīja, ka ES lielākajā daļā dalībvalstu atmuitošanas procesu veic piegādātājs – pasti, kurjerpasti. Ņemot vērā faktu, ka šis pakalpojums papildus maksā, muita nodrošina iespēju arī katram sūtījuma saņēmējam (fiziskām personām) muitā deklarēt sūtījumu, bet tas atbilstoši likumdošanai nav pats vienkāršākais process. Latvijas muita cer, ka "Latvijas pasts" un kurjerpasti sekos citu ES valstu pieredzei un savus pakalpojumus padarīs pēc iespējas pieejamākus saņēmējiem.

Paredzams, ka sākotnēji sūtījumu apjoms no trešajām valstīm saruks.

Tāda pieredze ir Zviedrijā un Austrijā, kas eksperimentālā kārtībā savā likumdošanā noteica, ka PVN jāmaksā no 1 centa. 

"Tas pirmais brīdis klientiem bija ļoti šokējošs, un lielā apmērā preces tika sūtītas atpakaļ. Bet pamazām cilvēki pierod. (..) Ne katrus sīkumus, piemēram, līmpapīriņus, kas bērniem iepatikušies, turpina pasūtīt. Bet jau skatās, kas ir vajadzīgs tām papildu formalitātēm, kas nāk klāt, un kas nav vajadzīgs," sacīja Knoka.

“Latvijas pasta” ārējo komunikāciju vadītāja Gundega Vārpa teica, ka to, kā darbosies šī sistēma vēl nevar paredzēt, bet cer, ka tas notiks maksimāli ērti un nemainīs cilvēku vēlmi iepirkties e-vidē. 

"Šis būs noteikti ļoti saspringts laika periods mums visiem – gan mums, pielāgojoties šīm normām un sagatavojot savas sistēmas, gan VID no savas puses. Kad tas sāks darboties, tad tas kļūs par paradumu," prognozēja Vārpa.

Viņa norādīja, ka patlaban lielākais apjoms no trešajām valstīm ir sīkpakas, nelielas vērtības sūtījumi. Lielākoties Eiropā šāda veida sūtījumi ienāk no Āzijas lielākajiem interneta veikaliem. Pērn "Latvijas pastā" no Āzijas ienāca astoņi miljoni sīkpaku vienību. Sūtījumu pārvadātāja “DPD Latvija” valdes priekšsēdētājs Jānis Grants uzsvēra, ka kopumā šī iniciatīva ir loģiska, jo šādā veidā Eiropa aizsargās savu tirgu. Tomēr pavisam, iespējams, sūtījumu apjoms no Āzijas jaunās kārtības dēļ nesaruks.

“Patiesībā lielākā daļa šādu sūtījumu vērtība no Ķīnas ir pietiekoši zema – 5 līdz 10 eiro. Līdz ar to nodokļu summa, kas klāt jāpiemaksā, būs neliela, tas nemainīs pircēju paradumus un tie nesāks vairāk sūtīt preces no Eiropas. Un otra tendence: vairāki Ķīnas lieltirgotāji izvērtē iespējas vai pat ievieš savas noliktavas Eiropā. Līdz ar to viņiem šis nodoklis ies secen," norādīja Grants.

Āzijas tirgotāji sāk darboties Eiropas tirgū arī tādēļ, ka pasūtītāji vairs nav gatavi teju mēnesi gaidīt savu preci. Šādi tiek saīsināts piegādes laiks. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt