Panorāma

Kapitālsabiedrību uzraugu uzraudzīs padome

Panorāma

VID: ap 18 000 cilvēku nav nomaksājuši nodokļu parādus

"Rīgas satiksmi" vadīs Dž. Innusa

Par «Rīgas satiksmes» valdes priekšsēdētāju iecelta Džineta Innusa

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Par “Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētāju iecelta līdzšinējā Satiksmes ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītāja Džineta Innusa. Tā nolemts, pašvaldības uzņēmuma padomei tiekoties ar jauno valdi.

Par «Rīgas satiksmes» valdes priekšsēdētāju iecelta Džineta Innusa
00:00 / 03:31
Lejuplādēt

ĪSUMĀ:

  • "Rīgas satiksmes" valdi vadīs Innusa.
  • Galvenais - atgūt kreditoru uzticību.
  • Valdē arī pretrunīgi vērtētie Jakrins un Epalte-Drulle. 
  • "Rīgas satiksmes" padomes priekšsēdētājs apmierināts ar konkursa rezultātiem.
  • Pārējie valdes locekļi uzskata, ka Jakrina un Epaltes-Drulles reputācijas jautājumi attiecas tikai uz viņiem pašiem.
  •  "Rīgas satiksmes" kapitāldaļu turētājs nav apmierināts ar valdes iecelšanas procesu un prasīs paskaidrojumus.

Innusu, pēc pašas teiktā, kļūt par "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētāju, uzrunājusi uzņēmuma padome. Pārējie jaunās valdes locekļi viņas kandidatūru vienbalsīgi atbalstījuši.

Innusa uzsvēra, ka viņas uzdevums amatā ir atgūt kreditoru uzticību.

Innusa nosauca pirmos darāmos darbus: pārskatīt „Rīgas satiksmes” risku pārvaldības jautājumus, novērst un nepieļaut korupcijas riskus uzņēmumā. Valdes priekšsēdētāja arī vēlas ātri vien detalizēti iepazīties ar uzņēmuma finanšu stāvokli.

"Galvenais izaicinājums, protams, būs risku vadība. Korupcijas, interešu konfliktu jautājumi, man nav šobrīd nekāda priekšstata, kā tas ir kārtots, kāda ir sistēma izveidota, kāpēc ir noticis tā, kā ir noticis, bet šie divi jautājumi un budžets, un finanšu jautājumi, finanšu vadība, un uzticamības atgūšana pret kreditoriem, aizdevējiem. Un galu galā pret uzņēmuma īpašnieku – sabiedrību," stāstīja Innusa.

“Rīgas satiksmes” valdē ir Innusa, līdzšinējais Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) valdes loceklis Jānis Golubevs, bijusī "Olainfarm" valdes locekle un "SEB bankas" darbiniece Inga Krūkle, kā arī divi “Rīgas satiksmes” pagaidu valdes locekļi Emīls Jakrins un Elīna Epalte-Drulle, par kuru reputāciju iepriekš radušies jautājumi. 

Golubevs atbildēs par satiksmes drošības un organizācijas jautājumiem, Krūkle - par komerciālajiem jautājumiem, Jakrins - par tehnisko nodrošinājumu, savukārt Epalte-Drulle turpinās dabu pie administratīvajiem jautājumiem.

"Pēc gandrīz 20 pavadītiem gadiem ļoti sakārtotā uzņēmumā, proti, CSDD, esmu pieņēmis šo jauno izaicinājumu – ne tik sakārtotā uzņēmumā – šobrīd man uz šo jautājumu nav atbildes, bet, no reputācijas jautājuma skatoties, protams, iespējams, nav salīdzināmas lietas, bet esam gatavs šim izaicinājumam," stāstīja Golubevs.

"Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa un valdes locekļi Jānis Golubevs un...
"Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa un valdes locekļi Jānis Golubevs un Inga Krūkle

Latvijas Televīzija pēc tikšanās sastapa tikai Innusu, Krūkli un Golubevu, jo Jakrinam esot slimības lapa un Epalte-Drulle jau bija devusies uz citu tikšanos. Valdes locekļi uzskata, ka Jakrina un Epaltes-Drulles reputācijas jautājumi saistīti ar viņu individuālo, nevis visas valdes reputāciju. 

“Rīgas satiksmes” valde gatava darīt visu, lai turpmāk uzņēmuma valdes lēmumi šaubas nerada.

"Es neredzu, ka kādas reputācijas problēmas varētu ietekmēt mūsu sadarbību nākotnē. Es pati nāku no biznesa vides un redzu, ka katra mūsu profesionālā pieredze veido ļoti labu valdes sastāvu," stāstīja Krūkle.

Innusa Latvijas Radio stāstīja, ka norobežojas no Jakrina un Epaltes-Drulles reputācijas problēmām.

„Ar reputāciju būs jātiek galā viņiem pašiem. Viņi ir radījuši, es nezinu, pamatotu vai nepamatotu viedokli, ar ko tiek apšaubīta viņu reputācija. Mēs, ienākot šajā uzņēmumā no malas, nevaram ne palīdzēt to atjaunot, ne apstiprināt,” viņa norādīja.

Uz jautājumu, vai šo personu reputācijas riski netraucēs strādāt visai valdei, Innusa atbildēja: „Es nekad neesmu uzņēmusies darbu, kuru nevarētu izdarīt. Es varu apsolīt, ka, darot savu darbu, rīkošos profesionāli, likumīgi un ievērojot visus labas pārvaldības priekšnosacījumus un normatīvos aktus”.

"Rīgas satiksmes" padomei lēmums būs jāskaidro

"Tur nav nekādas sazvērestības teorijas vai mistikas. Visi kandidāti, kas kļuvuši par valdes locekļiem, jau praktiski no pirmās kārtas bija līderos pēc visiem reitingiem, atbilstībām, profesionālajām kompetencēm, savām pieredzēm," pastāstīja "Rīgas satiksmes" padomes priekšsēdētājs Rolands Klincis.

Viņš ir pārliecināts, ka Jakrinam un Epaltei-Drullei, izejot no likuma viedokļa, ar reputāciju viss kārtībā. Tas ņemts vērā, izvēloties "Rīgas satiksmes" valdes locekļus.

"Reputācija ir tik plašs, tik neizmērojams, tik delikāts un sarežģīts jautājums, ka viņam ir jāpieiet ar ļoti augstu kritikas devu," stāstīja Klincis. Viņš uzskata, ka konkursā tā arī bijis.

Krietni kritiskāk konkursa iznākumu komentē Rīgas pilsētas izpilddirektors Juris Radzēvičs, kurš no 1. janvāra līdz ar izmaiņām Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā kļūst par "Rīgas satiksmes" kapitāldaļu turētāju. Padome neesot tieši atbildējusi par atsevišķu izraudzīto valdes locekļu reputāciju, turklāt konkursa rezultāti paziņoti vēlu.

"Manuprāt, šis izvēles process met ēnu gan uz padomes rīcības kvalitāti, gan pašu valdi,

kura iecelta tādā veidā, jo 30. decembrī vēlu vakarā uz darbadienas beigām pieņemt tik būtiskus lēmumus, tas vairāk izskatās, ka lēmums tiek slēpts no sabiedrības. Šis ir piemērs, kā nevajadzētu rīkoties. Šobrīd viens no galvenajiem riskiem ir uzticības kredīts, kas ir kompānijai, un šādu uzticības kredīta iedragāšana maksā reālu naudu, jo tas atsaucas uz kredītlikmēm un kredītprocentiem," stāstīja Radzēvičs.

Izpilddirektors prasīs uzņēmuma padomes paskaidrojumus par valdes izvēli un konkursa rezultātu izziņošanas novilcināšanu līdz gada pēdējai darba dienai. 

"Ņemot vērā to negatīvo publicitāti un to, ka manā rīcībā ir ziņojums no Komercdarbības nodrošinājuma pārvaldes, padomes rīcība tiks izvērtēta," solīja Radzēvičs.

Rīgas izpilddirektors līdz ar likuma izmaiņām kļuvis par Rīgas satiksmes un citu pašvaldības uzņēmumu kapitāldaļu turētāju. Tuvākajā laikā viņš iztaujās visus "Rīgas satiksmes" padomes locekļus. Iespējams, pēc šīm sarunām padomē varētu būt kādas izmaiņas, turklāt viens no padomes locekļiem ir uz pagaidu laiku, bet vēl viena amata vieta ir brīva.

„Ja cilvēki nav spējīgi reputācijas jēdzienu saprast tā, kā to saprot lielākā sabiedrības daļa, tad mums ir problēma,” norādīja Radzēvičs.

KONTEKSTS:

"Rīgas satiksmes" valdes atlases konkursa otrajā kārtā iekļuva 69 no 176 pretendentiem.  Kandidātu vērtēšanu otrajā kārtā veica personāla atlases kompānija SIA "Human Source" un valdes atlases nominācijas komisija, kurā darbojās trīs "Rīgas satiksmes" padomes locekļi, trīs Rīgas domes pārstāvji un sociālais partneris.

Konkursā bija paredzēts izraudzīt valdes priekšsēdētāju, valdes locekli attīstības un komercjautājumos, valdes locekli finanšu jautājumos, valdes locekli infrastruktūras jautājumos un valdes locekli ekspluatācijas jautājumos.

Konkursā pretendēja arī pagaidu valdes locekļi Jakrins un Epalte-Drulle, kuri no tā tika izslēgti reputācijas risku dēļ. Vēlāk kļuva zināms, ka norma par reputācijas prasībām no konkursa izslēgta.

Jakrins darbojās arī Leona Bemhena vadītajā valdē, kas atkāpās pēc "Rīgas satiksmes" korupcijas skandāla, un, kā ziņojis LTV raidījums "de facto", korupcijas apkarotāji viesojušies arī pie Epaltes-Drulles. 

"Rīgas satiksme" bez pastāvīgās valdes palika 2018.gada izskaņā, pēc tam kad Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sāka kriminālprocesu saistībā ar trim "Rīgas satiksmes" veiktajiem iepirkumiem.

Toreizējā valde atkāpās no amatiem un "Rīgas satiksmei" iecēla pagaidu valdi, kuras sastāvs laika gaitā mainījās. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti