Līdztekus sodam AS „KIA Auto” piemērots arī tiesiskais pienākums pārtraukt pārkāpumu un informēt KIA automašīnu īpašniekus par viņu tiesībām, nezaudējot garantiju, veikt auto tehniskās apkopes un ārpus garantijas remontus pie neatkarīgiem remontētājiem, kā arī izmantot ne vien KIA oriģinālās rezerves daļas, bet arī atbilstošas kvalitātes analogas rezerves daļas, informē KP.
Igaunijas uzņēmums AS „KIA Auto” ir vienīgais ražotāja pilnvarotais KIA markas automobiļu importētājs Latvijā. AS „KIA Auto” izvēlas un apstiprina pilnvarotos pārstāvjus, kas tirgo KIA automašīnas un veic tām ražotāja vai importētāja apmaksāto garantijas remontu.
Pārkāpuma izpēti KP uzsāka pēc iesnieguma no auto īpašnieka, kam tika atteikts garantijas remonts pēc tehniskās apkopes veikšanas neatkarīgā servisā. Lietas izpētes gaitā KP konstatēja, ka AS „KIA Auto” klientiem paredzētajā apkopes un remonta grāmatiņā dažādos periodos iekļāvusi garantijas nosacījumus, kas paredz, ka garantija saglabājas, ja tehniskās apkopes un remonti automašīnām veikti vienīgi autorizētajos servisos un izmantotas tikai KIA oriģinālās rezerves daļas, kā arī katras tehniskās apkopes dati ar parakstu jāapliecina pilnvarota servisa pārstāvim (neatkarīgie servisi to nevar izpildīt).
Tāpat grāmatiņā bija noteikts, ka tām rezerves daļām, kuras uzstādījis neatkarīgais remontētājs, netiks veikta bezmaksas nomaiņa. Konkurenci ierobežojoši nosacījumi bija norādīti arī pilnvaroto pārstāvju interneta vietnēs.
SIA „KIA Auto” ar savu rīcību ierobežoja auto īpašnieku iespējas izvēlēties neatkarīgu servisu pakalpojumus un citu ražotāju rezerves daļas. Tādējādi uzņēmums radīja tiešu kaitējumu patērētājiem, samazinot izvēles iespējas un liedzot izmantot pakalpojumus, kas ir kvalitatīvi un varētu būt lētāki vai kā citādi izdevīgāki, secina KP.
Vienlaikus kaitējums tika nodarīts arī neatkarīgajiem servisiem un attiecīgi arī konkurencei tirgū kopumā. Savukārt, samazinoties konkurencei, samazinās arī pilnvaroto servisu motivācija piedāvāt patērētājiem zemākas cenas un izdevīgākus nosacījumus.
Tā kā pilnvarotie pārstāvji, kas īstenoja AS „KIA Auto” izvirzītos nepamatotos garantijas remonta nosacījumus, bija tieši atkarīgi no AS „KIA Auto”, lai darbotos KIA tīklā, KP šiem uzņēmumiem sodu par dalību pārkāpuma īstenošanā nepiemēroja.
Saskaņā ar KP lēmumu AS „KIA Auto” uzlikts naudas sods solidāri ar tās māteskompāniju AS „Tallinna Kaubamaja”, jo šis uzņēmums varēja tieši ietekmēt pārkāpēja darbības.
Konkurences padome vadītāja Skaidrīte Ābrama mudināja ziņo par līdzīgiem pārkāpumiem arī citu zīmolu auto īpašniekiem: „KIA auto īpašniekiem tagad šī informācija ir skaidri saprotama, bet ja šādi ierobežojumi ir arī citu marku izplatītāju līgumos, apkopēs, remonta grāmatiņās, interneta vietnēs, tad noteikti aicinām vērsties Konkurences padomē konsultēties. Klienti vai nu nav informēti par savām tiesībām vai arī baidās, ka garantijas pakalpojumi var tikt zaudēti, ja vērsīsies neatkarīgajos servisos. Mēs katrā ziņā aicinām nemazināt konkurenci starp pilnvarotajiem servisiem un kvalitatīvi, godprātīgi strādājošajiem neatkarīgajiem servisiem.”
No Auto asociācijas puses jau izskanēja pārmetumi, ka KP traucējot Valsts ieņēmu dienestam ar nelegāli strādājošajiem autoservisiem.
Uz to Ābrama uzsvēra, tie nav tikai mazi, nereģistrēti servisi, bet arī servisi, kas ir oficiāls un specializējas uz citas markas auto. Tāpat lietas izpētes laikā šādi argumenti par ēnu ekonomikas apkarošanu no asociācijas neeost skanējuši.