Ventspilī trešdien svinīgi atklāja projekta ''Kurzemes loks'' posmu Grobiņa - Ventspils. Jaunā līnija virzās cauri vairākiem pagastiem, un nākamais projekta posms sasniegs Tukumu, Jūrmalu un Rīgu.
Simtiem miljonu vērto nacionālās nozīmes projektu atbalsta Eiropas Savienības līdzfinansējums. Tam ir īpaša nozīme valsts enerģētiskās neatkarības veidošanā, jo uz lielāku līnijas spriegumu vienlaikus pāriet vairākās Eiropas valstīs. Rekonstruējot vecās 110 kilovoltu jaudas līnijas uz 330 kilovoltu līnijām, kurzemniekiem sola elektrību arī liela vēja un vētru apstākļos.
''Nevarēja būt 100% garantija, ka Ventspils pilsēta būtu nodrošināta ar elektrību nepārtraukti. Rekonstrukcijas laikā mēs esam paaugstinājuši gan balstus, gan paplašinājusi aizsargjoslas, līdz ar to varbūtība, ka koki vai lūstošie zari pārtrauc elektroenerģijas piegādi šim reģionam, ir ļoti, ļoti samazinājusies,'' stāsta AS "Latvijas Elektriskie tīkli" valdes priekšsēdētājs Guntis Stafeckis.
Darbs, ierīkojot jaunās līnijas, ilga divus gadus, tiesa - Eiropas Komisijai tika lūgts termiņa pagarinājums, jo ziemā un mitrākās apdzīvotajās vietās jaunā līniju bija jāvelk pat ar aviācijas palīdzību.:
''Šobrīd ir izbūvēts līnijas posms Grobiņa - Ventspils un paredzēts ir turpināt caur Dundagu, Tumi līdz Rīgai. Tas ir nākošais posms, kas ir 220km garumā.
Šobrīd ir izbūvēti 117 km 330 kilovoltu līnijas, tā ka lielākais darbs vēl priekšā. Protams, pats sarežģītākais posms būs Pierīgas puse, kur līnija - tā ir paredzēts - šķērsos Ķemeru nacionālo parku,'' skaidro AS "Latvijas Elektriskie tīkli" attīstības daļas vadītājs Jānis Kirkovalds.
Arī zemes īpašniekiem šie divi gadi bijuši sarežģīti - jaunās augstsprieguma līnijas tiek būvētas daudz platākas, balsti daudz augstāki , tādējādi meža un lauksaimniecības zemei mainās lietojuma statuss. Daži īpašnieki izteikuši pretenzijas, citiem izmaksātas kompensācijas.
„Kurzemes loks” dos iespēju ražotājiem izmantot lielākas elektroenerģijas jaudas, tirgū iesaistīsies citu Eiropas Savienības valstu piedāvājumi.
„Kurzemes lokā” darbi turpināsies Rīgas virzienā un noslēgsies 2019 gadā.