Panorāma

Slēgtie "Maxima" un "Rimi" veikali atkal vaļā

Panorāma

VL-TB/LNNK pārtop partijā

Piena produktu cenas celsies

Nozares eksperti: Piena produktu cenas celsies

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Piena produktu cenas Latvijā nākamgad pamazām pieaugs – prognozē nozares eksperti. Tam gan nav nekādas saistības ar eiro ieviešanu – galvenais nosacījums cenu kāpumam ir stabilais pieprasījums pēc piena produktiem pasaulē. Pat Ķīna un Indija, kas līdz šim tikpat kā nepatērēja pienu, sākusi iepirkt industriālos piena produktus – piena pulveri un kondensēto pienu.

Pārstrādātājiem pašlaik ir ļoti laba iespēja pārdot savus produktus pasaules tirgos. Bet, lai produktu saražotu, ir nepieciešama izejviela. Paaugstinātais pieprasījums pēc izejvielas arī nosaka piena cenu celšanos.

„Patērētājiem tā ir sliktā ziņa – agrāk vai vēlāk mūsu pārstrādes uzņēmumi būs spiesti meklēt iespējas, kā paaugstināt savu produktu cenas, jo piens kā izejviela sastāda 50-60% no kopējām produktu izmaksām. Ir kāds brīdis, kamēr izmantojot iekšējos resursus, uzņēmums var strādāt un atrasties tirgū, bet, ja jāstrādā ar zaudējumiem, tad cietēji var būt tie uzņēmumi, kuriem nav eksporta," skaidro Piensaimnieku centrālās savienības valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.

Piena cenu celšanās noteikti zaudētājos neatstās piena ražotājus – jau tagad piena cena sasniegusi 23 santīmus par litru, kas ir augstākais rādītājs kopš 2007. gada. Taču lopkopji par miljonāriem nekļūs – viņu peļņa ir tikai viens santīms par saražoto piena litru, jo cenas cēlušās visam.

„Vislielākās izmaksas aiziet uz pirkto lopbarību, uz cenu sabalansēšanu dzīvnieku ēdināšanai. Mēģinām visus spēkus veltīt konsultācijai – kā zemniekiem ražot pašiem barību un sabalansēt. Jo no pasaules, kur ienāk iekšā enerģija un proteīna kultūras, cenas ir ļoti augušas. Pozitīvais šogad ir tas, ka graudu un rapša cenas ir lētākas kā pagājušajā gadā," norāda  Lauku konsultāciju centra valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Cimermanis.

Uzņēmumi, kuri ir apguvuši eksporta tirgu, ir spējīgi sabalansēt savu ieņēmumu un izdevumu daļu un noturēties arī vietējā tirgū. Piemēram "Tukuma piens" eksportē 15% no  saražotās produkcijas. Investējot jaunajās iekārtās 3,5 miljonus eiro, no kuriem puse ir Eiropas līdzfinansējums, uzņēmums eksportu plāno pieaudzēt līdz 25%, pavēstīja A/S "Tukuma piens" direktors Ints Poškus. „Tukuma piens" pēc apgrozījuma ir trešais lielākais piena pārstrādes uzņēmums Latvijā un tam ir vadošās pozīcijas ekoloģisko piena produktu ražošanā. Uzņēmumā strādā 250 darbinieku, un tā apgrozījums pērn sasniedza 30 miljonus latu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti