Nozarē apšauba valsts plānus kartelī iesaistīto pārvadātāju aizstājējus meklēt Igaunijā un Lietuvā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Autotransporta direkcija (ATD) nav uzrunājusi visus Latvijā iespējamos uzņēmumus, kas varētu aizvietot kartelī iesaistītos komersantus un nodrošināt pasažieru pārvadājumus reģionālo autobusu maršrutu tīklā. Par to ir pārliecināti Pasažieru pārvadātāju asociācijā, norādot, ka valsts nav vērsusies pie pilsētu pārvadātājiem, kuri šajā briestošajā krīzē būtu lietderīgi. ATD nākamos uzņēmumus sākusi meklēt jau kaimiņvalstīs.  

Nozarē apšauba valsts plānus kartelī iesaistīto pārvadātāju aizstājējus meklēt Igaunijā un Lietuvā
00:00 / 03:26
Lejuplādēt

Situācija pasažieru pārvadātāju nozarē ir kļuvusi sarežģīta. Kā no ATD vadītāja Kristiāna Godiņa teiktā var noprast, tad Latvijā situācija ar autobusiem un šoferiem, kas varētu aizvietot karteļa lietā iesaistītos uzņēmumus un attiecīgajās lotēs jeb reģionos sniegt pakalpojumu, ir dramatiska. Tāpēc valsts izskata iespējas resursus atrast kaimiņvalstīs. 

„Ja ir kāds pārvadātājs, kas ir gatavs sniegt [pakalpojumu] un kurš nebūtu uzrunāts, tad noteikti var dot šādu informāciju Autotransporta direkcijai. Tas, kas mums ir svarīgi, lai būtu nodrošināta nepārtrauktība. Ja pat būs nepieciešams, tad arī ārkārtējos apstākļos ir arī citi iespējamie mehānismi kā nodrošināt ātrāku pakalpojuma sniedzēja piesaisti,” sacīja Godiņš.

Lai gan Godiņš apgalvo, ka direkcija ir uzrunājusi visus Latvijas uzņēmumus, pretējās domās ir Pasažieru pārvadātāju asociācija, kas ir pārliecināta, ka valsts nav uzrunājusi visus komersantus pilsētās. Tie ir pilsētas tipa autobusi, kas pārsvarā ir zemās grīdas spēkrati, kas būs pieejami arī cilvēkiem ar kustību traucējumiem un māmiņām ar bērniem, atzīmēja asociācijas prezidents Ivo Ošenieks. 

Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents par pārvadātājiem
00:00 / 00:33
Lejuplādēt

"Dotajā situācijā, ja mēs runājam par ārkārtas situācijas rīcībām un palīdzības novēršanu pasažieru pārvadājumos, tad jebkurš autobuss ir lietderīgs pakalpojuma nodrošināšanā. Protams, Godiņa kunga intervijā šorīt izskanēja – lai uzņēmumi paši informē Autotransporta direkciju, bet uzņēmumiem ir jānodrošina pakalpojumi, nevis jāinteresējas par to, kur viņi varētu piedāvāt savu pakalpojumu. Līdz ar to mūsu skatījumā šī informācija, kas tiek sniegta no Autotransporta direkcijas puses ar šiem skaitļiem, īsti objektīva nav," sacīja Ošenieks.

ATD raugās uzņēmumus atrast Igaunijā un Lietuvā, taču jāņem vērā, ka tiem uzņēmumiem autobusi būs vidēji divas reizes vecāki par tiem autobusiem, kas ir "Liepājas autobusu parkam", "Nordekai" un "Latvijas sabiedriskajam autobusam", pārvadājot pasažierus, piemēram, Pierīgā un Liepājā. Pēc noteikumiem šiem un pārējiem pārvadātājiem, kas iepirkumos ir uzvarējuši, spēkratiem jābūt līdz 5 gadus veciem. Tāpēc vairākos reģionos pakalpojums, iespējams, būs nedaudz zemākas kvalitātes.

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta darbinieku arodbiedrības LAKRS vadītājs Juris Kalniņš pret tādu iespēju – aicināt uz Latviju kaimiņvalstu pasažieru pārvadātājus – ir skeptisks, norādot, ka diez vai Igaunijas un Lietuvas šoferi brauks uz Latviju, lai šeit pārvadātu pasažierus.

LAKRS vadītājs par Igaunijas un Lietuvas autobusu šoferiem
00:00 / 00:32
Lejuplādēt

Kalniņš norādīja: "Igaunijā autobusu vadītājiem ir daudz labākas algas un sociālās garantijas, kur ir noslēgta ģenerālvienošanās. Drīzāk viņi varētu doties strādāt uz Somiju, nevis uz Latviju. Par Lietuvu man ir grūtāk teikt, bet es nedomāju. Būs vien jāmeklē šeit pat šoferi, un, ja mums būs tādas algas, kā ir šobrīd, un ja mēs nevaram atrast šoferus arī uz esošiem maršrutiem, kas brauc, [būs] grūti atrast arī tiem maršrutiem šoferus."

Kalniņš arī aicina satiksmes ministru aktīvāk pievērsties autobusu vadītāju algu jautājumam.

KONTEKSTS:

Konkurences padome (KP) atklājusi aizliegtu vienošanos jeb karteli trīs sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju darbībās. Sods kopā 1,975 miljonu eiro apmērā piešķirts trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem – AS "Liepājas Autobusu parks", AS "Nordeka" un SIA "Latvijas Sabiedriskais autobuss".

Autotransporta direkcija konsultējāsar KP un Iepirkumu uzraudzības biroju, lai izvērtētu KP lēmumu ietekmi uz jau noslēgtajiem līgumiem un arī uz tiem, kurus paredzēts slēgt tuvākā vai tālākā nākotnē,

Autotransporta direkcija paudusi gatavību pirms termiņa izbeigt noslēgtos līgumus ar kartelī iesaistītajiem uzņēmumiem par pasažieru pārvadājumu nodrošināšanu reģionālo autobusu maršrutu tīklā brīdī, kad KP lēmums būs kļuvis galējs, neapstrīdams un nepārsūdzams.

"Liepājas autobusu parks", "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskais autobuss" KP lēmumu tiesā ir pārsūdzējuši. Turklāt "Nordeka" ir pat vērsusies Eiropas Komisijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti