Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 2,9 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 3,8 %, autodegvielas - palielinājās par 13,3 %.
Salīdzinot ar 2019. gada novembri, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 40,3 %) un farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 5,2 %). Ievērojams apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 27,4 %), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 26,0 %) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 7,1 %).
Kopējo apgrozījuma pieaugumu Centrālā statistikas pārvalde vērtē kā samērā zemu.
“Novembrī redzam, ka kaut arī šie ierobežojumi stingrie nebija ieviesti, jau iezīmējās lejupejoša tendence, iespējams, bija mainījušies kaut kādi pircēju paradumi. Varbūt prātīgākā sabiedrības daļa nedaudz mazāk apmeklēja mazumtirdzniecības vietas, un arī tēriņi bija nedaudz mazāki. Es domāju, ka decembrī mēs redzēsim vēl daudz nopietnāku ainu,” prognozēja Centrālās statistikas pārvaldes Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļas vadītāja Ieva Vanaga.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, samazinājās par 0,9 %.
2020. gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums samazinājās par 1,9 %.
Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 2,1 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 3,2 %, autodegvielas – palielinājās par 1,6 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 20,6 %) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 10,3 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 21,2 %), farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 5,6 %) un kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecībā (par 4,9 %).
2020. gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, samazinājās par 6,7 %.
KONTEKSTS:
2020. gada oktobrī, salīdzinot ar 2019. gada oktobri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 6,4%. Septembrī apgrozījums, salīdzinot ar 2019. gada septembri, pieauga par 5,9%. Augustā apgrozījums, salīdzinot ar 2019. gada augustu, pieauga par 4,4%. Jūlijā, salīdzinot ar pagājušā gada jūliju, tas pieauga par 3,8%, jūnijā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,6%. Savukārt maijā un aprīlī mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā samazinājās attiecīgi par 0,6% un 9%, kas skaidrojams ar Covid-19 izraisīto krīzi un noteiktajiem pasākumiem infekcijas izplatības ierobežošanai.
Savukārt 2019. gadā, salīdzinot ar 2018. gadu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,3%.