Ventspils ostas moliem remontdarbi nebija veikti vismaz 50 gadu. Piesaistot Eiropas Savienības fondu finansējumu, šobrīd abi jūras vārtu moli ir pilnībā atjaunoti. Gan Ziemeļu, gan Dienvidu mols ir tikai daļa no projekta, kas tiek realizēts četrus gadus. Lai novērstu krasta eroziju, piestātnes tiek stiprinātas ar akmeņu krāvumiem vairākus metrus zem ūdens, kas ļaus saglabāt ostas dziļumu.
"Mēs varam pieņemt kuģus un kraut kuģus ar maksimālo iegrimi 15 metru. Tas ir maksimums Baltijas jūrā vispār, jo ar 15 metru iegrimi var iziet Baltijas jūras šaurumiem cauri, tāpēc mūsu osta ir ar maksimālo kuģu iegrimi," pastāstīja Ventspils ostas kapteinis Gunārs Trukšāns.
Dārgākais un sarežģītākais etaps ir bijis Ziemeļu mola atjaunošana, kas bija jāveic paralēli ostas darbībai. Pagājušajā gadā rezultāts atzinīgi novērtēts kā gada labākā inženiertehniskā būve Latvijas būvniecības konkursā. Moli būvēti kā koka konstrukcijas pirms simt gadiem, bet nu tajos bija jāparedz arī elektroinstalācija navigācijas zīmēm, bet Dienvidu molam arī pastaigu celiņi.
"Es vienmēr saku, ka tas, kas ir zem ūdens, ir desmit reizes dārgāk nekā tas, kas virs ūdens. Varbūt no sarežģītības viedokļa nav tas grūtākais, bet, protams, tika piesaistīta peldošā tehnika, un laikapstākļi ietekmēja. Tas ir dārgs pasākums: galvenais ostas ceļš un šī priekšosta, kur ir dziļākās piestātnes, ir ļoti svarīga ostai," skaidroja Ventspils brīvostas projektu vadītājs Arnis Mazalis.
Priekšosta, kas ir pilnībā atjaunota, ir vieta, kuru šķērso visi Ventspils ostā ienākošie kuģi. Tur ienāk arī bīstamākās kravas, kas tiek transportētas lieltonnāžas tankkuģos. Kuģus pietauvo pēc stingriem noteikumiem: ar priekšgalu pret jūras vārtiem, lai ekoloģiskās katastrofas gadījumā tie varētu nekavējoties izbraukt no ostas.
"Priekšosta, tā tik tiešām nozīmē, ka kuģi var apgriezt šeit apkārt, un tā ir paplašināta teritorija, kur var ar kuģi ienākt pa vārtiem. It sevišķi tas attiecas uz lejamkravu rajonu, ko mēs te redzam, lai var ar kuģi attiecīgi manevrēt, būtu brīva teritorija un varētu droši pieiet pie attiecīgās piestātnes," stāstīja kapteinis Trukšāns.
Priekšostas krasta nostiprinājumu un molu atjaunošana izmaksājusi vairāk nekā 18 miljonus eiro. Jau tuvākajā laikā objektu plānots nodot ekspluatācijā.