Sadaļas Sadaļas

No februāra biļete Rīgas sabiedriskajā transportā maksās 1,15 eiro

No šī gada 1.februāra stāsies spēkā jaunas biļešu cenas Rīgas sabiedriskajā transportā – viena brauciena biļetes galīgā cena tiks noteikta 1,15 eiro, informēja Rīgas domē. Biļete pie transportlīdzekļa vadītāja maksās divus eiro.

Rīgas domei nav iespēju turpināt tādā pašā apjomā kompensēt uzņēmumam „Rīgas satiksme” tarifu 0,60 eiro apmērā visiem pasažieriem. Kā  pagaidu risinājums 2014.gadā bija piemērots tarifs  0,60 eiro, kas bija par 50% zemāks kā pašizmaksa, norāda pašvaldībā.

Brauciena cena* sabiedriskajā transportā dažādās Eiropas pilsētās:

 

Helsinki – 3 eiro

Sanktpēterburga – 0,30 eiro (23 rubļi)

Tallina – bez maksas pilsētniekiem, pārējiem – 1,60 eiro

Viļņa – 1 eiro

Kaļiņingrada – 0,24 eiro (18 rubļi)

Stokholma – 3,70 eiro par vienu zonu, 5,70 - par divām, 7,60 – par trim (attiecīgi 35, 54, 72 kronas)

Varšava – 1 eiro par vienu zonu, 1,6 – par divām (attiecīgi 4,40 un 7 kronas)

Hamburga – 0,3 eiro

Kopenhāgena – 3,23 eiro par divām zonām, 14,50 – par deviņām (attiecīgi 24 un 108 kronas)

 

Cenas norādītas par papīra biļeti bez atlaidēm

No 1.februāra viena brauciena cena pilsētas sabiedriskajā transportā tiks pielīdzināta uzņēmuma „Rīgas satiksme” pašlaik aprēķinātai  viena pasažiera pārvadājuma pašizmaksai. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, „Rīgas satiksme”, ņemot vērā prognozēto pārvadājamo pasažieru skaitu un dažādu resursu cenu izmaiņas (degvielas, elektrības cenu kritums), pārrēķināja viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksu sabiedriskajā transportā 2015.gadam. Tagad tā ir 1,175 eiro -  zemāka par līdzšinējo 1,20 eiro līmeni.

Ņemot vērā, ka tieši šāda summa  - 1,175 eiro - norēķinos rada ievērojamas   tehniskas problēmas, viena brauciena biļetes galīgā cena tiks noteikta 1,15 eiro.

Pārejas periodā, līdz 1.februārim, „Rīgas satiksme” turpinās tirgot biļetes un e-talonus ar iepriekšējo cenu. Savukārt no 1.februāra pārdos jaunas biļetes, bet vecās biļetes būs spēkā līdz 1.martam, taču no marta spēkā būs tikai jaunās biļetes.

Ja kādam vēl pēc 1.martā saglabāsies neizlietotas vecās biļetes, tos varēs iesniegt „Rīgas satiksmes” kleinu centra un saņemt atpakaļ naudu vai arī šo summu ņems vērā pie jaunās biļetes iegādes, skaidroja „Rīgas Satiksmes” vadītājs Leons Bemhens.

Bemhens: Par biļetēm pārejas periodā un to apmaiņu

Savukārt sods par braukšanu bez biļetes četrkāršosies līdz 20 eiro. 

Pēdējos mēnešos degvielas cenas strauji krīt, taču biļetes pašizmaksa tikai par pāris centiem atšķiras no tās, kāda bija aprēķināta pērn – 1,2 eiro.  Valsts Kontrolei toreiz bija iebildumi.

Benhems skaidroja, ka visi VK iebildumi ņemti vērā, bet degvielas izmaksas ir prognozētas tādas, kādas tās bija 2014. gada nogalē.  

Taču viņš skaidroja, ka degviela ir 6% no visām izmaksām, turklāt strauji krīt benzīna cena, bet dīzeļdegvielas cenu kritums nav tik straujš. 

Skaidrojot lēmumu, domes pārstāvji vairākkārt uzsver - cenas paceltas, jo nav izdevies vienoties ar valdību par galvaspilsētas sabiedriskā transporta finansēšanu.

„Valsts apņēmās izveidot shēmu pa 2014. gadu kā kompensēs zaudējumus par nerīdzinieku pārvadāšanu. Diemžēl shēma netika izstrādāta un nav ieviesta dzīvē, neskatoties uz to, ka visi VARAM ministri atbalsta pašu ideju, ka valstij ir jāpiedalās tik stratēģiskā pasākumā, klāstīja RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks.   

Vides un reģionālās attīstības ministrijā gan norāda - lēmumu paaugstināt biļešu cenas nav korekti saistīt ar valdības rīcību. Jūlijā ar Rīgas mēra rīkojumu izveidoja darba grupu, un, lai gan ministrija nepārtraukti atgādinājusi, uz pirmo sēdi tā sanāca tikai 12-jā decembrī, un vienreiz tiekoties to nevar atrisināt. Pērn RS no pašvaldības dotācijas saņēma  95  miljonus eiro. Šogad to samazināšot par 6 miljoniem. „Rīgas satiksmes” vadība pārliecināta, ka labi pārvalda uzņēmumu.

„Pašam ir grūti novērtēt, bet varat paskatīties kas notiek Rīgas ielās un salīdzināt ar Viļņu un Tallinu, un tas ir diezgan labs salīdzinājums,” pauda Bemhens. 

Pēc "Rīgas satiksmes" aplēsēm, jaunās tarifa izmaiņas skars mazāk nekā pusi pasažieru. Pēc cenu palielināšanas būtisks pasažieru skaita kritums neesot gaidāms.  

Atlaides un brīvbiļetes

Rīgas sabiedriskajā transportā tiks saglabātās visas esošās atlaides un brīvbiļetes, bet daudzām plašām grupām tiks noteiktas jaunas atlaides, saglabājot viņiem esošās biļešu cenas.

- Nestrādājošie pensionāri, skolēni, visu grupu invalīdi arī turpmāk Rīgas sabiedrisko transportu varēs izmantot bez maksas.

- Skolotājiem, pilna laika studentiem,  daudzbērnu ģimenēm u.c. pasažieru kategorijām, kurām ir tiesības saņemt atlaides,  braukšanas maksa nemainīsies un paliks 2014.gada līmenī.

- Strādājošie pensionāri arī saņems braukšanas maksas atlaidi, kas ļaus viņiem saglabāt līdzšinējo viena brauciena cenu – 0,60 eiro.

- Tiks  piešķirta jauna atlaide  nepilna laika studentiem, kas turpmāk saņems tādu pašu atlaidi kā pilna laika studenti, proti, par vienu braucienu maksās 0,30 eiro.

Abonementu biļešu cenas

Rīgas dome turpinās būtiski dotēt abonementu biļešu cenas “Rīgas satiksmes” pastāvīgajiem  klientiem. Rezultātā abonementu biļešu cenas tiks palielinātas ļoti piesardzīgi un dažas cenas joprojām saglabāsies zemākas nekā tās bija 2013.gadā.
Piemēram, dārgākajai mēnešbiļetei (visiem transporta veidiem, visiem maršrutiem, visām mēneša dienām) cena palielināsies par 25% - no 40 eiro līdz 50 eiro. 

Lai gan nolemts paaugstināt biļešu cenas, ieprikeš "Rīgas satiksme" apliecināja, ka turpmākos trīs gadus pašvaldības uzņēmums elektroenerģiju no „Latvenergo” pirks par zemāku cenu nekā iepriekš. 

Opozīcija vaino RD vadību sliktā pilsētas vadībā

„Diemžēl Rīgas domei nav iespējas turpināt kompensēt „Rīgas Satiksmei” tarifu tādā pašā apjomā,” saka Rīgas domes Satiksmes un transporta komisijas vadītājas Vadims Baraņņiks („Saskaņa”). Pēc viņa teiktā, jaunā cena – 1,15 eiro – atbildīšot viena brauciena pašizmaksai, jo valsts nav piešķīrusi prasītos 15 miljonus eiro nerīdzinieku pārvadāšanai. Jaunajā pašizmaksā esot ņemti vērā gan Valsts kontroles pārmetumi, gan rūkošā degvielas cena, tomēr tā kritusies vien par dažiem centiem.

Tos iedzīvotājus, kas līdz šim Rīgas sabiedriskajā transportā brauca ar atlaidi vai bez maksas, izmaiņas neskars. Turpmāk atlaides būs arī strādājošiem pensionāriem, kam biļete maksās 60 centu, un arī nepilna laika studentiem, kas par braucienu maksās 30 centu. Savukārt sods par braukšanu bez biļetes četrkāršosies līdz 20 eiro. Izmaiņas ļaušot samazināt 95 miljonu eiro lielo dotāciju „Rīgas Satiksmei” par 6.5 miljoniem eiro.

„Mums visā šajā laikā nav izdevies iegūt informāciju, kā veidojas „Rīgas Satiksmes” budžets. Tā ir ar pilnīgu slepenību klāta organizācija,” saka opozīcijā esošās Rīgas domes frakcijas vadītāja Sarmīte Ēlerte („Vienotība”) cenu celšanu vērtē kā nepamatotu un kritizē steigu un noslēpumainību ap tarifu izmaiņām.

„Tā ir slikti pārvaldīta Rīgas pilsēta, ka šādu jautājumu izskata ārkārtas sēdē. Pirms trim stundām mēs saņemam informāciju, ka būs sēde un ka sēdē būs šādi jautājumi, bez tam – ar nepietiekamu informāciju, lai varētu spriest par to pamatotību,” kritiski noskaņots ir arī opozicionāru RD frakcijas vadītājs Dainis Locis (NA), kurš ir arī pašvaldību lietu ministra Kaspara Gerharda padomnieks. Viņš pārmet domei kūtrumu sadarbībā ar atbildīgo ministriju dotāciju jautājumā.

„Ušakova kungam vajadzēja sasaukt darba grupu [ar RD un VARAM pārstāvjiem]. Šāda darba grupa tikai pēc VARAM uzstājīgiem aicinājumiem, ka nekas nenotiek šajā virzienā, tika sasaukta decembra vidū, lai gan rīkojums bija jau jūlijā. (..) Pēc tam sekoja paziņojumi jau pēc balsojuma Saeimā par šo dotāciju, ko viņi bija izvirzījuši – kaut kādu mistisku skaitli, padsmit miljonus eiro. Mēs neredzam, uz kā šie skaitļi ir pamatoti. Tāpēc jau tika radīta šī darba grupa, lai spriestu par to, cik šīs prasības dotācijai ir pamatotas,” saka Locis.

Rīgas mērs Nils Ušakovs („Saskaņa”) gan pārmetumus noraida – pārāk bieži esot mainījušies ministri, lai gan atbalstu valsts budžeta subsīdijām esot solījuši visi. Kritikai par pārāk dārgiem trolejbusiem vai „Rīgas Satiksmes” nesaimnieciskumu neesot pamata.

„Tie trolejbusi nekad nav bijuši ekskluzīvi. To cena ir atbilstoša klimatiskajai joslai un tam, kas ir nepieciešams mūsu izmēra pilsētai. (..) Pārmest uzņēmumam, ka viņi strādā nesaimnieciski, man nav pamata,” saka Ušakovs.

Jau ziņots, ka 2013.gada rudenī Rīgas dome nolēma celt biļešu cenas līdz 1,2 eiro un ieviest „Rīdzinieka kartes", kas nozīmētu, ka Rīgā deklarētie iedzīvotāji par sabiedriskā transporta izmantošanu maksātu par 50% mazāk nekā galvaspilsētā nedeklarētie. Šī ideja izsauca asu reakciju gan no sabiedrības, gan  politiķiem.

Savukārt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) vairākas normas Rīgas domes izdotajos saistošajos noteikumos attiecībā uz sabiedriskā transporta biļešu cenām Rīgā atzinusi par prettiesiskām un lūgusi pašvaldību precizēt prettiesiskās normas.

Vēlāk Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) atzina, ka „Rīdzinieka karšu" sistēmu varēs ieviest vēlāk, un ar VARAM tolaik panākta vienošanās 50% atlaidi visiem.
 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt