Ar zāli aizauguši skrejceliņi, pamests angārs un biedējošs tukšums – tāda ir vienīgā sertificētā Latgales lidlauka Daugavpils pievārtē, Locikos, drūmā seja šodien. Vēl pirms diviem gadiem te bija grandioza iecere par starptautisku lidostu, kurā varētu apkalpot līdz 500 miljoniem pasažieru gadā. Šobrīd par Daugavpils lidoastas projekta nākotni nav skaidrības.
"Par prioritāti ir uzlikta Rīgas lidosta, un ir pilnīgi aizmirstas reģionālās lidostas, mūsu gadījumā tieši Latgales reģiona lidosta. Protams, mēs strādāsim ar valdību, mēs esam pārliecināti, ka šāda pozīcija jākoriģē, jo šādu lidostu atbalsts kā Latgales lidostā atbilst visiem ES kritērijiem atbalsta saņemšanai," uzskata Daugavpils pilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Lāčplēsis.
Daugavpils domes vadība saskata divus iespējamos pozitīvos scenārijus – ES un valsts finansiālo atbalstu, kas ļautu pašvaldībai pašai realizēt lidostas projektu, vai arī projekta realizāciju ar nopietnu investoru piesaisti. Ar pēdējo līdz šim daugavpiliešiem nav veicies.
"Šobrīd mēs negribam pieņemt galīgo lēmumu attiecībā uz šī objekta privatizāciju, jo mums ir jābūt pārliecinošai informācijai par pašiem investoriem, kuri spēs šo projektu sekmīgi realizēt, un ka lidosta darbosies tādā veidā, kā to gribam mēs un reģiona iedzīvotāji," Latgales reģionālajai televīzijai skaidro mērs.
Daugavpils lidostas uzcelšana dotu ieguldījumu reģiona attīstībā, gan sniedzot lielākas ceļošanas un tūrisma iespējas, gan nodrošinot vietējiem iedzīvotājiem tik ļoti nepieciešamās darba vietas. Tomēr Eiropas Komisija nesola līdzekļu piesaisti projektam, jo finansējuma sadale ir atkarīga no valdības prioritātēm, un šobrīd neizskatās, ka reģionāla lidosta ir iekļauta tās vajadzību piramīdā.
"Doma liekas ļoti pievilcīga, vai Eiropa tam var atrast finansējumu – man grūti teikt, jo tas ir zināmā mērā atkarīgs no visas Latvijas valsts prioritātēm, jo Daugavpils vēlas lidostu, bet ir arī citas - Liepājā starp citu arī ir lidosta, kuru var izmantot tādiem nolūkiem. Ir ļoti daudz vietu, kur ir lidlauki," norāda Eiropas Komisijas pārstāvniecības vadītāja Latvijā Inna Šteinbuka.
Viņa arī atzīst, ka tas ir ļoti sarežģīts process.
"Jebkurā gadījumā es vēlu jums veiksmi un iespējams, ka agri vai vēlu te nauda arī būs," saka Šteinbuka.
Jau vēstīts, ka lidostas attīstībā, iegādājoties zemi tās vajadzībām, kā arī izstrādājot lidostas attīstības dokumentāciju, pašvaldība iztērēja vairāk nekā miljonu latu. Taču globālā krīze mainīja reģionālo lidostu attīstības plānus, apslāpējot stratēģisko investoru interesi un finansējuma piesaisti.