Panorāma

Vai LTV un LR jāatsakās no reklāmas?

Panorāma

Leļļu teātrī - "Kas notiek Dižmežā?"

Naftas cenu kritums nemazina degvielas cenas

Naftas cenu kritums nemazina degvielas cenas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Naftas cenas pasaules biržās krīt, bet cenas degvielai benzīntankos nemazinās. Vēl pirms dažiem gadiem tas lika domāt par iespējamu karteli Latvijas degvielas tirgotāju starpā. Lai pārbaudītu tā esamību iesaistījās Konkurences padome. Toreiz aizliegtā vienošanās netika konstatēta. Šobrīd situācija atkal ir līdzīga. Izrādās, ka šonedēļ Viļņā un Tallinā degvielas cenas ir sarukušas, savukārt Rīgā tās nav mainījušās - tā liecina aģentūras BNS biznesa informācijas portāla apkopotie dati. Kāpēc cenas degvielai benzīntankos neseko naftas cenu kritumam?

 

Kaut pasaules biržās naftas cenas jau ilgāku laiku krīt, Latvijas autobraucēji šo pozitīvo ietekmi savos maciņos sajutuši pavisam īsu brīdi. Tiesa pēdējo mēnešu laikā situācija ir mainījusies un nu degvielas mazumtirdzniecības cenas, lai arī nedaudz, bet atsākušas augt.

Grafikā ar sarkano līniju iezīmēta naftas cena pasaules tirgos, kas šobrīd atkal samazinās. Savukārt zaļā un zilā līnija parāda benzīna un dīzeļdegvielas biržas cenu izmaiņas. Cenu atšķirības eksperti skaidro ar diviem apstākļiem. Pirmkārt, degvielas cenu Latvijā būtiski ietekmē zemais eiro kurss pret ASV dolāru, kas ir degvielas tirgus galvenā valūta. Šī iemesla dēļ jau tagad litrs degvielas ir vidēji par pieciem centiem dārgāks. Otrkārt, pavasara periodā degvielas tirgu ietekmē  sezonālās svārstības.

„Viens no faktoriem ir atšķirīgais pieprasījums, ko ietekmē sezonalitāte; vienmēr, nākot tuvāk vasarai, pieaug pieprasījums pēc benzīna un dīzeļdegvielas ne tikai Latvijā, bet arī daudzās citās valstīs pasaulēm, kur klimats kļūst siltāks un braukšanas intensitāte aug. Otra lieta – naftas produktu pieejamība termināļos. Daudzas naftas pārstrādes rūpnīcas izmanto pavasari kā laiku, kad veikt uzturēšanas darbus,” skaidro Armands Žubulis, “Statoil Latvija” degvielas kategorijas vadītājs.

Līdzīgs skaidrojums ir arī Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas vadītājam Mārtiņam Stirānam. Viņš norāda – laikā, kad nafta pasaules tirgos maksāja teju trīs reizes dārgāk, degvielas ražotāji augošās izmaksas lielā mērā uzņēmās uz sevi:

„Es atļaušos izteikt pieņēmumu, ka šobrīd, nokrītot šīm naftas cenām, pārstrādātāji atkal ir atjaunojuši savu rentabilitāti tā, lai nebūtu mīnusi. Tas arī zināmā mērā iespaido to, ka šīs cenas neiet kopā ar naftas cenām.”

Citi eksperti gan norāda – lai arī gatavās degvielas cenas šobrīd ir augstas, tajās drīzumā jāatspoguļojas naftas cenu kritumam.

„Ja benzīna vairumcenas atgriežas tur, kur tās bija zemajos līmeņos, tad pamats gaidīt, ka tas atgriežas līmeņos ar 1,05 eiro par litru. Tad autobraucējiem benzīna cenu kāpums, ko tie redzēja un kas bija pamatots, varētu būt tuvu izsīkumam un redzēsim pagriezienu uz leju,” saka “CBL Asset Management” valdes loceklis Zigurds Vaikulis.

Vienlaikus Vaikulis uzsver – esošais naftas cenu līmenis ir nerentabls ieguves industrijai, kas zemo cenu dēļ spiesta slēgt urbumus. Tas ar laiku radīs spiedienu uz naftas cenu, to atkal tuvinot 70 ASV dolāriem par barelu. Tad pircējiem par litru degvielas būs jāmaksā apmēram 1,2 eiro.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti