Neilgi pirms Jāņiem spēkā stājās Eiropas Savienības atbildes pasākumi, kas vērsti pret Amerikas Savienotajām Valstīm par to lēmumu vienpusējā kārtā ieviest papildu muitas nodevas no Eiropas importētajam alumīnijam un tēraudam. Atbildot uz šiem jaunajiem tarifiem, ES ir ieviesusi nodevas dažādām precēm – džinsiem, burbona viskijam, apelsīnu sulai, zemesriekstu sviestam, kā arī ''Harley-Davidson'' motocikliem.
Reaģējot uz šiem soļiem, kompānija „Harley-Davidson” paziņojusi, ka motocikliem ieviestā nodeva pacelsies no līdzšinējiem 6% līdz 31%, un tas nozīmē, ka katra eksportējamā motocikla cena varētu palielināties par aptuveni 2200 ASV dolāriem. Šāds iznākums var atstāt ievērojamu ietekmi uz kompānijas finansiālo stāvokli, ņemot vērā to, ka Eiropa ir otrais lielākais motociklu noieta tirgus aiz ASV, turklāt pašās Savienotajās Valstīs pērn pirkto spēkratu tirdzniecības apjoms ir krities par aptuveni 8,5 procentpunktiem, kamēr Eiropā tikai par 0,4. Sākotnējie aprēķini liecina, ka gada otrajā pusē uzņēmuma ienākumi varētu samazināties aptuveni par 30 līdz 45 miljoniem dolāru, bet katrā nākamajā gadā – par 100 miljoniem.
Meklējot iespējamos risinājumus, „Harley-Davidson” vadība paziņojusi, ka Eiropas klientiem domāto motociklu ražošana varētu tikt pārcelta ārpus Savienotajām Valstīm.
Ārzemju ražošanas palielināšana Eiropas muitas nodevu sloga pārvarēšanai neesot vēlamais iznākums, taču vienīgais ilgspējīgais risinājums.
Pagaidām gan nav zināms, kā šāds lēmums ietekmēs aptuveni sešus tūkstošus strādājošo, daudziem no kuriem vēl pirms šī paziņoja jau augustā priekšā stāvēja atlaišana. Kā intervijā televīzijas sabiedrībai CNBC norāda finanšu pakalpojumu un investīciju kompānijas ''Wedbush Securities'' izpilddirektors Džeimss Hardimans, ilgtermiņā „Harley-Davidson” varētu būt ieguvēja:
''Manuprāt, ''Harley-Davidson'' būs spējīga pielāgoties šai situācijai daudz ātrāk nekā tās darbinieki, daudziem no kuriem, iespējams, nāksies darbu zaudēt. Es būtu diezgan pārsteigts, ja viņi izlemtu atvērt jaunu rūpnīcu Eiropā, jo atsevišķas detaļas jau tagad tiek ražotas Indijā un Taizemē. Visticamāk, ka tieši šajās valstīs arī pastiprināsies ražošana. Kompānijai gan joprojām būs jāsaskaras ar esošajiem 6 procentu tarifiem motocikliem, taču, ņemot vērā finansiālos ieguvumus no šādas rīcības, ilgtermiņā tas var nākt kompānijai par labu. Īstermiņā – tas, protams, būs sāpīgi.''
„Harley-Davidson” rīcība izsaukusi ASv prezidenta Donalda Trampa neapmierinātību. Tramps paudis izbrīnu, ka tieši „Harley Davidson”, kuras vadība vēl nesen tika uzņemta Baltajā namā, ir pirmā pacēlusi balto karogu. Eiropas Savienības ieviestās nodevas, pēc prezidenta vārdiem, esot tikai uzņēmuma atrunas un kompānijai ir jābūt pacietīgai. Vēl tikai pirms dažām dienām Tramps bija piedraudējis, ka gadījumā, ja, viņaprāt, netaisnīgie tarifi netiks drīzumā atcelti, tiks ieviestas arī 20 procentu nodevas ASV importējamām automašīnām. Pašlaik uz ASV eksportēto Eiropas Savienībā ražoto automašīnu kopējā vērtība sasniedz gandrīz 50 miljardus eiro un, nenoliedzami, Eiropas Savienība būs gatava atbildēt arī šajā situācijā.
Kā norādījis Eiropas Komisijas viceprezidents Jirki Katainens, kurš atbildīgs par darbavietām, izaugsmi un investīcijām, Eiropas Savienība ir gatava iesaistīties sarunās par situācijas uzlabošanu un iesaistīšanos tirdzniecības karos nevēlas:
''Šī ir ļoti slikta spirāle. Tirdzniecības karos nav uzvarētāju, un mēs gribam izvairīties no tirdzniecības kariem. Taču, protams, mums ir jāaizstāv savas intereses. Mēs esam piedāvājuši ASV konstruktīvas sarunas, kurās mēs varētu apspriest nodevu samazināšanu, Pasaules Tirdzniecības oeformēšanu vai abpusējās sadarbības izmaiņas. Diemžēl viņi pašlaik nav gatavi pieņemt mūsu piedāvājumu. Taču mēs turpinām strādāt.''
Jirki Katainens gan paudis nožēlu, ka nekādas nopietnas sarunas pašlaik nenotiek, taču Eiropas piedāvājums joprojām ir spēkā un, ja Vašingtona būs gatava, tā arī turpmāk Eiropā varēs atrast uzticamus draugus.
Kā norādījis ASV Valsts sekretāra vietnieks Eiropas un Eirāzijas jautājumos Vess Mitčels, Donalda Trampa pieeja sabiedrotajiem esot uzskatāma par stratēģisku renovāciju. Pēc viņa vārdiem, Rietumu stiprināšana nozīmē smagu lēmumu pieņemšanu šodien, kad pastāv nopietnas domstarpības. Pēc viņa vārdiem, tas ir labāk, nekā turpināt pieņemt transatlantiskās vienotības tēlu ar mērķi izvairīties no domstarpībām.