Madonas autoostā, kas atrodas pilsētas centrā, darba dienā pirms pusdienām dažādu reisu autobusus gaida ap 30 cilvēku. Lielākoties aptaujātie gan Madonas, gan citu novada pagastu iedzīvotāji atzīst, ka nelielie autobusi, kuros ietilpst padsmit pasažieru, laukiem ir vispiemērotākie, arī šoferi pastāvīgiem braucējiem zināmi.
Cits viedoklis ir Autotransporta direkcijai, kas šī gada maijā ar mērķi uzlabot pasažieru pārvadājumu kvalitāti, drošību un ērtību, izsludinājusi atklātu konkursu pārsvarā Latgales un Ziemeļkurzemes pasažieru pārvadājumiem. Uzņēmumiem, kas pašlaik veic šos pakalpojumus, noslēgtie līgumi ar vietējām pašvaldībām beidzas jau šogad.
Konkursa tehniskajā piedāvājumā tiek vērtēts autobusu vecums, tehniskais aprīkojums, pakalpojuma sniegšanas kvalitāte un drošība, kā arī papildu bonusi, piemēram, audiāli un vizuāli pieejami sabiedriskā transporta kustības saraksti, nodrošināts bezvadu internets.
Tomēr iepirkumā izvirzītie noteikumi neapmierina vietējos pasažieru pārvadātājus. Vairāki iesnieguši sūdzības Iepirkumu uzraudzības birojā, līdz ar to konkurss, kuram jau būtu jānoslēdzas, pagarināts vēl uz mēnesi. Kā uzsver Sabiedriskā transporta padomes pārstāvis Sergejs Maksimovs, pasažieru pārvadātājiem ir daudz jautājumu, uz kuriem viņi vēlas saņemt oficiālus skaidrojumus:
“Pārvadātāju galvenā sūdzība ir par to, ka ir ļoti īss pakalpojumu izpildes termiņš – trīs gadi, ka šajā laikā piedāvātās prasības, viņuprāt, nav izpildāmas.
Tad sūdzas arī par to, kā tiks izvēlēts pretendents, ja būs vienāds punktu skaits. Kur izvērtēs cenas un, ja pēc cenas ir vienāds punktu skaits, tad izloze. Uzskata, ka izloze nav pieņemama.”
Sūdzību iesniedzis arī “Madonas ceļu būves SIA”, kas bijušā Madonas rajona teritorijā pasažieru pārvadājumus veic 37 maršrutos. Tā īpašnieks pie šādiem nosacījumiem gatavs atstāt pasažieru pārvadātāju biznesu. Uzņēmuma direktors Andris Sakne uzsver, ka īpašnieku lēmumu viņš respektē, tomēr joprojām cer, ka situācija ar izsludināto konkursu varētu mainīties.
“Tur jau tā nelaime ir, ka ir prasība - lielākais autobusu vecums ir 25 gadi, [vairāk] autobusam nedrīkst būt. Mums no 40 autobusiem 20 autobusi iekļaujas, bet 20 autobusi mums pārsniedz 25 gadu vecumu. Kaut gan autobusi ir labi, tehnisko apskati iziet ar pirmo uzrādījumu. Tagad vaino mūs, kāpēc mēs savlaicīgi neesam ņēmuši kredītus un līzingus un neesam pirkuši autobusus, [ka varējām] ja 2012. gadā mums gandrīz bija bankrots,'' stāsta Andris Sakne, atzīmējot, ka uz to brīdi valsts uzņēmumam bija parādā 130 000 eiro.
''2013., 2014. gadā tikai atdeva. 2015. un 2016. gads tie ir divi gadi, kad mēs finansiāli esam nodrošināti. Bet mums nebija ticības šai valstij, sevišķi Autotransporta direkcijai, ka tā nodrošinās mums pastāvīgu finansējumu un, kā parāda šis gads – finansējums jau pietrūkst. Ja ar parādiem ir jāiet jaunajā konkursā, jāpērk vēl autobusi un jānodrošina šoferiem cienīgas algas - tas ir problemātiski. Tāpēc īpašnieki nolēma, ka mēs ejam ārā no tirgus,” klāsta Sakne.
Pašlaik uzņēmumā “Madonas ceļu būves SIA” strādā 96 -- pārsvarā vietējie cilvēki, lielākā daļa -- ap 70 -- tieši pasažieru pārvadājumu nodrošināšanā.
Ja uzņēmums pārtrauks pasažieru pārvadājumus, bez darba varētu palikt daļa autobusu vadītāju, autoparka administrācijas un remontdarbnīcu strādnieku.
Savukārt Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš uzver, ka sūdzības tiek izskatītas Iepirkumu uzraudzības birojā, un, lai arī šis process aizņem savu laiku, konkurss vienalga notiks:
“Ir saņemta sūdzība no vairākiem pārvadātājiem, tiek izteikta pretestība no tiem pārvadātājiem, kuriem ir līgumi līdz šā gada beigām. Līdz ar to mēs uztveram ļoti vienkārši un skaidri – tie, kuriem noslēgtie līgumi beidzas, viņi ir ieinteresēti tos līgumus saglabāt, bet viņi nav ieinteresēti konkurēt, lai tos līgumus saglabātu.”
Tikmēr pieteikšanās konkursam par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu 10 maršrutu tīkla daļās pagarināts līdz 14.augustam.