Liepājas ostā gandrīz 60% kravu pieaugumu kompānijai «Terrabalt»; palielinās prāmju kustība

Kravu pieaugumu 60% apmērā aizvadītajā gadā izdevies sasniegt Liepājas ostas stividorkompānijai SIA „Terrabalt”, kas Liepājā strādā jau 30 gadus. Tas saistīts gan ar prāmju kustības uzlabošanu, ko Liepājā īsteno kompānija „Stena Line”, kas nodrošina prāmju satiksmi ar Vāciju, gan paša uzņēmuma un Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) attīstības projektiem, skaidroja kompānijas valdes loceklis Āris Ozoliņš.

Liepājā kompānija „Terrabalt” pērn piedzīvojusi gandrīz 60% kravu pieaugumu
00:00 / 04:42
Lejuplādēt

Liepājas ostas stividorkompānija „Terrabalt” ir viena no pirmajām, kas Liepājas ostā sāka strādāt, atklāja valdes loceklis Ozoliņš. Arī pirmie un vienīgie, kas Liepājā nodarbojas ar prāmju kustības attīstību, taču kopējo kravu apjomu veido arī citas kravas.

„Tā ir pamatnodarbošanās, taču kraujam arī citas kravas. Mums ir trīs piestātnes, kur mēs pieņemam kuģus, strādājam ar ģenerālkravām – fasētām, negabarīta, konstrukcijām utt., ir beramkravas – šķelda, minerālmēsli, kūdra un daudz kas cits,” stāstīja Ozoliņš.

Taču kompānijas vārds galvenokārt asociējas ar prāmju kustību. Tieši pēdējo gadu laikā ostā pie uzņēmuma „Terrabalt” notikušas acīmredzamas pārmaiņas.

„Mēs uz to ejam mērķtiecīgi jau ilgtermiņā. Pirms četriem gadiem veicām apjomīgu rekonstrukciju, kur no savas puses ieguldījām vairāk nekā pusmiljonu eiro. Mums bija viena iebraukšana un izbraukšana, veidojās sastrēgumi un nebija neko iespējams palielināt, tieši otrādi. Liepājas SEZ sakārtoja piebraucamo ceļu, tur nebija pat apgaismojums utt. Mēs veicām savu mājasdarbu, un tas deva iespēju prāmjiem attīstīties, kas šobrīd arī notiek,” pastāstīja Ozoliņš.

Kompānija attīstībā iegulda savus līdzekļus, daudz tērēts arī tehnikas iegādei, lai attīstītu prāmju kustību.

Liepājas SEZ pārvaldnieka pienākumu izpildītājs Uldis Hmieļevskis uzsvēra tieši prāmju satiksmes nozīmi kravu pieaugumā: “Tā ir kompānija “Stena Line”, kas nodrošina prāmju kustību nu jau gandrīz katru dienu. Pieaugumu veido dažādas kravas, kas tiek vestas no Vācijas  un uz Vāciju, bet ne tikai.”

Ir iesākti arī jauni projekti, skaidroja Hmieļevskis. Tie ir multimodālie pārvadājumi jeb tā saucamie kontreileri, kam pērn tika veikti pirmie eksperimenti. Nākotnē tas kļūs arvien aktuālāk un videi draudzīgāk, sprieda Hmieļevskis.

„Kravas automašīnu puspiekabes pārkraut no šosejas uz dzelzceļu. Lielākus attālumu mērot nevis ar autotransportu, bet pa dzelzceļu. Šogad Liepājas ostā ir jauna līnija ar Gdaņsku, kas gan nav saistīts ar „Terrabalt”;  multimodālie pārvadājumi kļūst arvien vajadzīgāki un populārāki,” uzsvēra Hmieļevskis.

Liepājas ražotājiem ir svarīgi nogādāt savu kravu Eiropas un pasaules tirgos un saņemt izejvielas. Vietējās kravas ir aptuveni 50 %, stāstīja kompānijas „Terrabalt” valdes loceklis Ozoliņš.

Viens no virzieniem ir tieši dažāda veida negabarīta kravas: “Mums ir liela interese un tāda specifika, ka spējam apkalpot negabarīta kravas, gan pēc svara, gan izmēriem, to ļauj teritorija un nepieciešamā tehnika. Tramvaji nāca caur „Terrabalt” gan Liepājai, gan Rīgai, nāk arī velmējumi priekš metalurģiskiem uzņēmumiem, nāk no Eiropas ar prāmjiem, svars līdz pat 90 tonnām. Speciāli tiek pārkrautas uz dzelzceļu, tiek stiprinātas uz speciāliem vagoniem. Tie ir ilgtermiņa projekti, un tādu kravu ir pietiekoši daudz.”

Ir daudz izaicinājumu un vienmēr pastāv arī riski, kas saistīti ar dažādām sankcijām un Covid-19 izraisītiem apstākļiem, kad ostā ienāk ārvalstu kravas, uzsvēra Ozoliņš. Taču galvenais rādītājs šobrīd ir kravu pieaugums, kas pēdējo 11 mēnešu laikā sasniedzis 56,6 % un ir lielākais Liepājas ostā.

2021. gada vienpadsmit mēnešos Liepājas ostas kravu apgrozījums ir ar stabilu pozitīvu tendenci. Kopumā šogad pārkrautas 6 374 043,74 tonnas dažādu kravu, saglabājot lielāko kravu apgrozījuma pieaugumu ro-ro kravu grupā 63 %, bet kopējo pieaugumu 9,4%. No šā gada janvāra līdz decembrim Liepājas ostā apkalpoti 1503 kuģi, bet iebraukuši un izbraukuši 41 501 pasažieris.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt