Dienas ziņas

ASV turpinās protesti un grautiņi

Dienas ziņas

Jaunietis Latgalē attīsta vistu dabisku audzēšanu

Iebilst pret Liepājas SEZ ostas pārvaldības modeļa maiņu

Liepājā iebilst pret pilsētas SEZ pārvaldības modeļa maiņu

Šonedēļ Satiksmes ministrijas (SM) mājaslapā dažas stundas bija publicēts likumprojekts "Gozījumi Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas likumā", kas vēlāk izdzēsts. Ministrija skaidroja, ka notiek dienesta izmeklēšana par publicēšanas faktu. Grozījumi vēl esot izstrādes stadijā. Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvalde un pašvaldība šonedēļ tikās ar vairākām valdību veidojošajām frakcijām, mēģinot pārliecināt, ka paredzētā Liepājas SEZ pārvaldības modeļa maiņa radīšot  riskus un varot bremzēt ekonomisko attīstību.

Valdības deklarācijā minēts, ka Latvijas lielajās ostās jāpalielina valsts ietekme lēmumu pieņemšanā. SM mājaslapā īsu brīdi publicētais un, kā ministrijā uzsver, vēl darba procesā esošais likumprojekts paredz likvidēt Liepājas SEZ pārvaldi un tās mantu un finanšu līdzekļus nodot kapitālsabiedrībai, kas īstenos Liepājas SEZ pārvaldīšanu. Liepājas SEZ nav tikai osta – tā ir 65% pilsētas teritorijas, tostarp, piemēram, Karosta un daļa bijušā "Metalurga" teritorijas, kur sākts attīstīt industriālo parku.

"Tas nozīmē riskus, ka SIA var daudz brīvāk rīkoties ar pašvaldības teritoriju, valsts īpašumu, nekā to drīkst publiski atvasināta persona – kāda ir Liepājas SEZ, par ko mums šobrīd pārmet, ka tas ir novecojis modelis,"

klāstīja Liepājas domes priekšsēdētājs Jānis Vilnītis (Latvijas Reģionu apvienība). 

Uzņēmējs Uldis Pīlēns, kurš deviņdesmito gadu vidū piedalījās Liepājas SEZ izveidē, atcerējās, ka tolaik valsts neieguldīja līdzekļus, lai Krievijas armijas atstāto Liepāju un ostu ar nogremdētiem kuģiem pārvērstu investoriem pievilcīgā teritorijā. To, saņemot nodokļu atlaides, darīja SEZ uzņēmēji, kopumā līdz 2019. gadam tehnoloģijās un ražotņu būvniecībā investējot vairāk nekā 319 miljonus eiro. Savukārt SM informēja, ka valsts līdz šim Liepājas ostā un SEZ teritorijā investējusi 250 miljonus eiro.

"Ja tagad valsts pasaka, ka attīstīsim teritoriju no Ziemeļu mola līdz Karostas kanālam un liekam iekšā 500-700 miljonus, jābūt trakam, lai teiktu, ka modelis nav dzīvotspējīgs.

Ja vienkārši tiek mainīti zirdziņi tajā laukumā, nomainīta izkārtne tam pašam produktam pēc būtības, tad man jautājums – ja kaut kas labi funkcionē, kāpēc jāmaina?" sprieda Pīlēns.

"Ostas joprojām savā starpā konkurē. Šajā situācijā, kad mums jācīnās par katru kravu, katru pārkrauto tonnu, mums svarīgi, lai uz ārpusi Latvijas piedāvājums starptautiskā tranzīta tīklā būtu vienots, skaidrs un saprotams. Iekšpusē mums jābūt pietiekoši efektīviem, lai mūsu sniegtie pakalpojumi būtu pēc iespējas konkurētspējīgāki ar citām ostām reģionā," skaidroja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija).

"Tur ir daudzi vēl neizvērtēti riski. Kapitālsabiedrība var bankrotēt, jāsaprot, kāds ir biznesa plāns, vai tas ir liepājnieku interesēs," teica Liepājas SEZ valdes priekšsēdētājs Uldis Sesks.

"Ja zudīs SEZ statuss, tāda neziņa ir, tad daudziem uzņēmējiem tas varētu būt neizdevīgi, var arī mazināt interesi ienākt Liepājā, investēt," vērtēja Liepājas SEZ SIA "Pumac Liepaja" pārstāvis Livars Vangovskis.

Satiksmes ministrs piektdien, 29. maijā, informēja, ka nodokļu režīms SEZ teritorijā nemainīsies un tiks ņemtas vērā arī pašvaldības intereses, tomēr Liepājas SEZ un domes vadības pārstāvji gatavi turpināt sarunas ar politiķiem, lai pārliecinātu saglabāt esošo pārvaldības modeli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti