Liepājā būvē iespaidīgu dzeramā ūdens termināli

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Liepājas teritorijā netālu no Karostas izgriežamā tilta pašlaik būvē iespaidīgu dzeramā ūdens termināli. Paredzēts, ka dzeramais ūdens no Liepājas dziļurbumiem tiks nogādāts terminālī un tālāk to pa jūras ceļiem eksportēs uz citām valstīm. Projektu realizē SIA "EIPU", kam ir saistība ar Latvijā zināmā "Lielbātas avota" īpašniekiem, kuriem izdevies piesaistīt investorus. Līdzīgs projekts, taču apmēros mazāks, tiek īstenots arī Ventspilī.

Liepājā būvē iespaidīgu dzeramā ūdens terminālu
00:00 / 04:55
Lejuplādēt

Liepājas Speciālās ekonomiskās zonās (SEZ) pārvaldnieks Uldis  Hmieļevskis stāsta, ka vietā, kas atrodas pavisam netālu no Karostas izgriežamā tilta, tiks uzbūvētas ūdens krātuves. "60 tūkstoš kubikmetru vienlaicīgai uzglabāšanai, kurus no Liepājas ūdens tīkla lēnām un prātīgi iepumpēs rezervuāros, lai tajā brīdī, kad pienāk kuģis, jau varētu ātri nogādāt tankerī, kas tālāk ūdens kravu aizvedīs pie klientiem," stāsta Hmieļevskis. "Tas ir tas pats ūdens, ko mēs ikdienā dzeram no krāna. Liepājā atļautais apjoms ir ap 10 miljoni kubikmetru gadā, reāli patērē 3 miljonus. Rezerve ir pietiekami liela.

Ja citās valstīs ir melnais zelts – nafta, tad mums ir caurspīdīgais zelts, tas ir mūsu resurss, bet citās valstīs dzeramais ūdens ir liela problēma."

Iespaidīgā dzeramā ūdens termināļa būvniecība, kas paredz arī jaunas piestātnes izveidošanu, Liepājas ostas teritorijā sākās šovasar. Darbus veic vietējais uzņēmums SIA "UPTK". Vadītājs Zigurds Kirhners atklāj, ka tas ir apjomīgākais uzņēmuma projekts.

Kopējās būvniecības izmaksas sasniegs 30 miljonus eiro. Sākot būvniecības darbus, nācies saskarties ar negaidītām problēmām un izaicinājumiem.

"Izrakām divas ļoti iespaidīgas Pirmā pasaules kara jūras mīnas, vienā bija 120 kilogrami trotila. Bija aktīvas, tikai vajadzēja kādu pievadu. Sapieri brīdināja, ka varam uzdurties uz vēl citām tā laika mīnām. (..) Izbūvējot lietus ūdens kanalizācijas tīklus, ne vienu vien reizi atradām Otrā pasaules kara munīcijas krājumus, bet lielākais atradums bija 265 artilērijas šāviņi," teica Kirhners.

Uzņēmuma vadītājs stāsta, ka viss beidzies labi un būvniecību tas nav ietekmējis. Līdz šim uzbūvēti 12% no iecerētā termināla.

"Šobrīd tās kontūras var jau nojaust. Divi rezervuāri, katrs ap 30 000 tonnām, tāds būs arī tālākajā daļā. Vidus daļā būs 21 600 kubikmetru ūdens uzkrāšanai. No "Liepājas ūdens" tiek uzbūvēts ūdensvads 30 centimetru diametrā, kas iepumpēs šeit ūdeni, ko uzkrās, līdz ieradīsies kuģis. Tiks uzbūvēta arī piestātne un uzpildes vieta, tad jau resnāks cauruļvads ūdeni nogādās uz kuģiem," skaidro Kirhners.

Viņš piebilda, ka tas būs slēgts terminālis, lai saglabātu ūdens tīrību. Nācies izrakt grunti 2,5 metru dziļumā.

"Būs pārsegums, tie nebūs atvērti baseini. Lai nodrošinātu augstu ūdens kvalitāti, te ir ļoti augstas prasības. Kaut gan "Liepājas ūdens" jau ir slavens ar savu kvalitāti, tomēr eksportam viss būs ļoti augstā līmenī. Būs kolonnu mežs, 350 kolonnas, uz kurām balstīsies pārsegums," norādīja SIA "UPTK" vadītājs.

Par projekta attīstītājiem pieejamā informācija liecina, ka dalībnieku sarakstā atrodams Kiprā reģistrēts uzņēmums "LIFEBLNC LIMITED". Mājaslapā vizualizācijās jau redzams milzu kuģis, atzīmētas Ventspils un Liepājas ostas, kā arī vietas, kur ūdens varētu nonākt – tā ir Pakistāna, Senegāla, Saūda Arābija un citi pasaules reģioni, kur ir problēmas ar dzeramo ūdeni.

Kādi būs ekonomiskie ieguvumi pilsētai, esot pāragri spriest, taču izskanējušas versijas, ka nākotnē šāds risinājums kā papildus ienākums SIA "Liepājas ūdens" varētu samazināt pilsētas ūdens tarifu.

Liepājā dzeramā ūdens termināļa būvniecību paredzēts pabeigt 2024. gadā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti