Pēc bijušā „Liepājas metalurga” metāla nozares giganta sabrukšanas centieni to atjaunot reālus augļus nesa tikai pirms aptuveni diviem gadiem, kad tika pieņemti nozīmīgi lēmumi.
„2018. gada augustā tika parakstīts nodomu protokols, kurā izvirzīja ideju bijušā “Metalurga” teritorijā izveidot mūsdienīgu industriālo parku. Praktiskās darbības ir notikušas visu šo laiku. 2019. gada septembrī parakstīja līgumu ar AS „Citadele banka” un meitas uzņēmumu SIA „Hortus RE” par desmit nekustamo īpašumu iegādi. Tā sākās praktisks darbs šīs vietas atgriešanai atpakaļ ekonomikā,” pastāstīja Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks Uldis Hmieļevskis.
Viņš arī pauda gandarījumu par to, ka izdevies bijušā “Metalurga” teritorijā atgriezt dzīvību un ekonomisko darbību. „Ir vairāki uzņēmumi, kuri nomā teritorijas ostas noliktavu vajadzībām, arī ēkas. Tas mums ir ļāvis šajā ne tik vienkāršajā laikā piesaistīt ostai papildu kravas. Tas nebūtu iespējams, ja nebūtu papildu teritorijas un noliktavu telpu “Metalurga” teritorijā. Ir iznomāta arī viena ēkas daļa vienam Liepājas metālapstrādes uzņēmumam, kas drīzumā sāks strādāt,” pastāstīja Hmieļevskis.
Redzamākais darba rezultāts bijušā “Metalurga” teritorijā ir jaunā un modernā SEZ uzņēmuma “Caljan” rūpnīca Brīvības ielā, ko var pamanīt ikviens, kurš Liepājā iebrauc no Rīgas puses. Bijušo “Liepājas metalurga” mehānisko cehu uzņēmums iegādājās 2018. gada vasarā, jo iepriekšējā atrašanās vieta Liepājas biznesa centrā bija kļuvusi par šauru.
Nepieciešamību skaidroja SIA „Caljan” izpilddirektors Gatis Dradeika: „Beigu stadijā strādājām un operējām no piecām dažādām ēkām, tas bija sarežģīti. Pirms kāda laika jau sākām skatīties vietu pašu fabrikas būvniecībai. Mums piedāvāja apskatīties bijušo mehānisko cehu. Un mēs jau uzreiz sapratām, ka pēc visiem parametriem tas ir ļoti piemērots, trīs reizes lielāka platība nekā vecajā ražošanas cehā. Tas varētu apmierināt mūsu prasības.”
Kopējās investīcijas būvniecībā un modernajās tehnoloģijās sasniedz aptuveni 10 miljonus eiro. Uzņēmums ražo specializētus konveijerus loģistikas nozarei, no kuriem lielākā daļa ir teleskopiskie konveijeri pasta sūtījumiem un preču iegādei internetā. Viens no lielākajiem klientiem ir ASV kompānija “Amazon”, bet esot grūti nosaukt vietu pasaulē, uz kuru netiek eksportēti Liepājā ražotie konveijeri.
Uzņēmuma pārstāvis uzsvēra, ka Liepājā uzbūvēta ļoti mūsdienīga ražotne, kas pielāgota strādājošo vajadzībām.
Uzņēmumā nodarbināti 180 cilvēki. ““Caljan” specifika – mūsu ražošanai lielākais darba rīks ir cilvēks, ja tā var izteikties. Cilvēki visu dara ar rokām: metina, krāso un montē šīs iekārtas. Esam ievērojuši visas prasības, arī par gaisa apmaiņu utt. Tā ir vismodernākā teleskopisko konveijeru fabrika pasaulē,” sacīja Dradeika.
Runājot par bijušā ''Liepājas metalurga'' 120 hektāru lielās platības perspektīvām, Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks Uldis Hmieļevskis norādīja, ka vēl tiek risināts jautājums par vietu, kur atrodas ''Metalurga'' elektrokrāsns. Tā savulaik tika uzbūvēta, saņemot valsts galvojumu 60 miljonu latu jeb aptuveni 85,3 miljonu eiro apmērā.
Uzņēmuma „Caljan” pārstāvis Gatis Dradeika minēja “Metalurga” teritorijas priekšrocības nākotnē: “''Metalurga'' krāsnij bija pievadīts ļoti jaudīgs elektropieslēgums. Šādi pieslēgumi ir saistoši mūsdienu informācijas tehnoloģiju uzņēmumiem “Google”, “Facebook”.”
Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks Uldis Hmieļevskis bijušo “Metalurga” teritoriju, kas reiz tika uzskatīta pa vienu no pilsētas lielākajiem piesārņotājiem, tagad sauc par “zaļāko” industriālo parku Eiropā, jo tieši “zaļi” domājošiem ražotājiem šajā vietā būs iespējas attīstīt savu uzņēmējdarbību.